Νικος Χατζηκυριακος-Γκικας, ζωγραφος, (1906-1994), Μορφη αγιου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για μορφή αγίου με μελάνι και παστέλ σε χαρτί (0,14 χ 0,1). Είναι έργου του γνωστού Έλληνα ζωγράφου Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα το οποίο βρίσκεται στο Μουσείο Μπενάκη. Ο Χατζηκυριάκος-Γκίκας γεννήθηκε στην Αθήνα (1906) και ήταν γόνος γνωστής και εύπορης μεγαλοαστικής οικογένειας. Από μικρός έδειξε το ιδιαίτερο ταλέντο που είχε στη ζωγραφική και οι γονείς του φρόντισαν να λάβει ιδιωτικά μαθήματα από σπουδαίους ζωγράφους της εποχής. Φοίτησε στην Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και στη Σορβόννη. Έλαβε μαθήματα ζωγραφικής στην Academie Ranson. Η πρώτη του ατομική έκθεση οργανώθηκε το 1927 στο Παρίσι. Μετά από αυτήν πραγματοποίησε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές σε διάφορες χώρες και στην Ελλάδα. Το 1941 εξελέγη καθηγητής στην Αρχιτεκτονική Σχολή του ΕΜΠ. Ασχολήθηκε με εικονογράφηση βιβλίων γλυπτική, σκηνογραφία, χαρακτική και κριτική τέχνης. Απεβίωσε το 1994. Η τεχνοτροπία του Χατζηκυριάκου-Γκίκα κινείται στα όρια του κυβισμού σε συνδυασμό με χαρακτηριστικά της ελληνικής τέχνης. Ο συνδυασμός αυτός τον οδηγεί σε μια ιδιαίτερη προσωπική άποψη που συνεισφέρει στο να προσεγγίσει η νέα ελληνική τέχνη την ευρωπαϊκή. Δεν φτάνει στην ολοκληρωτική αφαίρεση και χρησιμοποιεί στις συνθέσεις του το ελληνικό φως με αποτέλεσμα να ξεφεύγει από τον αναλυτικό η τον συνθετικό κυβισμό και να χαρακτηρίζεται ως "φωτοτροπικός μετακυβιστής". Εμφανείς επιρροές υπάρχουν στο έργο του από την τέχνη που εν γένει ήκμασε στον μείζονα ελληνικό χώρο, από ελληνιστικά πορτραίτα, από τη λαϊκή μεταβυζαντινή ζωγραφική, από τον Καραγκιόζη, αλλά και από τις Ανατολικές τέχνες οι οποίες τον είχαν ενθουσιάσει.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το έργο του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα "Μορφή αγίου" μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής και ειδικότερα στην Ιστορία της Τέχνης, για να προσεγγιστεί ο βίος και το έργο του μεγάλου Έλληνα δημιουργού. Η παρακολούθηση της διαμόρφωσής του σε πρώτου μεγέθους καλλιτέχνη, της δημιουργικής του διαδρομής και η σύνδεσή του με τη "γενιά του 30" μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως πόρος σε διαθεματικές εργασίες γύρω από την διαμόρφωση των χαρακτηριστικών της ελληνικής ζωγραφικής του μεσοπολέμου αλλά και της νεώτερης. Ενδιαφέρον στοιχείο για να εστιάσουν οι μαθητές, θα ήταν να ανιχνευθεί, ο τρόπος με τον οποίο ο Χατζηκυριάκος -Γκίκας και άλλοι σύγχρονοι του, επεδίωξαν να συνδυάσουν στοιχεία της ελληνικής εικονιστικής παράδοσης με τα διαδεδομένα τότε ευρωπαϊκά εικαστικά ρεύματα. Ειδικά για τον Χατζηκυρικάκο-Γκίκα, αξίζει να μελετηθεί η επίδραση στην τεχνοτροπία του τού ελληνικού φωτός η οποία εμφανώς τον διαφοροποίησε σε σχέση με τους κλασικούς κυβιστές. Παράλληλα με τα δικά του, μπορούν να εξεταστούν έργα κι άλλων ζωγράφων της εποχής του. Το έργο του Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα "Μορφή αγίου" μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εικονιστικός πόρος στο μάθημα της Αισθητικής Αγωγής και ειδικότερα στην Ιστορία της Τέχνης, για να προσεγγιστεί το ευρύτερο έργο του ζωγράφου. Επεκτείνοντας μπορεί να προσεγγιστεί το εικαστικό ρεύμα του κυβισμού, στοιχεία του οποίου χρησιμοποιεί και ο Χατζηκυριάκος-Γκίκας. Σε συνδυασμό με θέαση κι άλλων ανάλογων έργων και με ενδεχόμενες επισκέψεις σε μουσεία ή χώρους τέχνης, οι μαθητές, αφού εξοικειωθούν με τα χαρακτηριστικά του, μπορούν να κάνουν και ατομικές ασκήσεις που θα οδηγήσουν σε βαθύτερη κατανόηση των χαρακτηριστικών του. Μείζων σκοπός αυτών των δράσεων είναι ο ευρύτερος καλλιτεχνικός αλφαβητισμός των μαθητών.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/6570
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > εμπειρική μάθηση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ψυχοκινητικός > να δρουν με αυτοπεποίθηση με βάση οδηγίες
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΑΤΟΥ, ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΑΡΝΑΒΑΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Μουσείο Μπενάκη
εκδότης/ες: Μουσείο Μπενάκη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ