ΜΗΧΑΝΕΣ -ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ -ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
1. Μια φορά κι έναν καιρό...

Φύλλο Εργασίας 1: Η επικοινωνία τα παλιά – παλιά χρόνια

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να ενημερωθούν και να ερευνήσουν για τους διάφορους τρόπους επικοινωνίας που ανέπτυξαν οι άνθρωποι στα αρχαία χρόνια και σε διάφορα μέρη του κόσμου δίνοντας έμφαση στις φρυκτωρίες
  • να αποκωδικοποιήσουν στην πράξη φωτεινά μηνύματα που αποστέλλονται με τη μέθοδο των φρυκτωριών
  • να αναγνωρίσουν τη σημασία της ανάπτυξης τρόπων επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων, τη συμβολή τους στην εξέλιξη του ανθρώπου και στην ανάπτυξη του πολιτισμού
  • να αναζητήσουν και να προσεγγίσουν την ερμηνεία της λέξης φρυκτωρία
  • να περιγράψουν τη λειτουργία της μετάδοσης μηνυμάτων με τη φρυκτωρία
  • να αντιστοιχίσουν κωδικοποιημένα μηνύματα με γράμματα

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων
- εντοπισμός της σημασίας της λέξης φρυκτωρία
- σύνθεση μηνυμάτων με κώδικα (φρυκτωρία).

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την επικοινωνία.

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- στήλες και γραμμές πίνακα.

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση, Διάσταση, Επικοινωνία, Ομοιότητα - Διαφορά, Σύστημα – Σύμβολα

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Αρχικά οι Μ καλούνται να σχολιάσουν το γεγονός ότι οι άνθρωποι ανέπτυξαν μεταξύ τους κάποιους τρόπους επικοινωνίας. Με αφορμή τις εικόνες μπορεί να γίνει συζήτηση για τους τρόπους, που οι άνθρωποι διαφορετικών λαών, ανέπτυξαν για να επικοινωνούν μεταξύ τους. Επίσης η συζήτηση μπορεί να αφορά και τους τρόπους επικοινωνίας στο πέρασμα των χρόνων.

Στη συνέχεια, οι Μ εργάζονται σε ομάδες, ερευνούν και εντοπίζουν στο πληροφοριακό υλικό του λογισμικού και σε λεξικά τρόπους επικοινωνίας που ανέπτυξαν οι άνθρωποι στο πέρασμα των χρόνων και ασχολούνται ιδιαίτερα με τη φρυκτωρία. Με τη βοήθεια του πίνακα που υπάρχει στο φύλλο εργασίας, κάθε ΜΟ κωδικοποιεί μια λέξη. Στη συνέχεια, οι Μ κάθε ομάδας διαδοχικά καλούνται να χρησιμοποιήσουν τη φρυκτωρία για να μεταδώσουν μηνύματα σε άλλες ομάδες. Οι άλλες ΜΟ με την καθοδήγηση του Δ καλούνται να αποκωδικοποιήσουν το μήνυμα.

Ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας είναι μία διδακτική ώρα.