Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Φωτογραφια Καρυατιδων μεσα απο το Ερεχθειο (1923)
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στη φωτογραφία από το βιβλίο του REISINGER φαίνονται τρεις από τις έξι Κόρες, οι οποίες στηρίζουν την οροφή της νότιας πρόστασης του Ερεχθείου στην Ακρόπολη Αθηνών. Οι κατακόρυφες εξωτερικές πτυχές του πέπλου τους μοιάζουν με ραβδώσεις κιόνων . Η περίπλοκη και ογκώδης κόμμωσή τους ενισχύει τον αδύναμο για στήριξη αυχένα. Στο κεφάλι φέρουν ιδιόμορφο καλαθόσχημο κιονόκρανο, διακοσμημένο με ωά. Σύμφωνα με τον Π. Βαλαβάνη αυτός είναι ο αρχιτεκτονικός ρόλος των Κορών. Ονομάστηκαν "Καρυάτιδες" από τον Ρωμαίο Βιτρούβιο. Αυτός υπέθεσε ότι «τιμωρούνται» με το βάρος, γιατί οι γιαγιάδες τους από τις Καρυές Λακωνίας μήδισαν στους Περσικούς Πολέμους. Μπορεί να είναι και παρθένες της Λακωνίας που χόρευαν προς τιμήν της Καρυάτιδας Αρτέμιδος ισορροπώντας στο κεφάλι κάνιστρα με άνθη. Μήπως όμως πρόκειται για χοηφόρους της Αθήνας, που απέδιδαν τιμές στον αρχαίο βασιλιά, Κέκροπα, ο τάφος του οποίου βρισκόταν ακριβώς κάτω από τα πόδια τους; Ή κάτι άλλο… Μύηση λοιπόν στην επιστήμη της Αρχαιολογίας, της Αρχιτεκτονικής και, κυρίως, στην έννοια του «κάλλους».
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ: Αφηγούμαστε στους μαθητές την ιστορία της "Αρπαγείσας Κόρης", της μίας από τις δύο "κιστοφόρους" καρυάτιδες από την Ελευσίνα που έκλεψε ο Edward D. Clarke το 1801 και βρίσκεται στο Fitzwilliam Museum του Cabridge ή τους προβάλλουμε την ταινία της Ελένης Στούμπου-Κατσαμούρη με τίτλο "Το παράξενο πεπρωμένο της αρπαγείσας κόρης". Σ' αυτήν μιλούν οι ίδιες οι Καρυάτιδες της Ελευσίνας σε πρώτο πρόσωπο, με το ήθος δύο αδελφών που χώρισε η μετανάστευση. Με πρότυπο αυτούς τους διαλόγους τους ζητούμε να δραματοποιήσουν την παρόμοια ιστορία της "κλεμμένης" Κόρης του Ερεχθείου, της δεύτερης από δυτικά Κόρης που φαίνεται στη φωτογραφία του Resinger. Αυτή αφαιρέθηκε από τον Λόρδο Έλγιν και σήμερα βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο. Πόσο λείπει από τις υπόλοιπες πέντε του Μουσείου της Ακρόπολης! Μια άλλη εξίσου δραματική ιστορία είναι αυτή που πρωταγωνιστούν οι κόρες του Ερεχθέα. Από τον γάμο του με την Πραξιθέα, ο Ερεχθέας απέκτησε πολλά παιδιά. Ανάμεσά τους ήταν και η Μερόπη, η Κρέουσα, η Ωρείθυια, η Πρόκρις, η Πρωτογένεια, η Πανδώρα και η Χθονία. Κάποτε βρέθηκε σε πόλεμο με τους Ελευσινίους. Ο Ερεχθέας θυσίασε μετά από χρησμό του μαντείου μια κόρη του, για να νικήσει. Υπάρχουν πολλές εκδοχές περί του ονόματος αυτής που θυσιάσθηκε: άλλες πηγές αναφέρουν τη Χθονία, άλλες την Πρωτογένεια και άλλες ότι μετά τη θυσία της μίας συμφώνησαν να σκοτωθούν όλες! Θα μπορούσαν λοιπόν οι έξι Κόρες του Ερεχθείου να είναι οι κόρες του και κάθε βράδυ να μετακινούνται και να μιλούν-όπως τα παιχνίδια στο παραμύθι "Το μολυβένιο στρατιωτάκι". Ζητούμε λοιπόν από τους μαθητές να δραματοποιήσουν την ιστορία. ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: Οι μαθήτριες μιμούμενες τις "Καρυάτιδες" προσπαθούν ισορροπώντας να χορέψουν το χορό της Αρτέμιδος με τα κάνιστρα γεμάτα άνθη στο κεφάλι. ΙΣΤΟΡΙΑ: α) Οι μαθητές αναζητούν στο διαδίκτυο στοιχεία για τον τύπο της "Καρυάτιδος" στην Αρχιτεκτονική. Συνειδητοποιούν ότι «Καρυάτις» ονομάζεται το γλυπτό που έχει γυναικεία μορφή και χρησιμεύει στην στήριξη κτηρίων. Το αντίστοιχο αρχιτεκτονικό στοιχείο που έχει ανδρική μορφή ονομάζεται «Άτλας». Στη συνέχεια θα κληθούν οι μαθητές να αναζητήσουν τη χρήση του εν λόγω αρχιτεκτονικού στοιχείου από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας. β) Αφού συγκεντρωθούν στοιχεία από το διαδίκτυο, οι μαθητές παρατηρούν, συγκρίνουν και κρίνουν. Συζητούμε, λοιπόν, για το ρόλο των Κορών του Ερεχθείου και για τον τρόπο που δουλεύει ένας αρχαιολόγος διασταυρώνοντας πληροφορίες από τις πηγές π.χ. κείμενα του Βιτρούβιου ή της αποσπασματικά σωζόμενης τραγωδίας του Ευριπίδη "Ερεχθεύς". Η πρόσταση των «Καρυάτιδων» δεν ήταν ένα διακοσμητικό στοιχείο μόνο, αλλά έπρεπε να προστατέψει έναν ιερό χώρο, κι αυτός ήταν ο τάφος του παλιού βασιλιά της Αθήνας, του Κέκροπα. Γι’ αυτό και οι τρεις ανατολικά της πρόστασης ελαφρώς ανασηκώνουν το δεξί τους πόδι, ενώ οι τρεις δυτικά το αριστερό. Αυτό φαίνεται και στη φωτογραφία του Resinger και δίνει την αίσθηση της κινούμενης συμμετρίας. Έτσι και οι Καρυάτιδες στον τύμβο Καστά στην Αμφίπολη έχουν προτεταμένα τα χέρια τους, ώστε με την κίνησή τους να αποτρέπουν συμβολικά εκείνους που θα επιχειρούσαν την είσοδο στον τάφο.
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4036
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα
> Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη
> Διαλογικά κείμενα Dialogical textsΔιαλογικά κείμενα
Φυσική αγωγή Physical EducationΦυσική αγωγή > Κινητικές δεξιότητες Motor skillsΚινητικές δεξιότητες > Ισορροπία BalanceΙσορροπία
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αρχιτεκτονική ArchitectureΑρχιτεκτονική
Φυσική αγωγή Physical EducationΦυσική αγωγή > Κινητικές δεξιότητες Motor skillsΚινητικές δεξιότητες > Ισορροπία BalanceΙσορροπία
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αρχιτεκτονική ArchitectureΑρχιτεκτονική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ψυχοκινητικός > να δρουν με ανεξαρτησία, επιδεξιότητα και με ακρίβεια
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΑΛΕΒΙΖΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator