Ζούμε με ασφάλεια στον τόπο μας

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να συζητήσουν και να ενημερωθούν για πιθανούς κινδύνους από διάφορα φυσικά φαινόμενα (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
  • να γνωρίσουν την υπηρεσία που ασχολείται με τους σεισμούς (Ο.Α.Σ.Π.), καθώς και την υπηρεσία που ασχολείται με την προστασία από φυσικά φαινόμενα (Γ.Γ.Π.Π.) (φύλλα εργασίας 1 και 3)
  • να ερευνήσουν, να συζητήσουν και να διαμορφώσουν απόψεις για τις ενέργειες που πρέπει να κάνουμε και τις προφυλάξεις που πρέπει να παίρνουμε για να είμαστε ασφαλείς από διάφορα φυσικά φαινόμενα (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
  • να σχεδιάσουν τρόπους/σχέδια δράσης σε περιπτώσεις κινδύνου εξαιτίας φυσικών φαινόμενων (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
  • να εφαρμόσουν στην πράξη το σχέδιό τους (φύλλα εργασίας 1, 2 και 3)
  • να διακρίνουν τη σημασία λέξεων (φύλλο εργασίας 4).

Διακλαδικές Διασυνδέσεις.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- να ερευνήσουν τη σημασία των λέξεων Ο.Α.Σ.Π. - Γ.Γ.Π.Π. θερμοπληξία, καύσωνας (φύλλα εργασίας 1, 3 και 4)
- να γίνει προφορική και γραπτή εξάσκηση στην επικοινωνία των μαθητών μεταξύ τους, αλλά και με το διευθυντή του σχολείου (φύλλο εργασίας 1, 2, 3 και 4).

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- δημιουργία σχεδίου αντιμετώπισης της πυρκαγιάς (φύλλο εργασίας 2).

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- σχεδιασμός και κατασκευή σχεδίου δράσης στην περίπτωση σεισμού και πυρκαγιάς (φύλλα εργασίας 1 και 2)
- σχεδιασμός και καταγραφή των σημείων του σχολείου που χρειάζονται καθαρισμό με σκοπό την προστασία σε περίπτωση πλημμύρας (φύλλο εργασίας 3).

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- δραματοποίηση συγκεκριμένων συμπεριφορών μέσα στην αίθουσα αλλά και στο προαύλιο του σχολείου - προτυποποίηση επιθυμητών ενεργειών - στην περίπτωση σεισμού (φύλλο εργασίας 1).

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:
- καταγραφή περιοχών που κινδυνεύουν περισσότερο από πλημμύρα, με σκοπό την αποφυγή τους (φύλλο εργασίας 3)
- αναγνώριση για το πότε οι ακτίνες του ήλιου είναι πιο επικίνδυνες (εποχή) και γιατί (φύλλο εργασίας 4).

Διαθεματικές Έννοιες

Διάσταση: (η σταδιακή αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητο στοιχείο για την ορθή αντιμετώπιση κινδύνων από φυσικά φαινόμενα -φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Επικοινωνία: (δημιουργία σχεδίων δράσης, δημιουργία ενημερωτικής αφίσας, επισκέψεις και ενημέρωση μαθητών και υπευθύνων - φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Μονάδα – Σύνολο: (ο συντονισμός των ενεργειών των ατόμων αλλά και του συνόλου (π.χ. υπηρεσιών) για την πρόληψη κινδύνων από τα φυσικά φαινόμενα και τη σωστή αντιμετώπιση, η δράση των μαθητών για ευαισθητοποίηση και άλλων, η δημιουργία σχεδίων δράσης - φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Σύστημα: (ταξινόμηση των σημείων του σχολείου που χρειάζονται καθαρισμό για την πρόληψη σε περίπτωση πλημμύρας- ταξινόμηση των ενεργειών για την προστασία από τον ήλιο - φύλλα εργασίας 3, 4)

Αλληλεπίδραση: (αλληλεπίδραση φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος π.χ. μερική καταστροφή σπιτιού μετά από σεισμό - φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στις υποενότητες του λογισμικού (φύλλα εργασίας 1, 2, 3, 4)

Έρευνα στο διαδίκτυο (φύλλα εργασίας 1, 2 ,3 και 4)

Έρευνα σε άλλες πηγές (βιβλία, εγκυκλοπαίδειες, ενημερωτικά φυλλάδια, συνεντεύξεις προσώπων), επισκέψεις σε υπηρεσίες (φύλλα εργασίας 1, 2 ,3 και 4)

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

Παρατήρηση, περιγραφή και ερμηνεία των προβλημάτων και των κινδύνων από τα φυσικά φαινόμενα (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Διερεύνηση (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Επισκόπηση απόψεων (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Παιχνίδια ρόλων (φύλλα εργασίας 1, 2 και 3)

Δραματοποιήσεις (φύλλο εργασίας 1)

Εργασία σε ομάδες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3, 4)

Αξιοποίηση πηγών και μέσων πρόσκτησης πληροφοριών (βιβλιοθήκη, Η/Υ κ.λπ.) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Μελέτη και εργασία στο πεδίο (φύλλο εργασίας 1, 2 και 3)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Φύλλο εργασίας 1: Σεισμός! Τι κάνουμε;

Αρχικά οι Μ καλούνται να γράψουν τι σημαίνουν τα αρχικά Ο.Α.Σ.Π., αφού πρώτα ερευνήσουν στο λογισμικό την ενότητα που αφορά το σεισμό. Στη συνέχεια οι Μ, χωρισμένοι σε ομάδες, ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές:

  • Ποια εφόδια πρέπει να έχουν στο σπίτι τους σε περίπτωση που παγιδευτούν μετά από σεισμό;
  • Τι πρέπει να κάνουν όταν τελειώσει ο σεισμός και βρίσκονται στο σπίτι τους;
  • Τι πρέπει να κάνουν όταν σταματήσει ο σεισμός για να βγουν με ασφάλεια από το σπίτι τους;
  • Σε ποια μέρη θα πρέπει να καταφύγουν όταν γίνει σεισμός και βρίσκονται έξω από το σπίτι τους;

Οι Μ καλούνται να συζητήσουν και να ενημερωθούν για το σχέδιο δράσης του σχολείου τους σε περίπτωση σεισμού, να φτιάξουν ένα σχέδιο δράσης για την τάξη τους και να το εφαρμόσουν εικονικά.

Φύλλο εργασίας 2: Φωτιά, φωτιά … το 199!

Οι Μ καλούνται να γράψουν πώς μπορεί να ξεκινήσει μια φωτιά στο δάσος ή στο σπίτι, αφού πρώτα ερευνήσουν στο λογισμικό την ενότητα που αφορά στις πυρκαγιές.

Στη συνέχεια οι Μ, χωρισμένοι σε ομάδες, ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές τα παρακάτω θέματα:

  • Τι προσέχουμε όταν βρισκόμαστε στο δάσος, για να μην πιάσει φωτιά;
  • Τι προσέχουμε στο σπίτι μας για να αποφύγουμε τον κίνδυνο εκδήλωσης πυρκαγιάς;
  • Τι κάνουμε σε περίπτωση πυρκαγιάς όταν βρισκόμαστε στο σπίτι, αν δεν μπορούμε να φύγουμε από αυτό;
  • Τι κάνουμε στην περίπτωση που πιάσουν φωτιά τα ρούχα μας;

Αφού οι Μ ολοκληρώσουν την έρευνά τους ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα της αναζήτησής τους.

Στη συνέχεια οι Μ συνεργάζονται για να παρουσιάσουν ένα δικό τους σχέδιο δράσης, για να προστατευτούν σε περίπτωση πυρκαγιάς στο χώρο του σχολείου.

Φύλλο εργασίας 3: Προσοχή, κίνδυνος πλημμύρας!

Οι Μ καλούνται να γράψουν ποιες περιοχές κινδυνεύουν περισσότερο από πλημμύρα, αφού πρώτα ερευνήσουν στο λογισμικό την ενότητα που αφορά τις πλημμύρες.

Στη συνέχεια οι Μ, χωρισμένοι σε ομάδες, ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές:

  • Ποιες υπηρεσίες μας προστατεύουν σε περίπτωση κινδύνου, όπως η πλημμύρα;
  • Τι κάνουμε αν δεν προλάβουμε να απομακρυνθούμε από μια περιοχή που πλημμυρίζει;
  • Πόσο ασφαλές είναι το σχολείο τους σε περίπτωση πλημμύρας;

Τέλος οι μαθητές καλούνται να φτιάξουν μια αφίσα με θέμα: «Πώς προστατευόμαστε σε περίπτωση πλημμύρας;» και παράλληλα να ενημερώσουν όλες τις τάξεις του σχολείου τους.

Φύλλο εργασίας 4: Ένα “καυτό” πρόβλημα

Οι Μ καλούνται να γράψουν τις απόψεις τους για το πώς μπορεί ο ήλιος να γίνει επικίνδυνος για την υγεία του ανθρώπου, αφού πρώτα ερευνήσουν στο λογισμικό την ενότητα που αφορά τον ήλιο.

Στη συνέχεια οι Μ χωρισμένοι σε ομάδες, ερευνούν :

  • Τι σημαίνουν οι λέξεις «καύσωνας» και «θερμοπληξία»;
  • Πώς μπορούμε να προστατευτούμε από τις επικίνδυνες ακτίνες του ήλιου;
  • Τι πρέπει να αποφεύγουμε τις ημέρες που υπάρχει καύσωνας;
  • Τι πρέπει να κάνουμε τις ημέρες που υπάρχει καύσωνας;

Οι Μ ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές. Αφού οι Μ ολοκληρώσουν την έρευνά τους κατασκευάζουν αφίσα με θέμα "Προστατευόμαστε από τις επικίνδυνες ακτίνες του ήλιου" και ενημερώνουν τις άλλες τάξεις του σχολείου.