Ζούμε με ασφάλεια στον τόπο μας
Φύλλο εργασίας 3: Προσοχή, κίνδυνος πλημμύρας!

Διακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να ερευνήσουν και να συζητήσουν ποιες περιοχές κινδυνεύουν περισσότερο από πλημμύρες
  • να ενημερωθούν για τις υπηρεσίες που ασχολούνται με την πρόληψη και προστασία από φυσικά φαινόμενα, όπως η πλημμύρα (π.χ. Γ.Γ.Π.Π.)
  • να καταγράψουν βασικές ενέργειες που πρέπει να κάνουμε για να προστατευτούμε από πλημμύρες
  • να εφαρμόσουν στην πράξη στο σχολείο επιθυμητές προληπτικές ενέργειες σε περίπτωση πλημμύρας
  • να ανακοινώσουν προφορικά στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα των ερευνών τους
  • να ανακοινώσουν τα αποτελέσματα των ερευνών τους για την πρόληψη από τυχόν πλημμύρα (μέσω αφίσας στους μαθητές του σχολείου, προφορικά και γραπτά στο διευθυντή του σχολείου).

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- έρευνα για τη σημασία της λέξης Γ.Γ.Π.Π.
- επικοινωνία για τα αποτελέσματα της έρευνάς τους προφορικά και γραπτά. 

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Μαθηματικών και των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- σχεδιασμός και καταγραφή των σημείων του σχολείου που χρειάζονται καθαρισμό με σκοπό την προστασία σε περίπτωση πλημμύρας
- σχεδιασμός αφίσας.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:
- καταγραφή των περιοχών που κινδυνεύουν περισσότερο σε περίπτωση πλημμύρας.

Διαθεματικές Έννοιες

Διάσταση: (η σταδιακή αντίληψη του χώρου και του χρόνου ως απαραίτητα στοιχεία για την ορθή αντιμετώπιση κινδύνων από φυσικά φαινόμενα, όπως η πλημμύρα)

Επικοινωνία: (δημιουργία σχεδίου δράσης σε περίπτωση πλημμύρας, δημιουργία ενημερωτικής αφίσας, επισκέψεις και ενημέρωση μαθητών)

Μονάδα – Σύνολο: (ο συντονισμός των ενεργειών των ατόμων αλλά και του συνόλου -π.χ. υπηρεσιών- για την πρόληψη κινδύνων από τα φυσικά φαινόμενα και τη σωστή αντιμετώπιση, η δράση των μαθητών για ευαισθητοποίηση και άλλων, η δημιουργία σχεδίου δράσης)

Σύστημα: (ταξινόμηση των σημείων του σχολείου που χρειάζονται καθαρισμό για την πρόληψη σε περίπτωση πλημμύρας)

Αλληλεπίδραση: (αλληλεπίδραση φυσικών φαινομένων και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Οι Μ καλούνται να γράψουν ποιες περιοχές κινδυνεύουν περισσότερο από πλημμύρα αφού πρώτα ερευνήσουν στο λογισμικό την ενότητα που αφορά στις πλημμύρες.

Στη συνέχεια οι Μ, χωρισμένοι σε ομάδες, ερευνούν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές:

  • Ποιες υπηρεσίες μας προστατεύουν σε περίπτωση κινδύνου, όπως η πλημμύρα;
  • Τι κάνουμε αν δεν προλάβουμε να απομακρυνθούμε από μια περιοχή που πλημμυρίζει;
  • Πόσο ασφαλές είναι το σχολείο τους σε περίπτωση πλημμύρας;

Αφού οι Μ ολοκληρώσουν την έρευνά τους ανακοινώνουν στην ολομέλεια της τάξης τα αποτελέσματα της αναζήτησής τους.

Τέλος οι Μ καλούνται να φτιάξουν μια αφίσα με θέμα: «Πώς προστατευόμαστε σε περίπτωση πλημμύρας» και παράλληλα να ενημερώσουν όλες τις τάξεις του σχολείου τους.

Ο χρόνος που απαιτείται για την πραγμάτευση του συγκεκριμένου φύλλου εργασίας σε συνδυασμό με την αξιοποίηση υλικού του λογισμικού είναι (τουλάχιστον) δύο διδακτικές ώρες.