Ριτσος Γιαννης
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Φωτογραφία του ποιητή Γιάννη Ρίτσου από το Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα, 1983-1988 Ο Γιάννης Ρίτσος (1909 - 1990) ήταν ένας από τους σπουδαιότερους Έλληνες ποιητές, με διεθνή φήμη και ακτινοβολία. Ανήκε στην Αριστερά —και συγκεκριμένα στο ΚΚΕ. Πολλά έργα του έχουν μεταφραστεί σε πολλές γλώσσες. Δημοσίευσε πάνω από εκατό ποιητικές συλλογές και συνθέσεις, εννέα μυθιστορήματα, τέσσερα θεατρικά έργα και μελέτες. Πολλές μεταφράσεις, χρονογραφήματα και άλλα δημοσιεύματα συμπληρώνουν το έργο του.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η φωτογραφία του Γιάννη Ρίτσου αξιοποιείται στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας για να συνοδεύσει τα βιογραφικά στοιχεία του ποιητή. Η φυσιογνωμία του δημιουργού επιτρέπει στους μαθητές να έχουν μια αμεσότερη επαφή με το υπόβαθρο του έργου του, ούτως ώστε να το προσεγγίσουν και να το αναλύσουν επαρκέστερα. Η φωτογραφία αυτή μπορεί να ενταχθεί σε παρουσίαση power-point με θέμα την ποίηση του Γιάννη Ρίτσου. Η παρουσίαση μπορεί να γίνει και ως παρουσίαση συνθετικής εργασίας από ομάδα μαθητών στο πλαίσιο ενός σεναρίου με θέμα την μεταπολεμική ποίηση. Η κάθε ομάδα μαθητών συγκεντρώνει πληροφορίες για τη ζωή, την προσωπικότητα και το έργο ενός από τους σημαντικότερους ποιητές της μεταπολεμικής γενιάς, μέσα από το πρίσμα του βιογράφου, του ιστορικού της λογοτεχνίας, του δημοσιογράφου, κλπ. Η παρουσίαση όλων των ομαδοσυνεργατικών εργασιών καταλήγει σε σύνοψη συπερασμάτων, ελεύθερη συζήτηση και προβληματισμό γύρω από τον ρόλο της Γενιάς αυτής στην νεοελληνική ποίηση. Σε περίπτωση που το τεκμήριο αξιοποιηθεί εκτός συνθετικών εργασιών προτείνεται να δοθεί στους μαθητές (μεμονωμένα ή ανά μικρές ομάδες, ή ανά δυάδες) συνοδευόμενο από μια σειρά ερωτήσεων, ξεχωριστή για κάθε ομάδα/μαθητή: α) Ποιός είναι ο εικονιζόμενος, σε ποιά εποχή έδρασε και υπό ποία ιδιότητα είναι κυρίως γνωστός; β) Να συνδέσετε τον εικονιζόμενο με δύο χαρακτηριστικά έργα του. Να αντλήσετε στοιχεία από την βιβλιοθήκη ή το διαδίκτυο. (μπορούν να προταθούν σχετικές ιστοσελίδες, π.χ. Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού) γ) Να εντάξετε τον εικονιζόμενο σε μια λογοτεχνική γενιά και να αιτιολογήσετε την άποψή σας. δ) Να επιλέξετε ένα από τα ποιήματα του εικονιζόμενου, όποιο επιθυμείτε. Να το κατατάξετε στην παραδοσιακή ή την μοντέρνα ποίηση, αιτιολογώντας την απάντησή σας βάσει των κριτηρίων που σας παραδόθηκαν. ε) Να εξηγήσετε γιατί η ποίηση του εικονιζόμενου θεωρείται στρατευμένη. Χρησιμοποιήστε το Λεξικό Λογοτεχνικών Όρων που θα βρείτε στο Ψηφιακό Σχολείο.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4811
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΤΖΑΜΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ