Ενδιαφερόμαστε για το περιβάλλον
Φύλλο εργασίας 3: Ο αέρας που αναπνέουμε

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να συζητήσουν και να αναγνωρίσουν την περιβαλλοντική αξία/σημασία του αέρα
  • να ερευνήσουν (στο λογισμικό), να συζητήσουν και να καταγράψουν τους τρόπους που οι άνθρωποι με δραστηριότητες τους ρυπαίνουν τον αέρα
  • να ερευνήσουν (στο λογισμικό) για να προτείνουν κατάλληλες δράσεις για να διατηρείται ο αέρας καθαρός
  • να συνειδητοποιήσουν (σταδιακά) τη σημασία της εφαρμογής περιβαλλοντικά προσανατολισμένων πρακτικών και να υιοθετήσουν στην καθημερινή τους ζωή συνήθειες που δείχνουν ευαισθησία στις περιβαλλοντικές αξίες
  • να εκφράσουν τις απόψεις τους σχετικά με περιβαλλοντικές δράσεις για καθαρό αέρα.

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- διατύπωση και καταγραφή επιθυμητών περιβαλλοντικών πρακτικών για καθαρό αέρα.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- περιβαλλοντικά προσανατολισμένες πρακτικές και δράσεις για καθαρό αέρα.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Φυσικών Επιστημών είναι οι ακόλουθες:
- πείραμα όξινης βροχής.

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση: (έμβια - άβια στοιχεία και αέρας, δραστηριότητες/πρακτικές/δράσεις ανθρώπων και αέρας)

Σύστημα: (αέρας - έμβια και άβια στοιχεία ενός οικοσυστήματος)

Μονάδα – Σύνολο: (η περιβαλλοντικά ευαίσθητη συμπεριφορά που βασίζεται στην αγαστή σύζευξη /συνεργασία του δίπολου μονάδα – σύνολο)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Στην πρώτη δραστηριότητα με αφορμή μια εικόνα από το λογισμικό οι Μ καλούνται να ερευνήσουν σ’ αυτό αλλά και να διατυπώσουν τις απόψεις για το πώς εμείς οι άνθρωποι (με ποιες δραστηριότητές μας) ρυπαίνουμε τον αέρα. Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας με βάση και το λογισμικό (υποενότητες: «Πού υπάρχει αέρας;», «Πώς ρυπαίνεται ο αέρας;», «Βοήθεια, σκάμε!» ) μπορεί να αναπτυχθεί συζήτηση για τα προβλήματα που δημιουργούνται όταν ο αέρας ρυπαίνεται.

Στη δραστηριότητα που ακολουθεί οι Μ εργάζονται ομαδικά και αξιοποιώντας τη σχετική ενότητα του λογισμικού ερευνούν τα παρακάτω θέματα:

  • Πώς μπορούμε να μειώσουμε τη ρύπανση του αέρα από τα αυτοκίνητα;
  • Τι πρέπει να κάνουμε για να είναι ο αέρας καθαρός στην τάξη μας;
  • Τι πρέπει να κάνουμε τις ημέρες που ο αέρας δεν είναι καθαρός;
  • Τις επιδράσεις της όξινης βροχής με την πραγματοποίηση σχετικού πειράματος.

Ο Δ εκτός από το λογισμικό (υποενότητα: «Τι μπορούμε να κάνουμε») μπορεί να αξιοποιήσει επιπλέον υλικό, όπως εκπαιδευτικές ταινίες, ενημερωτικά φυλλάδια και άλλες πηγές όπως το διαδίκτυο.

Ο χρόνος που απαιτείται για την πραγμάτευση του συγκεκριμένου φύλλου εργασίας σε συνδυασμό με την αξιοποίηση υλικού του λογισμικού είναι (τουλάχιστον) δύο διδακτικές ώρες.