ΜΗΧΑΝΕΣ -ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ -ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
1. Μια φορά κι έναν καιρό...

Φύλλο Εργασίας 2 : Από τα σχέδια στα γράμματα

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να ενημερωθούν και να ερευνήσουν για τις πρώτες προσπάθειες του ανθρώπου για την ανάπτυξη της γραφής (δημιουργία συλλαβογραμμάτων και ιδεογραμμάτων)
  • να ενημερωθούν για τα διάφορα είδη αλφάβητου που χρησιμοποιούν σήμερα διάφοροι λαοί και να τα συγκρίνουν με το ελληνικό
  • να αναζητήσουν την ερμηνεία όρων σχετικών με την επικοινωνία (συλλαβογράμματα, ιδεογράμματα, γραμμική)
  • να ενημερωθούν για τη θεωρούμενη ως πρώτη ελληνική γραφή, τη γραμμική
  • να αντιστοιχίσουν κωδικοποιημένα μηνύματα με γράμματα.

 

 

 

 

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων
- καταγραφή πληροφοριών σε αφίσα.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την επικοινωνία.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται για το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- σχεδιασμός και δημιουργία αφίσας.

Οι δραστηριότητες που προτείνονται γιατο μάθημα της Γεωγραφίας είναι οι ακόλουθες:
- γνωριμία λαών που πρώτοι χρησιμοποίησαν γραπτά σημάδια για να επικοινωνήσουν (Κινέζοι, Αιγύπτιοι).

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση, Επικοινωνία, Ομοιότητα – Διαφορά, Σύστημα – Σύμβολα

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Με αφορμή εικόνες που δείχνουν τις πρώτες προσπάθειες του ανθρώπου να εκφραστεί και να επικοινωνήσει γραπτά γίνεται συζήτηση για το πώς φθάσαμε τελικά στη χρήση των γραμμάτων. Ο Δ πληροφορεί τους Μ ότι έχουν βρεθεί και άλλες μορφές γραπτής επικοινωνίας και ότι μερικές από τις πρώτες προσπάθειες ανήκουν στους κατοίκους του ελληνικού χώρου.

Οι ΜΟ ενθαρρύνονται να αναζητήσουν σχετικές πληροφορίες στο διαδίκτυο και να τις καταγράψουν. Η έρευνα στη συνέχεια στρέφεται στον ελληνικό χώρο, όπου βρίσκουν διάφορες μορφές γραφής που έχουν χρησιμοποιηθεί από τους Έλληνες.

Στη συνέχεια οι ΜΟ αναζητούν στη βιβλιοθήκη του λογισμικού αλφάβητα άλλων λαών και τα συγκρίνουν με το ελληνικό. Αναμένεται να διαπιστώσουν ότι σε διάφορα μέρη του κόσμου χρησιμοποιούνται διαφορετικά σύμβολα για τη γραφή. Με το υλικό που έχουν συλλέξει οι Μ μπορούν να κατασκευάσουν αφίσες (ανά ΜΟ ή μια αφίσα όλη η τάξη) με θέμα την ιστορία της γραφής, τα αλφάβητα κ.λ.π.

Η πραγματοποίηση των δραστηριοτήτων του φύλλου εργασίας απαιτεί μία διδακτική ώρα. Η δημιουργία της αφίσας μπορεί να επεκταθεί ως δραστηριότητα και στο μάθημα των Εικαστικών.