Το παιδι και το σκολειο: ‘Η πρωτη χρονια'
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το άρθρο με τίτλο ‘ Το παιδί και το σκολειό’ (1910) του Μιχάλη Πετρίδη είναι δημοσιευμένο στο μαχητικό περιοδικό των δημοτικιστών ‘Ο ΝΟΥΜΑΣ’ (Vol 8, No 382 σ.σ 7-8). Πρόκειται για αυτόνομο κείμενο μιας γενικότερης αρθογραφίας που δημοσιεύεται σε συνέχειες και σχετίζεται με εκπαιδευτικά ζητήματα της εποχής. Στο συγκεκριμένο άρθρο, που φέρει τον επιμέρους τίτλο ‘Η πρώτη χρονιά’, ο συντάκτης επισημαίνει τις σοβαρές αδυναμίες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, όπως διαφαίνονται μέσα από τις παιδαγωγικές αντιλήψεις και τις πρακτικές των δασκάλων. Με ιδιαίτερα σκληρή γλώσσα επικρίνει τις διδακτικές μεθόδους, τα αναλυτικά προγράμματα και τα σχολικά βιβλία, τα οποία θεωρεί ανυπέρβλητα εμπόδια στη μάθηση και την πρόοδο των μαθητών και προτείνει μεταρρυθμίσεις ή και άρδην ανατροπές του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας. Παράλληλα, γίνεται ειδική μνεία σε ζητήματα πρώτης ανάγνωσης και γραφής, όπου ο αρθρογράφος στηλιτεύει την απόκλιση μεταξύ της φυσικής, ομιλούμενης γλώσσας των μαθητών και της κατασκευασμένης καθαρεύουσας, επισημαίνοντας ότι η μεν πρώτη θα μπορούσε ως γλώσσα του σχολείου να οδηγήσει στην ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών, ενώ η δεύτερη απέχει εντελώς από τα βιώματα των μαθητών και επομένως αδυνατεί να αποτελέσει μαθησιακό εργαλείο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί σε μαθητοκεντρικές δραστηριότητες στο πλαίσιο της διδασκαλίας της Νεοελληνικής Γλώσσας για τη μελέτη στοιχείων του κειμενικού τύπου του άρθρου (προθετικότητα του συγγραφέα, γλωσσικά και υφολογικά στοιχεία, ρητές και υπόρρητες πληροφορίες που αναδεικνύονται, επιχειρήματα). Ακόμη, μπορεί να αξιοποιηθεί και για τη μελέτη των γλωσσικών ποικιλιών και μορφών της γλώσσας, όπως αυτές εκφράστηκαν την εποχή του γλωσσικού ζητήματος. Επίσης, το κείμενο μπορεί να αποτελέσει αφορμή για παραγωγή προφορικού λόγου σχετικά με τη σημασία που έχει η κατάκτηση και η καλλιέργεια της γλώσσας για την ανάπτυξη της σκέψης και τη γενικότερη σχολική πορεία των μαθητών και να επιχειρηθεί μία σύγκριση των δυσκολιών που αντιμετώπιζαν οι μαθητές την εποχή του γλωσσικού ζητήματος με τις γλωσσικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι αλλόγλωσσοι μαθητές στο σχολείο. Τέλος, το κείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί και σε διαθεματικές δραστηριότητες σχετικές με τη διερεύνηση του περιεχομένου και των ιδεολογικών στάσεων για γλωσσικά και άλλα θέματα που εμφανίζονται σε περιοδικά και εφημερίδες της εποχής.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/2553
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Κείμενα σχολιαστικά / γνώμης Comment / opinion textsΚείμενα σχολιαστικά / γνώμης
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Μιχ. Γ. Πετρίδης
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΖΑΓΚΑ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ