Λιθογραφια απο τη θριαμβευτικη πυλη της αρχαιας ακροπολης στην Αδριανουπολη, Desarnod, 1829
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στο συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο παρουσιάζεται μια λεπτομέρεια ασπρόμαυρης λιθογραφίας του A. Desarnod (1829–1830) (με μέγεθος 55 εκ. x 40 εκ.) από τη θριαμβευτική πύλη της αρχαίας ακρόπολης στην Αδριανούπολη. Ο Γάλλος ζωγράφος Auguste Joseph Desarnod, μαζί με τον επίσης Γάλλο C. Sayger, βιβλιοθηκάριο του Τσάρου Νικολάου Α΄, βρίσκονταν στην υπηρεσία του ρωσικού στρατού και συμμετείχαν στις πολεμικές επιχειρήσεις του Τσάρου ενάντια στις Οθωμανικές δυνάμεις στη διάρκεια του Ρωσοτουρκικού πολέμου 1829-1830. Και οι δύο Γάλλοι, έφτασαν στο Διδυμότειχο το 1829 και ασχολήθηκαν με την ιστορία και την καταγραφή εικόνων και μνημείων. Ειδικά ο Desarnod επιδόθηκε στην απεικόνιση μνημείων, πόλεων και περιοχών ενδιαφέροντος, ενώ ο Sayger σε αρχαιολογικές και τοπογραφικές έρευνες. Από την αποστολή αυτή προέκυψαν το «Λεύκωμα» και η «Αφήγηση» του ταξιδιού, που εκδόθηκαν το 1832 στο Παρίσι με τον τίτλο «Album de Voyage en Turquie fait par ordre de sa majesté l' Empereur Nicolas 1er en 1829 et 1830 par C. Sayger & A. Desarnod (Λεύκωμα από το Ταξίδι στην Τουρκία με απόφαση της Αυτού Μεγαλειότητας του Αυτοκράτορα Νικολάου Α’ το 1829 και το 1830 από τον C. Sayger & A. Desarnod). Οι δύο Γάλλοι είχαν ξεκινήσει στις 12 Αυγούστου 1829 από την Αγία Πετρούπολη και έφτασαν στην Οδησσό, με πλοίο ταξίδεψαν έως τον Πύργο (Burgas) για να καταλήξουν από τη χερσαία οδό στην Αδριανούπολη. Συνέχισαν προς το Διδυμότειχο, όπου τους απασχόλησαν το φρούριο, οι αρχαιότητες, οι κάτοικοι, το εμπόριο, τα προϊόντα, οι βιοτεχνίες μεταξωτών και βαμβακερών υφασμάτων, τα καπνά, τα κεραμικά, κ.ά. Η πορεία τους συνεχίστηκε στην Ανατολική και Βόρεια Θράκη, για να επιστρέψουν τελικά στην Αγία Πετρούπολη. Πέραν όμως από τις απεικονίσεις των μνημείων, συγκέντρωσαν και μετέφεραν στη Ρωσία και αριθμό αρχαιοτήτων της περιοχής και ορισμένα από αυτά εκτίθενται σήμερα στο Μουσείο Ερμιτάζ (Hermitage) της Αγίας Πετρούπολης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές να χωριστούν σε ομάδες των δύο ατόμων και να αναζητήσουν στο διαδίκτυο ιστορικά στοιχεία και εικόνες για τα μνημεία από την αρχαία ακρόπολη της Ανδριανούπολης. Στη συνέχεια με τη βοήθεια του Google Earth οι μαθητές θα περιπλανηθούν στην περιοχή και θα αναζητήσουν να βρουν το «αποτύπωμα» από τα μνημεία που βρίσκονται ακόμα εκεί. Οι ίδιες ομάδες μαθητών θα αναζητήσουν στο διαδίκτυο ιστορικά στοιχεία για τον Ρωσοτουρκικό πόλεμο (1829-1830) και τα αποτελέσματα που αυτός είχε για τους τότε κατοίκους της Θράκης. Στο τέλος οι μαθητές στην ολομέλεια της τάξης θα παρουσιάσουν και θα σχολιάσουν τα ευρήματά τους. Ο εκπαιδευτικός μπορεί να εστιάσει σε δύο σημεία: α) στη δυνατότητα που έδωσε ο Ρωσοτουρκικός πόλεμος στους δύο γάλλους να αποτυπωθούν τα αρχαία αυτά μνημεία αυτά σε χαρτί (με τη βοήθεια της λιθογραφίας) και να δοθούν παραδείγματα και από άλλες εκστρατείες (π.χ. του Ναπολέοντα στην Αίγυπτο) και β) στη μεταφορά αρχαιοτήτων της περιοχής στο Μουσείο Ερμιτάζ (Hermitage) της Αγίας Πετρούπολης.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΤΥΠΙΚΟΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
1:30:00
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6139
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
v 1.0 (final)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) > Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι... Arts (Architecture, Ceramic Art, Plastic Art, Painting)Τέχνες (Αρχιτεκτονική, Κεραμική, Πλαστική, Ζωγραφι...
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Πολεμικά γεγονότα War eventsΠολεμικά γεγονότα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > επίλυση προβλήματος
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
εποικοδομητισμός > σωκρατική-μαιευτική διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ