ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΤΙΤΛΟΣ
Οι τέσσερις εποχές: Διεπιστημονική προσέγγιση με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών του δημοτικού
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η επιστημονική πρόοδος επιτυγχάνεται κυρίως όταν οι επιστημονικοί κλάδοι σπάζουν τα όρια της απομόνωσής τους. Απαιτούνται διεπιστημονικές συμπράξεις για να κατανοηθεί και να ερμηνευθεί ο κόσμος ως σύστημα–όλον.
Όμως, τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών δυσχεραίνουν την προσπάθεια των μαθητών να αντιληφθούν το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον στην ολότητά του. Πιο συγκεκριμένα, θεωρείται αναποτελεσματική η πρακτική της απόλυτης οργάνωσης της σχολικής γνώσης σε κατακερματισμένα, ανεξάρτητα και αποκομμένα μεταξύ τους σχολικά μαθήματα, τα οποία αντανακλούν τον τρόπο οργάνωσης της επιστημονικής γνώσης στον πανεπιστημιακό χώρο. Η παραδοσιακή αυτή προσέγγιση καθιστά τη σχολική γνώση αποσπασματική, αφηρημένη και άσχετη με τα βιώματα των παιδιών
Πράγματι, από ερευνητικά δεδομένα προκύπτει ότι οι μαθητές, μαθαίνουν τέλεια την επιστημονική ορολογία, μαθαίνουν να αναπαράγουν τη γνώση που διδάχθηκαν στο σχολείο και να απαντούν στις ερωτήσεις του δασκάλου. Εκτός σχολείου, ωστόσο, συνεχίζουν να χρησιμοποιούν τις παλιές αντιλήψεις, ενώ η καινούργια γνώση παραμένει αδρανής. Αδρανής θεωρείται ότι είναι η γνώση που είναι προσιτή μόνο σε περιορισμένες περιστάσεις, αν και δυνητικά θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε πολύ περισσότερες. Η αδρανής γνώση είναι ένα φαινόμενο που προκύπτει από αδυναμία μεταφοράς γνώσεων, καθώς η τυπική γνώση που αποκτάται στο σχολείο δε συνδέεται με τις περιστάσεις της καθημερινής ζωής με τις οποίες είναι σχετική.
Απάντηση στην παραπάνω προβληματική μπορεί να προσφέρει ένα διεπιστημονικό πρόγραμμα σπουδών, καθώς παρέχει μια ολιστική άποψη για τη μάθηση, εφόσον οι μαθητές ασχολούνται περισσότερο με τη γενική εικόνα παρά με κατακερματισμένα τμήματα. Ως εκ τούτου, διεπιστημονικά προγράμματα σπουδών, τα οποία χρησιμοποιούν τα διακριτά μαθήματα ως πλαίσια οργάνωσης της σχολικής γνώσης και ταυτόχρονα επιχειρούν να συσχετίσουν το περιεχόμενό τους, εκλαμβάνονται ως εγγύτερα στα βιώματα των παιδιών και στη διαδικασία με την οποία οι μαθητές οικοδομούν τη γνώση.
ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ ΑΠΟ
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Με το σενάριο αυτό διασαφηνίζουμε τις έννοιες εποχές – καιρός – κλίμα με τη βοήθεια διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων, όπως γλώσσα, γεωγραφία, μαθηματικά και εικαστικά.
Οι μαθητές γίνονται συγγραφείς, μετεωρολόγοι, εκφωνητές στις ειδήσεις, μαθηματικοί, δημοσιογράφοι και καλλιτέχνες!
Πρόκειται για «διασυνδεδεμένη» διδασκαλία γνωστικών αντικειμένων του Αναλυτικού Προγράμματος Σπουδών γύρω από ένα θέμα και αποκαλείται διεπιστημονική σύνδεση, καθώς εστιάζει στην οργάνωση διδασκαλίας, η οποία διατηρεί τις οριοθετήσεις κάθε επιστημονικής περιοχής, αλλά παράλληλα επιχειρεί μια διασύνδεση εξηγώντας ένα θέμα μέσα από την οπτική των γνωστικών αντικειμένων. Για το σκοπό αυτό αξιοποιήθηκε η εβδομαδιαία διδασκαλία γλώσσας, γεωγραφίας, μαθηματικών και εικαστικών, συνεπώς η μάθηση των υπό μελέτη εννοιών διαπνέει όλο το αναλυτικό πρόγραμμα και δεν είναι ένα ξεχωριστό αντικείμενο. Αποτελεί διδακτικό μοντέλο που συνδυάζει διαφορετικά αυτόνομα μαθήματα. Παρότι το κάθε μάθημα διδάσκεται ξεχωριστά, η χρονική σειρά των ενοτήτων αναπρογραμματίζεται, ώστε να υπάρχει μια αλληλουχία που να δημιουργεί ένα ευρύ πλαίσιο συνύπαρξης των κοινών εννοιών στα διαφορετικά μαθήματα. Έτσι, η διδασκαλία σχεδιάζεται, ώστε οι ενότητες των μαθημάτων που αναφέρονται στις έννοιες εποχές – καιρός – κλίμα να συμπίπτουν χρονικά.
Στο συγκεκριμένο σενάριο αξιοποιήθηκαν ως επί το πλείστο δραστηριότητες από τα εμπλουτισμένα σχολικά βιβλία, καθώς και κάποιες εμπέδωσης–επέκτασης που σχεδιάστηκαν από τη δημιουργό του σεναρίου.
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
https://photodentro.edu.gr/ugc/r/8525/1470
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΟΡΟΥ
http://photodentro.edu.gr/v/item/ugc/8525/1470