Ο τόπος μας ... ο κόσμος όλος
Φύλλο εργασίας 2: Σεβασμός και φροντίδα για όλους μας
Ι) Σεβασμός και φροντίδα για όλους στο σχολείο μας
ΙΙ) Σεβασμός και φροντίδα για όλους στον τόπο μας

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να πραγματοποιήσουν έρευνα στους χώρους του σχολείου τους και της γειτονιάς τους για να διαπιστώσουν αν υπάρχει φροντίδα για να μετακινούνται όλοι εύκολα και με ασφάλεια
  • να ασκηθούν σε γεωγραφικές δεξιότητες, όπως η ανάγνωση του χάρτη της γειτονιάς τους
  • να πραγματοποιήσουν συνεντεύξεις σχετικές με το θέμα
  • να συγκεντρώσουν, να μελετήσουν και να αναλύσουν τα δεδομένα των ερευνών τους στο σχολείο και στη γειτονιά τους
  • να δημιουργήσουν αφίσες για να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους.

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων
- καταγραφή των συμπερασμάτων των ερευνών και των προτάσεων που απορρέουν από αυτές.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- υλοποίηση δράσεων κοινωνικής έρευνας
- ευαισθητοποίηση σχετικά με θέματα που αφορούν την ευκολία στη μετακίνηση και την πρόσβαση, τη φροντίδα και τον αλληλοσεβασμό των μελών μιας κοινότητας.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- σχεδιασμός και δημιουργία αφισών.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:
- ανάγνωση χάρτη.

Διαθεματικές Έννοιες

Σύστημα (το σχολείο και η γειτονιά ως σύστημα με αλληλεπιδράσεις)

Αλληλεπίδραση (ανθρώπινες σχέσεις - σεβασμός, αλληλοβοήθεια, αλληλοκατανόηση, αμοιβαίο ενδιαφέρον)

Μονάδα - Σύνολο (το άτομο ως κοινωνική μονάδα που οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους συμφωνημένους κανόνες των κοινοτήτων που μετέχει)

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στο λογισμικό

Έρευνα στο σχολείο και στη γειτονιά

Κασετόφωνο, κάμερα, φωτογραφική μηχανή, χαρτόνια

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Το φύλλο εργασίας περιέχει δυο έρευνες. Η μια αφορά το χώρο του σχολείο και η άλλη το χώρο της γειτονιάς.

Το φύλλο εργασίας ξεκινά με δυο φωτογραφίες από τις εισόδους σχολείων (στη μια υπάρχει και ράμπα για να διευκολύνεται η κίνηση όλων). Οι Μ καλούνται να υποστηρίξουν με επιχειρήματα σε ποια από τις δυο μπορούν εύκολα και με ασφάλεια να κινηθούν όσοι εισέρχονται στο σχολείο.

Στη συνέχεια οι ΜΟ μπορούν να πλοηγηθούν στο λογισμικό σε σχετική σύνδεση της ενότητας «Ο τόπος μας … όλος ο κόσμος » για να παρακολουθήσουν πώς ερεύνησαν η Δήμητρα, ο Άρης και ο Σίμπα το θέμα που και αυτοί καλούνται να ερευνήσουν, δηλαδή αν υπάρχουν στους χώρους του σχολείου κατάλληλα διαμορφωμένες σκάλες, ειδικοί διάδρομοι (ράμπες) και ανελκυστήρες για να μετακινούνται όλοι με ασφάλεια. Στην έρευνα αυτή οι ΜΟ καλούνται να σημειώσουν πάνω σε σχεδιάγραμμα τα σημεία που θα μελετήσουν. Στη συνέχεια, επισκέπτονται αυτά τα σημεία και απαντούν στο βασικό ερευνητικό ερώτημα. Το τεκμηριώνουν συλλέγοντας στοιχεία, όπως κάνουν ακριβείς περιγραφές και σχεδιαγράμματα των χώρων που μελετούν και φωτογραφίζουν. Πραγματοποιούν συνεντεύξεις με μαθητές, γονείς και δασκάλους. Στη συνεχεία οι ΜΟ συγκεντρώνουν τα δεδομένα τους και προχωρούν στη διαμόρφωση συγκεκριμένων προτάσεων, όπως τι βελτιώσεις χρειάζεται να γίνουν, τι αλλαγές, τι καινούριο πρέπει να προστεθεί στους χώρους που μελέτησαν. Τέλος, κατασκευάζουν αφίσα για να δημοσιοποιήσουν τα αποτελέσματα της έρευνας σε όλο το σχολείο.

Σε ένα δεύτερο επίπεδο η ίδια έρευνα («Σεβασμός και φροντίδα για όλους στον τόπο μας») πραγματοποιείται στους χώρους της γειτονιάς των Μ. Το βασικό ερευνητικό ερώτημα αυτή τη φορά είναι, αν μπορούν στη γειτονιά (στους δρόμους, στα πεζοδρόμια, στις πλατείες, στα κτίρια) να κινούνται όλοι με ευκολία και ασφάλεια. Οι ΜΟ καθοδηγούμενες κατάλληλα και με τη συνοδεία ενηλίκων πραγματοποιούν την έρευνα αφού πριν έχουν συμφωνήσει τι χώρο θα ερευνήσει η κάθε μια από αυτές, τι μέσα θα χρησιμοποιήσει για να καταγράψει τα δεδομένα της και σε τι ζητήματα θα επικεντρωθεί κατά τη διάρκεια μελέτης στο κάθε πεδίο. Όταν ολοκληρωθεί η έρευνα στο πεδίο της γειτονιάς οι ΜΟ συγκεντρώνουν και μελετούν το υλικό που έχουν συλλέξει (ακριβείς περιγραφές, φωτογραφίες, σχεδιαγράμματα, συνεντεύξεις κ.λπ.). Στην ολομέλεια της τάξης ανακοινώνονται τα τελικά συμπεράσματα και στη συνέχεια οι ΜΟ καλούνται να γράψουν τις προτάσεις τους για να βελτιωθεί η κατάσταση στη γειτονιά όσον αφορά τη μετακίνηση όλων με ευκολία και με ασφάλεια. Τα αποτελέσματα της έρευνας και οι προτάσεις που προέκυψαν με βάση αυτή μπορούν να δημοσιοποιηθούν με αφίσα που θα αναρτηθεί στους χώρους του σχολείου.

Η πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας απαιτεί τουλάχιστον 4 διδακτικές ώρες.