|
|
ΕΝΟΤΗΤΑ 4: «Αναλαμβάνουμε δράση» Σχέδιο εργασίας 4.2: «Ζούμε με ασφάλεια στον τόπο μας»
|
|
|
Το θέμα που μελετάται στην υποενότητα αυτή είναι: Ζούμε με ασφάλεια στον τόπο μας Η εξακτίνωση του θέματος είναι η ακόλουθη: 1. Σεισμός! Τι κάνουμε; |
Προστασία από τα φυσικά φαινόμενα και το συγκεκριμένο σχέδιο εργασίαςΗ προστασία από τα φυσικά φαινόμενα είναι το θέμα του συγκεκριμένου σχεδίου εργασίας που αξιοποιεί το υλικό που περιλαμβάνεται στην υποενότητα «Ζούμε με ασφάλεια στον τόπο μας». Η υποενότητα πραγματεύεται τέσσερα σημαντικά θέματα που αποτελούν εν δυνάμει κινδύνους για την ασφάλεια ή την υγεία μας: σεισμός, πυρκαγιά, πλημμύρα, ήλιος. Το υλικό της υποενότητα αυτής μπορεί να αποτελέσει το έναυσμα για την ενασχόληση των μαθητών με σημαντικά για την ασφάλεια και την υγεία τους ζητήματα. Το προτεινόμενο σχέδιο είναι μικρής διάρκειας αλλά μπορεί να αναπτυχθεί και να συμπληρωθεί περαιτέρω με την πραγματοποίηση επισκέψεων σε ειδικούς (π.χ. γιατρούς, πυροσβέστες κ.λπ.) ή σε σχετικές υπηρεσίες (π.χ. πυροσβεστική), με την παρακολούθηση ενημερωτικών ή εκπαιδευτικών ταινιών, με σχετικές έρευνες (π.χ. πόσο έτοιμοι είμαστε στο σχολείο μας σε περίπτωση σεισμού) και την ανάπτυξη σχεδίων δράσης με τη δημιουργία αφισών και ενημερωτικών φυλλαδίων από τους μαθητές για τα συγκεκριμένα θέματα που μελέτησαν. Το υλικό του λογισμικού (υποενότητα «Ζούμε με ασφάλεια στον τόπο μας») μπορεί να αξιοποιηθεί με διάφορους τρόπους: Α) ως ανεξάρτητο μικρό σχέδιο
εργασίας που βασικό πεδίο μελέτης έχει το χώρο του σχολείου Η ανάπτυξη του λογισμικού που αφορά αυτό το σχέδιο εργασίας πραγματοποιήθηκε με βάση την παρακάτω ανάλυση: Εννοιολογική ανάλυση του θέματος: Η εξακτίνωση του θέματος είναι η ακόλουθη:
Σε κάθε ένα από τα τέσσερα υποθέματα μελέτης αντιστοιχεί ένα φύλλο εργασίας με τον ίδιο τίτλο (συνολικά 4 φύλλα εργασίας).
Σημείωση: Τα φύλλα εργασίας είναι μια πρόταση (φυσικά όχι η μοναδική) για την αξιοποίηση του λογισμικού. Κατά την άποψή μας, τα φύλλα εργασίας θα πρέπει να μετασχηματίζονται και να αξιοποιούνται από το διδάσκοντα με βάση τα χαρακτηριστικά των μαθητών της κάθε τάξης και τις ανάγκες τους.
|
Δικτυακοί τόποι |
|
http://kids.oasp.gr/kids_main/kids.html Ιστοσελίδα του Οργανισμού Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΟΑΣΠ). Με πλούσια εκπαιδευτικό υλικό κατάλληλο για μαθητές του Δημοτικού. |
|
http://www.civilprotection.gr/games/default.html Ιστοσελίδα της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας (ΓΓΠΠ). Παρέχει τη δυνατότητα πρόσβασης σε πληροφορίες σχετικές με την πρόληψη και προστασία από διάφορα φυσικά φαινόμενα και καταστροφές. |
|
Ιστοσελίδα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας (ΠΥ). Παρέχει τη δυνατότητα ενημέρωσης για τις δραστηριότητές της. |
|
Ιστοσελίδα με πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό για την ενημέρωση και την προστασία από φυσικά φαινόμενα και καταστροφές. |
|
Βιβλιογραφία | |
Η
Γη, ο άνθρωπος και οι προκλήσεις. Εκπαιδευτικό Υλικό για την
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. 2000. Κέντρο Περιβαλλοντικής Έρευνας &
Εκπαίδευσης «ΓΑΙΑ».
Μια Θεία γεμάτη ΕΝΕΡΓΕΙΑ. 2000. Υπουργείο Ανάπτυξης. Γ.Γ. Έρευνας & Τεχνολογίας. Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Κ.Α.Π.Ε.). Εγχειρίδιο παιδαγωγικών δραστηριοτήτων Π.Ε. «Το ποτάμι». Δημ. Καλαϊτζίδης-Βασ. Ψαλλιδάς. 1999. Εκδόσεις Κριτική. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για βιώσιμες πόλεις. Αγγελική Τρικαλίτη-Ρέα Παλαιοπούλου. 1999. Ελληνική Εταιρεία Προστασίας του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς. SOS – E νέργεια. 1999. Ίδρυμα Μελετών Λαμπράκη ( CD - ROM ). Κουλουμπαρίτση, Α.Χ. (2005) Εφαρμογή της Διαθεματικής Προσέγγισης στα ΠρογράμματαΣπουδών στη Διδασκαλία και στα Σχολικά Βιβλία. Νέα Παιδεία, 116, 30-44. Κουλουμπαρίτση, Α.Χ. (2006) Πολυγραμματισμοί στη Μελέτη Περιβάλλοντος. Στο Ματσαγγούρας, Η.Γ. (επιμ.) Σχολικός Εγγραμματισμός. Αθήνα: Γρηγόρης. Κουλουμπαρίτση, Α.Χ. , Μουρατιάν Ζ. και ομάδα εκπαιδευτικών (2004) Σχέδια Εργασίαςστην Τάξη και στην Πράξη. Στόχος - Τρόπος - Αξιολόγηση. Αθήνα: Πατάκης. |
|
|
|