ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ
5. Επιβάτες αυτοκινήτων και μέσων μεταφοράς

Φύλλο Εργασίας 3 : Τα πρώτα βήματα ενός … ερευνητή

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να προβληματιστούν σχετικά με τα τροχαία ατυχήματα
  • να πραγματοποιήσουν έρευνα για να διαπιστώσουν κατά πόσο οι ίδιοι και οι συμμαθητές τους συμπεριφέρονται σωστά ως επιβάτες
  • να επεξεργαστούν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους και να διατυπώσουν τα συμπεράσματά τους
  • να κατασκευάσουν αφίσες σχετικές με τα αποτελέσματα της έρευνας
  • να οργανώσουν εκστρατεία ενημέρωσης με θέμα «Σωστός επιβάτης».

 

 

 

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- Οι ΜΟ παρουσιάζουν τα συμπεράσματα της έρευνάς τους.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- Οι ΜΟ καταγράφουν και ταξινομούν σε πίνακα τις απαντήσεις των ερωτηματολογίων της έρευνας και επεξεργάζονται τα δεδομένα της.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- Οι ΜΟ σχεδιάζουν και δημιουργούν αφίσες.

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση, Μονάδα - Σύνολο, Σύστημα, Διάσταση, Επικοινωνία

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά παρουσιάζεται έρευνα του Κέντρου Έρευνας και Πρόληψης Παιδικών Ατυχημάτων, η οποία προσφέρει στοιχεία για τα τροχαία ατυχήματα που λαμβάνουν χώρα στην Ελλάδα. Επίσης, η έρευνα αυτή πληροφορεί τους Μ για την αναγκαιότητα χρησιμοποίησης της ζώνης ασφαλείας.

Στη συνέχεια, οι μαθητές μπορούν να πλοηγηθούν στο λογισμικό και να παρακολουθήσουν συνέντευξη γιατρού σχετική με τα αίτια και τα αποτελέσματα των τροχαίων ατυχημάτων. Οι Μ προβληματίζονται αναφορικά με όλα τα παραπάνω και πραγματοποιούν έρευνα για να διαπιστώσουν κατά πόσο οι ίδιοι και οι συμμαθητές τους επιδεικνύουν σωστή συμπεριφορά ως επιβάτες αυτοκινήτου και μέσων μαζικής μεταφοράς. Η έρευνα μπορεί να πραγματοποιηθεί σε τάξεις του σχολείου. Στο φύλλο εργασίας δίνεται ένα ενδεικτικό ερωτηματολόγιο με βάση το οποίο μπορεί να διεξαχθεί η έρευνα, αλλά οι Μ αν το θελήσουν μπορούν να επεκτείνουν την έρευνά τους, εμπλουτίζοντάς το. Ο ερωτώμενος επιλέγει κάθε φορά μόνο μία από τις απαντήσεις. Αφού ολοκληρωθεί η έρευνα, οι Μ καταγράφουν τις απαντήσεις των ερωτηματολογίων σε συγκεντρωτικό πίνακα.

Με βάση το συγκεντρωτικό αυτό πίνακα, τα παιδιά διατυπώνουν τα συμπεράσματά τους και ανακοινώνουν σε αφίσες τα αποτελέσματά τους. Οι Μ μπορούν να χωριστούν σε ομάδες και κάθε ομάδα να κατασκευάσει τη δική της αφίσα. Προτείνεται κάθε αφίσα να έχει το δικό της θέμα, ανάλογα με το αν απευθύνεται σε επιβάτη αυτοκινήτου ή επιβάτη άλλου μέσου μαζικής μεταφοράς. Οι αφίσες αυτές, καθώς και άλλο πληροφοριακό υλικό, όπως εικόνες, έρευνες, άρθρα από εφημερίδες, περιοδικά κ.λπ., μπορούν να χρησιμοποιηθούν για διοργάνωση ενημερωτικής εκστρατείας με θέμα «Σωστός επιβάτης».

Η πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας απαιτεί μία διδακτική ώρα, χωρίς να εντάσσεται στα χρονικά αυτά πλαίσια η διεξαγωγή της έρευνας και η εκστρατεία ενημέρωσης.