Η Μονη Βουλκανου στη Μεσσηνη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Εικόνα της Μονής Βουλκάνου στη Μεσσηνία από το λεύκωμα του Ernst Reisinger, το οποίο εκδόθηκε πρώτη φορά το 1916 και περιλαμβάνει φωτογραφίες, αναπαραγωγές χαρακτικών και κείμενα λογίων σχετικά με την Ελλάδα. Η Μονή Βουλκάνου ιδρύθηκε τον 8ο αιώνα στην κορυφή του όρους Ιθώμη, στη Μεσσήνη. Το 1625 μεταφέρθηκε νοτιότερα για να έχουν οι μοναχοί πιο άνετες συνθήκες διαβίωσης. Ο ναός (καθολικό) της παλαιάς Μονής είναι δίκλιτη θολωτή βασιλική με εντυπωσιακή αγιογράφηση από τους αδελφούς Γεώργιο και Δημήτριο Μόσχο, ενώ ο ναός της νέας Μονής είναι σταυροειδής με τρούλο. Το μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να αξιοποιηθεί στη διδασκαλία της Βυζαντινής τέχνης με στόχο να κατανοήσουν οι μαθητές τη βυζαντινή τέχνη και τη σχέση της με τη θρησκεία, καθώς επίσης και τη σχέση της με την πολιτική και οικονομική κατάσταση της αυτοκρατορίας.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Τα Μ.Α. αξιοποιείται συνδυαστικά με άλλες πηγές από τον εκπαιδευτικό, προκειμένου να σχεδιάσει διερευνητικές δραστηριότητες στην ενότητα της Ιστορίας Β΄ Γυμνασίου και Β΄ Λυκείου «Βυζαντινή Τέχνη». Η στοχοθεσία των δραστηριοτήτων αυτών περιλαμβάνει τη γνώση από τους μαθητές των αρχιτεκτονικών ρυθμών και την εικονογραφία των ναών και την κατανόηση της σχέσης ανάμεσα στη ναοδομία και τον εικονογραφικό διάκοσμο με την πολιτική και οικονομική κατάσταση που επικρατούσε κάθε φορά στη Βυζαντινή αυτοκρατορία. Οι μαθητές, χωρισμένοι σε ομάδες με συγκεκριμένη αποστολή (για παράδειγμα ιστορικοί, καλλιτέχνες, αρχιτέκτονες) μελετούν τις προαναφερθείσες πηγές και εξάγουν συμπεράσματα για τα χαρακτηριστικά της βυζαντινής αρχιτεκτονικής και αγιογραφίας ανά περίοδο (πρώιμη, μέση, ύστερη) και τη σχέση τους με το οικονομικό, κοινωνικό και ιδεολογικό πλαίσιο της εποχής. Οι μαθητές μπορούν, επίσης, να υποδυθούν ρόλους όπως αυτούς του αρχιτέκτονα, του αγιογράφου, του πιστού της εποχής, προκειμένου να καλλιεργηθεί η ενσυναίσθησή τους.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6188
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Βυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία Byzantine and Medieval HistoryΒυζαντινή και Μεσαιωνική Ιστορία > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΧΡΗΣΤΙΝΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ