Ο τόπος μας ... ο κόσμος όλος
Φύλλο εργασίας 1: Σεβασμός για όλους στην τάξη μας

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να συζητήσουν για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις της κοινότητας της τάξης τους
  • να αναλύσουν διαλόγους για να διαπιστώσουν αν συζητούν με σεβασμό ο ένας για τον άλλο
  • να παρακολουθήσουν ένα μαγνητοσκοπημένο μάθημα της ΜτΠ και να συζητήσουν εάν οι διάλογοι που λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκειά του δείχνουν σεβασμό για όλους
  • να συζητήσουν και να συμφωνήσουν σε κανόνες που είναι επιθυμητό να ακολουθούνται στις ΜΟ
  • να αναπτύξουν συνεργατικές και διαλογικές δεξιότητες.

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων
- ανάλυση διαλόγων και μαγνητοσκοπημένης διδασκαλίας
- ανασύνθεση διαλόγου ομάδας.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- ανάπτυξη κανόνων συνεργασίας και αλληλοσεβασμού.

Διαθεματικές Έννοιες

Σύστημα (η τάξη ως σύστημα με αλληλεπιδράσεις)

Αλληλεπίδραση (ανθρώπινες σχέσεις - σεβασμός, αλληλοβοήθεια, αλληλοκατανόηση, αμοιβαίο ενδιαφέρον)

Επικοινωνία (επικοινωνιακές αλληλεπιδράσεις των μελών της τάξης – διαμόρφωση πιο επιθυμητών πολιτισμικών ρεπερτορίων)

Μονάδα - Σύνολο (το άτομο ως κοινωνική μονάδα που οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους συμφωνημένους κανόνες της τάξης)

Πηγές - Υλικό

Πλοήγηση στο λογισμικό
Μαθητικοί διάλογοι
Κασετόφωνο, κάμερα, χαρτόνια, μαρκαδόροι

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Η μελέτη του θέματος «Ο τόπος μας … ο κόσμος όλος» μπορεί να ξεκινήσει με πάρα πολλούς τρόπους, όπως για παράδειγμα με ένα σχετικό δημοσίευμα εφημερίδας, με μια τηλεοπτική είδηση, με ένα γεγονός που συνέβη στο σχολείο ή στην τάξη. Οι Μ καλούνται να πλοηγηθούν στο λογισμικό στην ομώνυμη ενότητα για να ενημερωθούν πώς τρεις μαθητές (η Δήμητρα, ο Άρης και ο Σίμπα) μαζί με τους συμμαθητές τους μελέτησαν παρόμοια θέματα. Η ενότητα «Ο τόπος μας … όλος ο κόσμος » του λογισμικού αποτελεί μια μελέτη περίπτωσης. Μπορούμε να την αξιοποιήσουμε για να ευαισθητοποιήσουμε τους Μ πάνω στο θέμα αλλά και να τους εξοικειώσουμε με μια ερευνητική μεθοδολογία.

Το φύλλο εργασίας ξεκινά ζητώντας από τις ΜΟ να συζητήσουν για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχουν ως μέλη της κοινότητας της τάξης τους. Στη συνέχεια, οι ΜΟ καλούνται να μελετήσουν δυο μαθητικούς διαλόγους και να τους αναλύσουν. Το ερώτημα που πρέπει να απαντήσουν είναι «Σε ποιον από τους διαλόγους οι Μ συζητούν με σεβασμό ο ένας για τον άλλο;» υποστηρίζοντας την ανάλυσή τους με συγκεκριμένες φράσεις ή λέξεις που εντοπίζουν στους διαλόγους. Στόχος της δραστηριότητας είναι να τους καταστήσει ενήμερους ότι οι φράσεις και οι λέξεις δεν είναι ουδέτερες αλλά δημιουργούν συγκεκριμένα κάθε φορά νοήματα που μπορεί να δείχνουν ή όχι σεβασμό για τα μέλη της κοινότητας της τάξης. Όταν ολοκληρωθεί η δραστηριότητα οι Μ καλούνται να «ξαναγράψουν» τον πρώτο διάλογο με τρόπο που να δείχνει περισσότερο σεβασμό για όλους όσους συμμετέχουν σε αυτόν.

Η επόμενη δραστηριότητα είναι απαιτητική και χρονοβόρα αλλά και σημαντική αναστοχαστική διαδικασία. Μαγνητοσκοπείται ένα μάθημα της ΜτΠ και αναλύεται στην ολομέλεια της τάξης ή και κατά ομάδες, αφού κάθε φορά δίνεται η δυνατότητα παρακολούθησης ενός αποσπάσματος από τη διδασκαλία και στη συνέχεια διατίθεται χρόνος για συζήτηση στην ολομέλεια.

Το φύλλο εργασίας ολοκληρώνεται με τη διαμόρφωση από τις ΜΟ κανόνων συνεργασίας που δείχνουν σεβασμό για όλους. Οι κανόνες μπορούν να αναρτηθούν στην τάξη ή να γραφτούν σε χαρτί από τις ΜΟ και να κολληθούν στα θρανία. Κάθε μέλος των ΜΟ όπως και ο Δ είναι «υποχρεωμένος» να επικαλείται αυτούς τους κανόνες.

Ο χρόνος που απαιτείται για την πραγμάτευση του συγκεκριμένου φύλλου είναι τουλάχιστον 2 διδακτικές ώρες.