Ενδιαφερόμαστε για το περιβάλλον
Φύλλο εργασίας 1: Πολύτιμο νεράκι

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να συζητήσουν και να αναγνωρίσουν την περιβαλλοντική αξία/σημασία του νερού
  • να ερευνήσουν (στο λογισμικό) και να συζητήσουν για τους τρόπους που οι άνθρωποι με δραστηριότητες τους ρυπαίνουν το νερό
  • να ερευνήσουν (στο λογισμικό) για να προτείνουν κατάλληλες δράσεις για τη διατήρηση (οικονομία) του πόσιμου και τη μη ρύπανση του νερού (οι προτεινόμενες δραστηριότητες αφορούν το χώρο του σχολείου, μπορούν όμως να επεκταθούν και έξω από αυτό)
  • να συνειδητοποιήσουν σταδιακά τη σημασία της εφαρμογής περιβαλλοντικά προσανατολισμένων πρακτικών και να υιοθετήσουν στην καθημερινή τους ζωή συνήθειες που δείχνουν ευαισθησία στις περιβαλλοντικές αξίες
  • να καταγράψουν δραστηριότητες των ανθρώπων που ρυπαίνουν το νερό
  • να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με περιβαλλοντικές δράσεις (οικονομία στο νερό, προστασία από ρύπανση του νερού).

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- διατύπωση και καταγραφή επιθυμητών περιβαλλοντικών πρακτικών για το νερό.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- περιβαλλοντικά προσανατολισμένες πρακτικές και δράσεις για το νερό.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- σχεδιασμός και δημιουργία αφίσας.

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση: (έμβια και άβια στοιχεία και νερό, δραστηριότητες/πρακτικές/δράσεις ανθρώπων και νερό)

Σύστημα: (νερό και έμβια - άβια στοιχεία ενός οικοσυστήματος)

Μονάδα - Σύνολο: η περιβαλλοντικά ευαίσθητη συμπεριφορά που βασίζεται στη συλλογική προσπάθεια αλλά και την ατομική ευθύνη

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Στην πρώτη δραστηριότητα οι M καλούνται να ερευνήσουν στο λογισμικό αλλά και να διατυπώσουν τις απόψεις τους για το πώς οι άνθρωποι (με ποιες δραστηριότητές τους) ρυπαίνουν το περιβάλλον. Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας με βάση και το λογισμικό (υποενότητες: «Α. Νερό, νερό παντού », «Β. Πολύτιμο νεράκι», «Γ. Θα πούμε το νερό, νεράκι» ) μπορεί να αναπτυχθεί συζήτηση για την περιβαλλοντική αξία και τη σημασία του νερού.

Στη δραστηριότητα που ακολουθεί οι M εργάζονται ομαδικά και αξιοποιώντας τη σχετική ενότητα του λογισμικού ερευνούν τα παρακάτω θέματα:

  • Πώς μπορούμε να κάνουμε οικονομία στο νερό, όταν πλένουμε τα χέρια και τα δόντια μας;
  • Πώς πρέπει να πλένουμε το αυτοκίνητό μας για να κάνουμε οικονομία στο νερό;
  • Με ποιους τρόπους μπορούμε να κάνουμε οικονομία στο νερό, όταν είμαστε στο σχολείο;
  • Κατασκευάζουμε αφίσα.

Ο Δ εκτός από το λογισμικό (υποενότητα: «Δ. Τι μπορούμε να κάνουμε») μπορεί να αξιοποιήσει επιπλέον υλικό, όπως εκπαιδευτικές ταινίες, ενημερωτικά φυλλάδια και άλλες πηγές (π.χ. αναζήτηση στο διαδίκτυο). Μπορεί, επίσης, η πραγμάτευση του θέματος να συνδυαστεί με επίσκεψη σε κάποια σχετική υπηρεσία.

Ο χρόνος που απαιτείται για την πραγμάτευση του συγκεκριμένου φύλλου εργασίας σε συνδυασμό με την αξιοποίηση υλικού του λογισμικού είναι (τουλάχιστον) δύο διδακτικές ώρες.