Η Αγια Σοφια (Κωνσταντινουπολη)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο αναπαριστά τη Βορειοανατολική όψη του ναού της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη το 1680 μ.Χ. Η πρώτη Αγία Σοφία εγκαινιάστηκε το 360 μ.Χ. επί Κωνσταντίνου Β΄, μόλις 23 χρόνια μετά τα εγκαίνια της Κωνσταντινούπολης, πρωτεύουσας της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και καταστράφηκε από πυρκαγιά το 404 μ.Χ.. Την ίδια τύχη είχε και η Αγία Σοφία που εγκαινίασε το 415 μ.Χ. ο Θεοδόσιος Β’. Με τη σημερινή της μορφή σχεδιάστηκε από τους Αρχιτέκτονες Ανθέμιο και Ισίδωρο και εγκαινιάστηκε το 537 μ.Χ. από τον Ιουστινιανό. Μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης το 1453 μ.Χ., ο Ναός μετατράπηκε σε μουσουλμανικό τέμενος και υπέστη μεγάλες αλλαγές και καταστροφές, κυρίως στις τοιχογραφίες του. Το 1934 μ.Χ. ο Μουσταφά Κεμάλ μετέτρεψε το τέμενος σε Μουσείο και παραμένει έτσι μέχρι σήμερα. Στη συγκεκριμένη εικόνα του 1860 μ.Χ. η Αγία Σοφία είναι Μουσουλμανικό Τέμενος. Διακρίνονται οι χαρακτηριστικοί μιναρέδες, οι ημισέληνοι και οι διάφορες αλλαγές που υπέστη κατά τη μετατροπή της σε Τζαμί. Παρατηρώντας καλύτερα τον κεντρικό τρούλο, θα δούμε ότι δεσπόζει ο ορθόδοξος Σταυρός, τον οποίο δεν είχαν αλλάξει μέχρι τότε, γιατί αν ανατρέξουμε σε πιο σύγχρονες εικόνες της Αγίας Σοφίας, θα δούμε ότι έχει αντικατασταθεί.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Προτείνεται στο μάθημα της Ιστορίας , οι μαθητές της β΄τάξης του γυμνασίου, να ερευνήσουν τις αλλαγές που έγιναν από το χτίσιμό της Αγίας Σοφίας μέχρι σήμερα και την σχέση που είχαν οι αλλαγές αυτές με την κοινωνικοπολιτική κατάσταση της κάθε εποχής. Στα πλαίσια του μαθήματος των Θρησκευτικών του δημοτικού αλλά και του γυμνασίου, θα μπορούσε να μελετηθεί στην ενότητα της ναοδομίας, γιατί πρόκειται για έναν από τους σπουδαιότερους Χριστιανικούς ναούς.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
6 - 15
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2418
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Θρησκεία ReligionΘρησκεία
Θρησκευτικά Religious EducationΘρησκευτικά > Εκκλησιαστική Τέχνη Ecclesiastical ArtΕκκλησιαστική Τέχνη > Ναοδομία Church architectureΝαοδομία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
συναισθηματικός > να δίνουν προσοχή
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΥΓΚΕΛΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΩΤΗΡΙΑ ΛΑΖΑΡΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ