Η φωτογραφία του Γιάννη Ρίτσου αξιοποιείται στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας για να συνοδεύσει τα βιογραφικά στοιχεία του ποιητή. Η φυσιογνωμία του δημιουργού επιτρέπει στους μαθητές να έχουν μια αμεσότερη επαφή με το υπόβαθρο του έργου του, ούτως ώστε να το προσεγγίσουν και να το αναλύσουν επαρκέστερα. Η φωτογραφία αυτή μπορεί να ενταχθεί σε παρουσίαση power-point με θέμα την ποίηση του Γιάννη Ρίτσου. Η παρουσίαση μπορεί να γίνει και ως παρουσίαση συνθετικής εργασίας από ομάδα μαθητών στο πλαίσιο ενός σεναρίου με θέμα την μεταπολεμική ποίηση. Η κάθε ομάδα μαθητών συγκεντρώνει πληροφορίες για τη ζωή, την προσωπικότητα και το έργο ενός από τους σημαντικότερους ποιητές της μεταπολεμικής γενιάς, μέσα από το πρίσμα του βιογράφου, του ιστορικού της λογοτεχνίας, του δημοσιογράφου, κλπ. Η παρουσίαση όλων των ομαδοσυνεργατικών εργασιών καταλήγει σε σύνοψη συπερασμάτων, ελεύθερη συζήτηση και προβληματισμό γύρω από τον ρόλο της Γενιάς αυτής στην νεοελληνική ποίηση. Σε περίπτωση που το τεκμήριο αξιοποιηθεί εκτός συνθετικών εργασιών προτείνεται να δοθεί στους μαθητές (μεμονωμένα ή ανά μικρές ομάδες, ή ανά δυάδες) συνοδευόμενο από μια σειρά ερωτήσεων, ξεχωριστή για κάθε ομάδα/μαθητή: α) Ποιός είναι ο εικονιζόμενος, σε ποιά εποχή έδρασε και υπό ποία ιδιότητα είναι κυρίως γνωστός; β) Να συνδέσετε τον εικονιζόμενο με δύο χαρακτηριστικά έργα του. Να αντλήσετε στοιχεία από την βιβλιοθήκη ή το διαδίκτυο. (μπορούν να προταθούν σχετικές ιστοσελίδες, π.χ. Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού) γ) Να εντάξετε τον εικονιζόμενο σε μια λογοτεχνική γενιά και να αιτιολογήσετε την άποψή σας. δ) Να επιλέξετε ένα από τα ποιήματα του εικονιζόμενου, όποιο επιθυμείτε. Να το κατατάξετε στην παραδοσιακή ή την μοντέρνα ποίηση, αιτιολογώντας την απάντησή σας βάσει των κριτηρίων που σας παραδόθηκαν. ε) Να εξηγήσετε γιατί η ποίηση του εικονιζόμενου θεωρείται στρατευμένη. Χρησιμοποιήστε το Λεξικό Λογοτεχνικών Όρων που θα βρείτε στο Ψηφιακό Σχολείο.