Μενεξενος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Έκδοση του Πλατωνικού διαλόγου «Μενέξενος», σε σχολιασμό του Γεωργίου Μιστριώτου (1899). Στο συγκεκριμένο διάλογο συμμετέχουν ο Σωκράτης και ο Μενέξενος. Ο Σωκράτης συναντά τον Μενέξενο κατά την επιστροφή του από το Βουλευτήριο όπου κάποιος ρήτορας θα εκφωνούσε επιτάφιο. Η ευκολία των ρητόρων να στηρίζονται σε έτοιμους εκ των προτέρων λόγους κάνουν τον φιλόσοφο να υποστηρίζει ότι και ο ίδιος θα μπορούσε να εκφωνήσει επιτάφιο. Στη συνέχεια πείθεται να απαγγείλει στον Μενέξενο τον επιτάφιο που κάποτε του είχε μάθει η Ασπασία (γνωστή άλλωστε για τη μόρφωσή της), ο οποίος αναφέρεται στην ανδρεία των πεσόντων, στην πολιτεία των Αθηναίων και στα λαμπρά έργα της πόλης. Ο σχολιασμός και η έκδοση έγιναν από μια εξέχουσα προσωπικότητα των γραμμάτων, τον Γεώργιο Μιστριώτη, ο οποίος λόγω της αντίθεσής του προς τη δημοτική γλώσσα και της προσκόλλησής του στην αρχαΐζουσα, συνέδεσε το όνομά του με την ανάμειξή του στα «Ορεστειακά» (αιματηρά επεισόδια για την πεζή και στη δημοτική μετάφραση της Ορέστειας, το 1903) με αποτέλεσμα να χαρακτηριστεί αντιδραστικός και να υποτιμηθεί το πλούσιο επιστημονικό του έργο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα δύσκολο κείμενο τόσο ως προς το πρωτότυπο όσο και από την άποψη του σχολιασμού, θα μπορούσε έστω και τμηματικά να αποτελέσει υλικό για εργασίες μαθητών π.χ. θεωρητικού προσανατολισμού. Ακόμη και ο εντοπισμός τέτοιων κειμένων και η καταγραφή τους σε ένα αρχείο (π.χ. καταγραφή έργων του Πλάτωνα στις γνωστότερες ελληνικές ή και ξενόγλωσσες μεταφράσεις) θα μπορούσε να αποτελέσει μια ερευνητική εργασία ή και τμήμα μιας ερευνητικής εργασίας ακόμη και σε μικρότερες τάξεις. Δεν είναι απαραίτητο να κατανοεί κανείς απολύτως είτε τη γλώσσα του πρωτότυπου είτε και εκείνη των σχολίων για να μπορεί να εκτιμά και τα δύο. Θα ήταν ίσως καλό να δουν οι μαθητές μας τον όγκο των εργασιών που έχουν γίνει αναφορικά με τον Πλάτωνα για να καταλάβουν και με αυτόν τον τρόπο την αξία του.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
15 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/5570
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Σερρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Ancient Greek Language and GrammarΑρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Φιλοσοφία PhilosophyΦιλοσοφία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: Μιστριώτης, Γεώργιος
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
εκδότης/ες: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σερρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ