Ο τόπος μας ... ο κόσμος όλος
Φύλλο εργασίας 4: Όλοι μπορούμε να προσφέρουμε

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να ενημερωθούν και να συζητήσουν για τον εθελοντισμό και τη σημασία του
  • να αναζητήσουν και να ενημερωθούν για τις βασικές μορφές εθελοντικής προσφοράς (εθελοντική προσφορά υπηρεσιών: εθελοντής αθλητικών αγώνων - συμμετοχή σε εθελοντικές δράσεις: συμμετοχή σε δεντροφύτευση, εθελοντική αιμοδοσία, δωρεά οργάνων)
  • να ενημερωθούν για κάποιες υπηρεσίες και οργανώσεις που υπάρχουν για την εθελοντική προσφορά
  • να καταγράψουν απόψεις και πληροφορίες σχετικές με τον εθελοντισμό.

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- καταγραφή εθελοντικών δράσεων
- καταγραφή συμπερασμάτων έρευνας
- πραγμάτευση σημασιών των λέξεων «εθελοντισμός», «αιμοδοσία», «δεντροφύτευση»
- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων.

· Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- προώθηση της εθελοντικής προσφοράς.

Διαθεματικές Έννοιες

Σύστημα (το κοινωνικό σύνολο ως σύστημα με αλληλεπιδράσεις)

Αλληλεπίδραση (ανθρώπινες σχέσεις - σεβασμός, αλληλοβοήθεια, αλληλοκατανόηση, αμοιβαίο ενδιαφέρον )

Μονάδα - Σύνολο (το άτομο ως κοινωνική μονάδα που οφείλει να ακολουθεί και να σέβεται τους συμφωνημένους κανόνες των κοινοτήτων που μετέχει)

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στο λογισμικό
Μελέτη στο πεδίο
Έρευνα σε λεξικά, στο διαδίκτυο, σε άλλες πηγές (βιβλία, εγκυκλοπαίδειες, ενημερωτικά φυλλάδια, συνεντεύξεις προσώπων)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Ο Δ καλεί τους Μ να πλοηγηθούν στο λογισμικό στη σχετική σύνδεση («Δώρα ζωής») της ενότητας «Ο τόπος μας … όλος ο κόσμος». Στη συνέχεια, οι Μ παρατηρούν και σχολιάζουν την αφίσα και τις ενέργειες των ατόμων που φαίνονται στις φωτογραφίες που υπάρχουν στην εισαγωγή του φύλλου εργασίας. Καλούνται να συζητήσουν στην ομάδα τους για να καταγράψουν τρόπους με τους οποίους μπορούν να προσφέρουν στον τόπο τους. Αναζητούν σε λεξικά τη σημασία των λέξεων «εθελοντισμός», «αιμοδοσία», «δεντροφύτευση». Στη συνέχεια, προτείνεται οι Μ να πλοηγηθούν στο λογισμικό αλλά και στο διαδίκτυο (με την καθοδήγηση του Δ) και να εντοπίσουν κυβερνητικές και μη κυβερνητικές οργανώσεις που έχουν συσταθεί για την εθελοντική προσφορά. Τονίζεται ιδιαίτερα η σημασία της εθελοντικής αιμοδοσίας με την αίρεση ότι τα μικρά παιδιά δεν πρέπει να δίνουν αίμα. Επίσης, συζήτηση μπορεί να γίνει και για τις υπηρεσίες που προσφέρουν στους πολίτες οι κυβερνητικές και οι μη κυβερνητικές οργανώσεις.

Οι Μ προβληματίζονται αναφορικά με όλα τα παραπάνω και με παρότρυνση του Δ πραγματοποιείται επίσκεψη στο Δημαρχείο για να αναζητήσουν πληροφορίες σχετικά με υπηρεσίες και εθελοντικά προγράμματα του Δήμου που βοηθούν ανθρώπους που έχουν ανάγκη ή υλοποιούν περιβαλλοντικές δράσεις. Είτε στο χώρο της επίσκεψης είτε με την επιστροφή τους στην τάξη οι Μ συζητούν και προβληματίζονται προκειμένου να προτείνουν τρόπους και εθελοντικές δράσεις στις οποίες μπορούν να συμμετάσχουν και αυτοί.

Ο χρόνος που απαιτείται για την πραγμάτευση του συγκεκριμένου φύλλου εργασίας σε συνδυασμό με την επίσκεψη είναι δύο διδακτικές ώρες.