Ενδιαφερόμαστε για το περιβάλλον

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να ερευνήσουν (στο λογισμικό) και να συζητήσουν για τους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι με δραστηριότητες τους ρυπαίνουν το νερό (φύλλο εργασίας 1)
  • να συνειδητοποιήσουν (σταδιακά) τη σημασία της εφαρμογής περιβαλλοντικά προσανατολισμένων πρακτικών και να υιοθετήσουν στην καθημερινή τους ζωή συνήθειες που δείχνουν ευαισθησία στις περιβαλλοντικές αξίες (φύλλο εργασίας 1, 2, 3, 4)
  • να ερευνήσουν (στο λογισμικό) και να συζητήσουν τι είναι η ανακύκλωση και τι η λιπασματοποίηση (φύλλο εργασίας 2)
  • να ερευνήσουν στο χώρο του σχολείου και να κάνουν προτάσεις σχετικές με τη συλλογή απορριμμάτων (φύλλο εργασίας 2)
  • να ερευνήσουν (στο λογισμικό), να συζητήσουν για τους τρόπους που οι άνθρωποι με δραστηριότητές τους ρυπαίνουν τον αέρα (φύλλο εργασίας 3) και να προτείνουν κατάλληλες δράσεις για να διατηρείται ο αέρας καθαρός (φύλλο εργασίας 3)
  • να καταγράψουν δραστηριότητες των ανθρώπων που ρυπαίνουν το νερό, το έδαφος, τον αέρα (φύλλο εργασίας 1, 2, 3)
  • να ερευνήσουν και να συζητήσουν για τα ζώα της Ελλάδας που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν (φύλλο εργασίας 4)
  • να καταγράψουν τρόπους ή δραστηριότητες των ανθρώπων που θέτουν σε κίνδυνο την ύπαρξη κάποιων ζώων που ζουν στην Ελλάδα (φύλλο εργασίας 4).

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- καταγραφή συμπερασμάτων έρευνας (φύλλο εργασίας 2)
- διατύπωση και καταγραφή επιθυμητών περιβαλλοντικών πρακτικών (φύλλο εργασίας 1, 2, 3, 4)
- ανακοίνωση των συμπερασμάτων της έρευνας (φύλλο εργασίας 2).

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- ταξινόμηση ζώων σε κατηγορίες (φύλλο εργασίας 4)
- ενασχόληση των μαθητών με την επεξεργασία δεδομένων, τη δημιουργία πινάκων, την ερμηνεία δεδομένων και παρουσίαση των αποτελεσμάτων της έρευνάς τους (φύλλο εργασίας 2).

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- περιβαλλοντικά προσανατολισμένες πρακτικές και δράσεις (φύλλο εργασίας 1, 2, 3, 4).

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- σχεδιασμός και δημιουργία αφίσας (φύλλα εργασίας 1 και 4).

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Φυσικών Επιστημών είναι οι ακόλουθες:
- πειράματα λιπασματοποίησης και όξινης βροχής (φύλλα εργασίας 2 και 3).

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση: Αλληλεπίδραση έμβιων και άβιων στοιχείων, αλληλεπίδραση ανθρώπινων δραστηριοτήτων και περιβάλλοντος

Σύστημα: η σχέση των έμβιων κι άβιων στοιχείων ενός οικοσυστήματος

Επικοινωνία: δημιουργία αφίσας, ανακοίνωση αποτελεσμάτων έρευνας

Μονάδα - Σύνολο: η περιβαλλοντικά ευαίσθητη συμπεριφορά που βασίζεται στη συλλογική προσπάθεια αλλά και την ατομική ευθύνη

 

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στις υποενότητες του λογισμικού (φύλλα εργασίας 1, 2, 3, 4)
Μελέτη στο πεδίο (φύλλο εργασίας 2)
Αξιοποίηση άλλων πηγών (ενημερωτικά φυλλάδια, διαδίκτυο, ενημέρωση από ειδικούς, εκπαιδευτική επίσκεψη κ.λπ.) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3, 4)

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

Συνεργατική διερεύνηση (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
Εργασία σε ομάδες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
Αξιοποίηση πηγών και μέσων πρόσκτησης πληροφοριών (βιβλιοθήκη, Η/Υ, συνεντεύξεις κτλ). (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)
Μετακίνηση και επί τόπου μελέτη των στοιχείων του περιβάλλοντος (φύλλο εργασίας 2)
Διεξαγωγή έρευνας (φύλλο εργασίας 2)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Φύλλο εργασίας 1: Πολύτιμο νεράκι

Στην πρώτη δραστηριότητα οι Μ καλούνται να ερευνήσουν στο λογισμικό αλλά και να διατυπώσουν τις απόψεις τους για το πώς οι άνθρωποι ρυπαίνουν το περιβάλλον. Στη δραστηριότητα που ακολουθεί οι Μ εργάζονται ομαδικά και αξιοποιώντας τη σχετική ενότητα του λογισμικού ερευνούν τα παρακάτω θέματα:

  • Πώς μπορούμε να κάνουμε οικονομία στο νερό, όταν πλένουμε τα χέρια και τα δόντια μας;
  • Κατασκευάζουμε αφίσα.
  • Πώς πρέπει να πλένουμε το αυτοκίνητό μας για να κάνουμε οικονομία στο νερό;
  • Με ποιους τρόπους μπορούμε να κάνουμε οικονομία στο νερό, όταν είμαστε στο σχολείο;

Φύλλο εργασίας 2: Σκουπίδια…υπάρχουν λύσεις!

Αρχικά οι Μ καλούνται να ερευνήσουν στο λογισμικό για τη σημασία των λέξεων «ανακύκλωση» και «λιπασματοποίηση». Η δραστηριότητα που ακολουθεί περιλαμβάνει τρεις έρευνες σχετικές με τα σκουπίδια (στη γειτονιά, στο σχολείο και στο σπίτι) και ένα πείραμα σχετικό με τη διαδικασία της λιπασματοποίησης.

Φύλλο εργασίας 3: Ο αέρας που αναπνέουμε

Στην πρώτη δραστηριότητα οι Μ καλούνται να ερευνήσουν στο λογισμικό αλλά και να διατυπώσουν τις απόψεις τους για το πώς οι άνθρωποι ρυπαίνουμε τον αέρα.

Στη δραστηριότητα που ακολουθεί οι μαθητές εργάζονται ομαδικά και αξιοποιώντας τη σχετική ενότητα του λογισμικού ερευνούν τα παρακάτω θέματα:

  • Πώς μπορούμε να μειώσουμε τη ρύπανση του αέρα από τα αυτοκίνητα;
  • Τι πρέπει να κάνουμε για να είναι ο αέρας καθαρός στην τάξη μας;
  • Τι πρέπει να κάνουμε τις ημέρες που ο αέρας δεν είναι καθαρός;
  • Τις επιδράσεις της όξινης βροχής με την πραγματοποίηση σχετικού πειράματος.

Φύλλο εργασίας 4: Φύση…ΣΟΣ

Αρχικά οι Μ καλούνται να ερευνήσουν στο λογισμικό και σε άλλες πηγές για να ενημερωθούν και να καταγράψουν ποια ζώα της Ελλάδας κινδυνεύουν να εξαφανιστούν και ποιες ανθρώπινες δραστηριότητες δημιουργούν αυτό το περιβαλλοντικό πρόβλημα.

Στη δεύτερη δραστηριότητα οι ΜΟ αξιοποιώντας τη σχετική ενότητα του λογισμικού κατασκευάζουν αφίσα με ελληνικά ζώα και λόγους για τους οποίους κινδυνεύουν να εξαφανιστούν, με σκοπό να ενημερώσουν την κοινότητα του σχολείου τους.