Ζούμε με ασφάλεια στον τόπο μας
Φύλλο εργασίας 1: Σεισμός! Τι κάνουμε;

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να ερευνήσουν, να συζητήσουν και να διαμορφώσουν απόψεις για τις ενέργειες που πρέπει να κάνουμε και τις προφυλάξεις που πρέπει να παίρνουμε για να είμαστε ασφαλείς σε περίπτωση σεισμού
  • να ενημερωθούν για τον οργανισμό που ασχολείται με τους σεισμούς (Ο.Α.Σ.Π.)
  • να σχεδιάσουν στρατηγικές και σχέδιο δράσης σε περίπτωση σεισμού στο σχολείο τους και να ενημερωθούν για το ήδη υπάρχον σχέδιο
  • να εφαρμόσουν στην πράξη το σχέδιό τους
  • να ανακοινώσουν προφορικά και γραπτά στην ολομέλεια της τάξης το αποτέλεσμα της έρευνάς τους.

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- να ερευνήσουν τη σημασία της λέξης Ο.Α.Σ.Π.
- να ανακοινώνουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- σχεδιασμός και ανάπτυξη σχεδίου δράσης στην περίπτωση σεισμού.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες: - σχεδιασμός και ανάπτυξη σχεδίου δράσης στην περίπτωση σεισμού.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- δραματοποίηση συγκεκριμένων συμπεριφορών μέσα στην αίθουσα αλλά και στο προαύλιο του σχολείου (εικονικός σεισμός).

Διαθεματικές Έννοιες

Διάσταση: (η σταδιακή αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητα στοιχείο για την ορθή αντιμετώπιση κινδύνων από φυσικά φαινόμενα, όπως ο σεισμός)

Επικοινωνία: (δημιουργία σχεδίου δράσης σε περίπτωση σεισμού, δημιουργία ενημερωτικής αφίσας, επισκέψεις και ενημέρωση μαθητών)

Μονάδα – Σύνολο: (ο συντονισμός των ενεργειών των ατόμων αλλά και του συνόλου -π.χ. υπηρεσιών- για την πρόληψη κινδύνων από τα φυσικά φαινόμενα και τη σωστή αντιμετώπιση, η δράση των μαθητών για ευαισθητοποίηση και άλλων, η δημιουργία σχεδίου δράσης)

Αλληλεπίδραση: (αλληλεπίδραση φυσικών φαινομένων και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά οι Μ καλούνται να γράψουν τι σημαίνουν τα αρχικά Ο.Α.Σ.Π., αφού πρώτα ερευνήσουν στο λογισμικό την ενότητα που αφορά το σεισμό. Ως προσανατολισμός παρουσιάζεται εικόνα και κείμενο από το λογισμικό («πόλη» που συμβαίνει σεισμός).

Στη συνέχεια οι Μ, χωρισμένοι σε ομάδες, ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές τα ακόλουθα:

  • Ποια εφόδια πρέπει να έχουν στο σπίτι τους σε περίπτωση που παγιδευτούν μετά από σεισμό;
  • Τι πρέπει να κάνουν όταν τελειώσει ο σεισμός και βρίσκονται στο σπίτι τους;
  • Τι πρέπει να κάνουν όταν σταματήσει ο σεισμός για να βγουν με ασφάλεια από το σπίτι τους;
  • Σε ποια μέρη θα πρέπει να καταφύγουν όταν γίνει σεισμός και βρίσκονται έξω από το σπίτι τους;

Αφού οι Μ ολοκληρώσουν την έρευνά τους ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα της αναζήτησής τους.

Τέλος οι Μ καλούνται να συζητήσουν και να ενημερωθούν για το σχέδιο δράσης του σχολείου τους σε περίπτωση σεισμού, να φτιάξουν ένα σχέδιο δράσης για την τάξη τους και να το εφαρμόσουν εικονικά.

Ο χρόνος που απαιτείται για την πραγμάτευση του συγκεκριμένου φύλλου εργασίας σε συνδυασμό με την αξιοποίηση υλικού του λογισμικού είναι (τουλάχιστον) δύο διδακτικές ώρες.