Ρηγας Φερραιος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Αναπαραγωγή με κάρβουνο σε χαρτί του γνωστού πίνακα «Ο Ρήγας ψάλλων τον Θούριον» του γερμανού ζωγράφου Peter von Hess (1792-1871) [δημοσιεύεται στο Γ. Τσούλιος-Τ. Χατζής (επιμ.) Ιστορικόν Λεύκωμα της Ελληνικής Επαναστάσεως, τ. Α΄, Μέλισσα Αθήνα 1970, σ.23)]. Αναφέρεται στον κορυφαίο εκπρόσωπου του Νεοελληνικού Διαφωτισμού (1750-1821) Ρήγα Φερραίο ή Βελεστινλή (Βελεστίνο, 1757-Βελιγράδι, 1798).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το διδακτικό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τον διδάσκοντα σε ποικίλες δραστηριότητες, είτε αναφορικά με το μάθημα της Ιστορίας είτε μέσα από άλλες διαθεματικές διδακτικές προσεγγίσεις. Το θέμα του ρομαντικού πίνακα του γερμανού Peter von Hess είναι ιδανικό, προκειμένου να προκαλέσει συζητήσεις, ερευνητικές δραστηριότητες και ομαδοσυνεργατικές δράσεις με ωφέλιμα αποτελέσματα, τόσο κατά την έναρξη της διδασκαλίας, ως αφόρμηση, όσο και στις διάφορες φάσεις διδακτικών σεναρίων ή φύλλων εργασίας, ως υπόθεση εργασίας απλών ή σύνθετων ιστορικών ζητημάτων αναφορικά με το κίνημα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, τις φάσεις του, τους εκπροσώπους, τον ρόλο και τη δράση τους, την προσφορά τους. Ο Ρήγας Φερ(ρ)αίος ή Βελεστινλής κορυφαία πολιτική προσωπικότητα του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, που προετοίμασε τον Αγώνα της Ελληνικής Ανεξαρτησίας, αποτελεί όχι μόνο με την πολυτάραχη ζωή του αλλά περισσότερο με την πολιτική ιδεολογία του, στο ιστορικό πλαίσιο εντός του οποίου αυτή διαμορφώθηκε, ένα ξεχωριστό πεδίο ιστορικής έρευνας. Εδώ, η έμπνευση και η φαντασία σε συνδυασμό με τη γερή ιστορική γνώση, την ευαισθησία και την παιδαγωγική κατάρτιση του εκπαιδευτικού μπορεί να έχει σημαντικά παιδαγωγικά και μαθησιακά αποτελέσματα. Η βιογράφηση του Ρήγα (βιογράφοι, θρύλος και πραγματικότητα), τα πρώιμα χρόνια και οι πρώτοι του δάσκαλοι, οι επιρροές και οι καταβολές της πολιτικής του σκέψης, τα χρόνια της ωριμότητας και της δράσης, η Γαλλική Επανάσταση στα Βαλκάνια και η «Ελληνική Δημοκρατία» ως πολιτική σύλληψη του Ρήγα, η εκδοτική του δραστηριότητα ως μέσο διαφώτισης και ιδεολογικής προετοιμασίας για μία παμβαλκανική εξέγερση εναντίον των κατακτητών-καταπιεστών Οθωμανών, ο παροικιακός ελληνισμός (Βιέννη, Βουκουρέστι) ως κοινωνικός και γεωγραφικός χώρος στα χρόνια του (βλ ο «κύκλος» του Ρήγα), το επαναστατικό εγχείρημα, το τέλος αλλά και η αναδρομική πρόσληψη του Ρήγα και της εποχής του ως ιστορικό ζήτημα-πρόβλημα αποτελούν μερικές μόνο προτάσεις εκμετάλλευσης του μαθησιακού αντικειμένου. Άλλα επιμέρους ερωτήματα-αφορμές για διδακτική αξιοποίηση, είτε στην τάξη είτε στο πλαίσιο ανάθεσης εργασιών ατομικών ή ομαδικών, θα μπορούσαν να είναι η «Χάρτα της Ελλάδος» (Βιέννη, 1797), ο «Θούριος», η σύγκριση του συντάγματος του Ρήγα με το σύνταγμα της Γαλλικής Επανάστασης, η τρίχρωμη σημαία της Ελληνικής Δημοκρατίας του Ρήγα, η απεικόνιση του ίδιου σε μεταγενέστερα έργα ευρωπαίων ή ελλήνων καλλιτεχνών (βλ. ενδεικτικά, Θεόφιλος Χατζημιχαήλ, Παναγιώτης Ζωγράφος κ. ά.). Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί επίσης σε σχολικές γιορτές, ή να συνδυαστεί με πολιτιστικά προγράμματα, εκπαιδευτικές επισκέψεις εντός και εκτός Ελλάδος (ενδεικτικά, Βιέννη-Βουκουρέστι, Εθνική Βιβλιοθήκη, Ιστορική και Εθνολογική Εταιρεία της Ελλάδος, Εθνική Πινακοθήκη), καλλιτεχνικές δραστηριότητες, ημερίδες ή και συνέδρια-σεμινάρια αναφορικά με ην πνευματική-ιδεολογική προετοιμασία της Ελληνικής Επανάστασης και τον ρόλο των φορέων του Νεοελληνικού Διαφωτισμού ή τη σχέση της Ελληνικής Επανάστασης με το ευρωπαϊκό γεγονός της Γαλλικής Επανάστασης (1789), τον Πόλεμο της Αμερικανικής Ανεξαρτησίας λίγο νωρίτερα (1775-1783) και τις πολιτικές-ιδεολογικές καταβολές των προγενέστερων αυτών κορυφαίων ιστορικών γεγονότων με τον Ευρωπαϊκό Διαφωτισμό (1687/8-1789) από όπου εκκινεί ο Νεοελληνικός. Η παραπάνω χρήση-εκμετάλλευση του μαθησιακού αντικειμένου είναι σύμφωνη με τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) για το μάθημα της Ιστορίας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Επιπλέον, μπορεί να βρει διαθεματικές εφαρμογές στα πεδία της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Κοινωνιολογίας, της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας, της Τοπικής Ιστορίας, της Φιλοσοφίας, της Μουσειακής Αγωγής, των Καλλιτεχνικών και των ΤΠΕ.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4858
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Ηγετικές προσωπικότητες Leading personalitiesΗγετικές προσωπικότητες
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Ιδεολογικά και Φιλοσοφικά Κινήματα Ideological and philosophical movementsΙδεολογικά και Φιλοσοφικά Κινήματα
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Πληροφορία InformationΠληροφορία > Επεξεργασία πληροφοριών Information processingΕπεξεργασία πληροφοριών
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες Political & Social SciencesΠολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Γραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές Literary periods - Generations / SchoolsΓραμματολογικές περίοδοι - Γενιές / Σχολές > Διαφωτισμός Age of EnlightenmentΔιαφωτισμός
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Ιστορία HistoryΙστορία
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Αναπαραγωγή Εικόνας Image reproductionΑναπαραγωγή Εικόνας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να οργανώνουν αξίες
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να μιμούνται και να προσπαθούν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Hess, von Peter
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΕΛΣΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ