Ο εκπαιδευτικός αρχικά μπορεί να ξεκινήσει με την ανάγνωση και ανάλυση του συγκεκριμένου κειμένου και την λεξιλογική / νοηματική του εξομάλυνση χωρίς να προχωρήσει σε βαθύτερη επεξεργασία. Στην συνέχεια και αφού οι μαθητές θα έχουν δημιουργήσει ένα βασικό γνωστικό υπόστρωμα, μπορεί να τους εισαγάγει σε διερευνητικού τύπου δραστηριότητες σχετικά με το θέμα του αποικισμού στην Αρχαία Ελλάδα. (α) κατ’ αρχάς ως εισαγωγή στο θέμα μπορούν να παρακολουθήσουν ένα μικρό απόσπασμα από την ταινία του Παντελή Βούλγαρη «Νύφες» και στην συνέχεια με την τεχνική του καταιγισμού ιδεών να καταγράψουν τις σκέψεις τους σχετικά με τα αίτια για τα οποία οι άνθρωποι εγκαταλείπουν τις πατρίδες τους. Ολοκληρώνοντας αυτή την εισαγωγική φάση μπορούν να επισκεφθούν τα ηλεκτρονικά λεξικά της Πύλης για την Ελληνική Γλώσσα και να εντοπίσουν την ερμηνεία λέξεων που σχετίζονται με το θέμα. (β) στην συνέχεια μπορούν να μελετήσουν πρωτογενείς ιστορικές πηγές λ.χ. κεφάλαιο 25 των Ιστοριών του Θουκυδίδη ή Ιστορίες Ηροδότου - παραθέματα: Ιστορίαι 1. 163, Ιστορίαι 2. 152, , Ιστορίαι 2. 178-179. Ο εκπαιδευτικός είναι καλό να τους παρέχει άξονες και κριτήρια αναζήτησης π.χ. εντοπισμός και διάκριση σε μητροπόλεις και αποικίες, αίτια και τα αποτελέσματα του Β’ Ελληνικού Αποικισμού. (γ) κατόπιν οι μαθητές μπορούν να αξιοποιήσουν λογισμικά διδασκαλίας της Ιστορίας όπως το «Περιπλάνηση στο Χώρο-Χρόνο» για να σχεδιάσουν μια εικονική πορεία αποίκων προς τη Σικελία, μελετώντας την διαδικασία ίδρυσης μιας αποικίας, τα κριτήρια με τα οποία επιλεγόταν η θέση της, τις σχέσεις μεταξύ της αποικίας και της μητρόπολης και της αποικίας με τους ντόπιους και να καταγράψουν τα στοιχεία που συγκέντρωσαν. (δ) τέλος μπορούν να δημιουργήσουν (και σε ψηφιακή μορφή) έναν εννοιολογικό χάρτη συμπληρώνοντας τα ευρήματά τους με σχόλια και αναφέροντας τις πιο σημαντικές πληροφορίες σχετικά με το θέμα.