Ενδιαφερόμαστε για το περιβάλλον
Φύλλο εργασίας 2: Σκουπίδια…υπάρχουν λύσεις

Διακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να ερευνήσουν (στο λογισμικό) και να συζητήσουν τι είναι η ανακύκλωση και τι η λιπασματοποίηση
  • να ερευνήσουν στο χώρο του σχολείου και να κάνουν προτάσεις σχετικές με τη συλλογή απορριμμάτων
  • να ερευνήσουν στο χώρο της γειτονιάς τους για την ύπαρξη κάδων ανακύκλωσης
  • να ταξινομήσουν απορρίμματα σε κατηγορίες και να αποφασίσουν ποια από αυτά ανακυκλώνονται
  • να πειραματιστούν στη διαδικασία λιπασματοποίησης
  • να συνειδητοποιήσουν (σταδιακά) τη σημασία της εφαρμογής περιβαλλοντικά προσανατολισμένων πρακτικών και να υιοθετήσουν στην καθημερινή τους ζωή συνήθειες που δείχνουν ευαισθησία στις περιβαλλοντικές αξίες
  • να ερευνήσουν για τη σημασία των λέξεων «ανακύκλωση», «λιπασματοποίηση»
  • να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με περιβαλλοντικές δράσεις (τοποθέτηση κάδων απορριμμάτων).

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:"- καταγραφή συμπερασμάτων έρευνας
- διατύπωση και καταγραφή επιθυμητών περιβαλλοντικών πρακτικών σχετικά με το πρόβλημα των απορριμμάτων
- ανακοίνωση των συμπερασμάτων της έρευνάς τους.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- περιβαλλοντικά προσανατολισμένες πρακτικές και δράσεις σχετικές με το πρόβλημα των απορριμμάτων.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Φυσικών Επιστημών είναι οι ακόλουθες:
- πείραμα λιπασματοποίησης.

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση: (έμβια και άβια στοιχεία ενός οικοσυστήματος και δραστηριότητες/πρακτικές/δράσεις ανθρώπων ως προς τα απορρίμματα)

Σύστημα: (ρύπανση - έμβια και άβια στοιχεία ενός οικοσυστήματος)

Μονάδα - Σύνολο: η περιβαλλοντικά ευαίσθητη συμπεριφορά που βασίζεται στη συλλογική προσπάθεια αλλά και την ατομική ευθύνη

Επικοινωνία: (ανακοίνωση ερευνητικών αποτελεσμάτων)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά οι Μ καλούνται να ερευνήσουν στο λογισμικό για τη σημασία των λέξεων «ανακύκλωση» και «λιπασματοποίηση». Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας με βάση και το λογισμικό (υποενότητες: «Α. Τα σκουπίδια γύρω μας », «Β. Σκουπίδια…ένα μεγάλο πρόβλημα», «Γ. Τι μπορούμε να κάνουμε») μπορεί να αναπτυχθεί συζήτηση για την αναγκαιότητα ανακύκλωσης και λιπασματοποίησης αντίστοιχα ανάλογα με το είδος των απορριμμάτων.

Η δραστηριότητα που ακολουθεί είναι σύνθετη. Περιλαμβάνει τρεις έρευνες σχετικές με τα σκουπίδια (στη γειτονιά, στο σχολείο και στο σπίτι) κι ένα πείραμα σχετικό με τη διαδικασία της λιπασματοποίησης. Προτείνεται οι Μ να χωριστούν σε τέσσερις ομάδες και αφού πραγματοποιήσουν την εργασία που έχουν αναλάβει να ανακοινώσουν τα αποτελέσματα και τα συμπεράσματά τους στην ολομέλεια.

Ο Δ, για την πραγμάτευση του θέματος, εκτός από το λογισμικό μπορεί να αξιοποιήσει επιπλέον υλικό, όπως εκπαιδευτικές ταινίες, ενημερωτικά φυλλάδια και άλλες πηγές, όπως το διαδίκτυο. Μπορεί, επίσης, η πραγμάτευση του θέματος να συνδυαστεί με επίσκεψη σε κάποια σχετική υπηρεσία (π.χ. σε ένα Χώρο Υγειονομικής ΤΑφής - ΧΥΤΑ).

Ο χρόνος που απαιτείται για την πραγμάτευση του συγκεκριμένου φύλλου εργασίας σε συνδυασμό με την αξιοποίηση υλικού του λογισμικού είναι (τουλάχιστον) δύο διδακτικές ώρες.