Ο τόπος μας ... ο κόσμος όλος
Φύλλο εργασίας 3: Ο τόπος μας μια γειτονιά

Διακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να ευαισθητοποιηθούν απέναντι στα παιδιά που έχουν έρθει από άλλες χώρες
  • να προβληματιστούν σχετικά με τις φυλετικές διακρίσεις και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες στη χώρα υποδοχής
  • να εντοπίσουν τη σημασία των λέξεων «μετανάστης», «πρόσφυγας», «παλιννοστούντες»
  • να αναζητήσουν και να παρουσιάσουν στην τάξη δημοτικά τραγούδια της ξενιτιάς
  • να ερευνήσουν και να συζητήσουν για τους λόγους που οδηγούν τους ανθρώπους να αφήνουν τη χώρα τους για να εργαστούν και να ζήσουν σε κάποια άλλη.

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- αναζήτηση δημοτικών τραγουδιών της ξενιτιάς
- καταγραφή συμπερασμάτων έρευνας
-πραγμάτευση σημασιών των λέξεων «μετανάστης», «πρόσφυγας», «παλιννοστούντες»
- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- διάκριση των εννοιών «μετανάστης», «πρόσφυγας», «παλιννοστούντες»
- ευαισθητοποίηση σχετικά με τις φυλετικές και τις κοινωνικές διακρίσεις.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:
- εντοπισμός στον χάρτη χωρών από τις οποίες προέρχονται πολλοί πρόσφυγες ή μετανάστες και χωρών που τους «υποδέχονται».

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Ιστορίας είναι οι ακόλουθες:
- πραγμάτευση των λόγων που αναγκάζουν του ανθρώπους να μεταναστεύσουν ή τους υποχρεώνουν να φύγουν από την πατρίδα τους (όπως για παράδειγμα, οι αποικίες στην αρχαιότητα).

Διαθεματικές Έννοιες

Σύστημα (το σχολείο και η γειτονία ως σύστημα με αλληλεπιδράσεις)

Αλληλεπίδραση (ανθρώπινες σχέσεις - σεβασμός, αλληλοβοήθεια, αλληλοκατανόηση, αμοιβαίο ενδιαφέρον)

Μονάδα - Σύνολο (το άτομο ως κοινωνική μονάδα που οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους συμφωνημένους κανόνες των κοινοτήτων που μετέχει)

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στο λογισμικό
Έρευνα σε λεξικά, στο διαδίκτυο, σε άλλες πηγές (βιβλία, εγκυκλοπαίδειες, ενημερωτικά φυλλάδια, συνεντεύξεις προσώπων)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Με αφορμή τη φράση του φύλλου εργασίας «Όλοι οι άνθρωποι έχουμε τις ίδιες ανάγκες» οι Μ εκφράζουν τις απόψεις τους για τις ανάγκες και τα δικαιώματα που έχουν τα παιδιά, αλλά και όλοι οι άνθρωποι. Αναμένεται να δημιουργηθεί μια συζήτηση που θα αφορά τους λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι μεταναστεύουν (για να ικανοποιήσουν κάποιες ανάγκες τους - για παράδειγμα, φαγητό, νερό, παιχνίδι, αγάπη - εξαιτίας κάποιου πόλεμου, εξαιτίας φτώχειας κ.λπ.).

Στη συνέχεια οι Μ πλοηγούνται στο λογισμικό στη σχετική σύνδεση της ενότητας «Ο τόπος μας … όλος ο κόσμος». Αφού ακούσουν τη συνέντευξη ενός μαθητή που ήρθε στην Ελλάδα από άλλη ώρα, καλούνται να συζητήσουν και να διατυπώσουν τις απόψεις τους για τους λόγους που κάποιοι άνθρωποι αφήνουν τη χώρα τους για να πάνε σε μια άλλη χώρα. Στην επόμενη δραστηριότητα καλούνται να προσεγγίσουν τη σημασία των λέξεων «μετανάστης», «πρόσφυγας» και «παλιννοστούντες» και να συζητήσουν για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι μακριά από την πατρίδα τους. Καλούνται, επίσης, οι ΜΟ να αναζητήσουν σε πηγές (π.χ. βιβλία, εγκυκλοπαίδειες, διαδίκτυο, προσωπικές μαρτυρίες) και να παρουσιάσουν στην τάξη δημοτικά τραγούδια της ξενιτιάς.

Τέλος οι Μ καλούνται να ερευνήσουν στο οικογενειακό τους περιβάλλον και στη συνέχεια στην επόμενη συνάντηση να συζητήσουν για τους λόγους που οδήγησαν συγγενείς ή γνωστούς τους να αφήσουν την πατρίδα τους για να εργαστούν και να ζήσουν σε κάποια άλλη χώρα.

Η πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας απαιτεί τουλάχιστον μια διδακτική ώρα, ενώ χρόνος θα απαιτηθεί και για την αναζήτηση από τους μαθητές δημοτικών τραγουδιών της ξενιτιάς.