Μόνο σε Aποθετήρια «Φωτόδεντρο»
Kαι σε Yλικό Xρηστών
Καθαρισμός ενεργών φίλτρων
Κάντε εγγραφή σε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω θεματικές περιοχές, θεματικές ενότητες ή έννοιες για να λαμβάνετε ειδοποιήσεις για μεταβολές στα αντικείμενα που έχουν ταξινομηθεί σε αυτές
Τουβελκαιν
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι μια ιστορία, ένας μύθος που αναφέρεται στον εκ Φοινίκης έμπορο Τουβελκάιν και στο πώς κατάφερε να πείσει τους συντοπίτες του να χρησιμοποιήσουν τα ‘άχρηστα’ για το εμπόριο την εποχή εκείνη μέταλλα, ως ανταλλάξιμο είδος στο φοινικικό εμπόριο. Η ιστορία του Τουβελκάιν είναι γραμμένη από τον Ιωάννη Ζερβό (Κέρκυρα 1875- Αθήνα 1943), ιδιαίτερα μορφωμένο άνθρωπο με σπουδές στα Νομικά σε Αθήνα και Παρίσι, αλλά και με σπουδές επίσης φιλολογίας, φιλοσοφίας και κοινωνιολογίας και σε άλλα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια. Ο Ιωάννης Ζερβός άσκησε τη δικηγορία στην Αλεξάνδρεια, όπου παράλληλα ασχολήθηκε με τη συγγραφή, δημοσιεύοντας και εκδίδοντας τα γραπτά του. Το 1905 επέστρεψε στην Αθήνα για να ασχοληθεί αποκλειστικά με τη λογοτεχνία, τη μετάφραση και τη λεξικογραφία. Πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση. Το κείμενο για τον Τουβελκάιν δημοσιεύτηκε το 1909 στο «Ημερολόγιον Σκόκου» (Τόμ. 24, Αρ. 0, 1909, κάτω από τον υπέρτιτλο «Από τας ιστορίας των ανθρώπων»). Ο Ιωάννης Ζερβός, ο οποίος υπογράφει και με το αγαπημένο του ψευδώνυμο ‘Αρετάς’, χειρίζεται μια ‘βατή’ καθαρεύουσα, την οποία με τα χρόνια εγκαταλείπει. Με τρόπο ευχάριστο αφηγείται πώς στη Σιδώνα της Φοινίκης ήταν κάποτε ένας πολύ πλούσιος και κοινωνικός άνθρωπος και παράλληλα ένας πανέξυπνος έμπορος, που είχε σωρεύσει πέρα από τα υπόλοιπα αγαθά του και πάρα πολλά μέταλλα, που απλώς πιάνανε τόπο στις αποθήκες του χωρίς να του αποδίδουν κέρδος. Ο Τουβελκάιν άρχισε να χάνει το κέφι του γιατί ουσιαστικά φτώχαινε. Επινόησε λοιπόν έναν τρόπο για να αξιοποιήσει τα στοιβαγμένα στις αποθήκες του μέταλλα. Άρχισε να διαδίδει στις παρέες —στις οποίες λόγω κοινωνικότητας ήταν περιζήτητος— τα πλεονεκτήματα των μετάλλων αφού υποστούν επεξεργασία. Πρότεινε την επαναχρησιμοποίησή τους ως ανταλλάξιμων εμπορικά προϊόντων και —αφού τους έπεισε να ασχοληθούν και με το εμπόριο μετάλλων— ξαναέγινε πάρα πολύ πλούσιος και συνακόλουθα χαρούμενος.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Το κείμενο παρά τη μικρή γλωσσική του δυσκολία —κυρίως επειδή έχουμε απομακρυνθεί από το συγκεκριμένο γλωσσικό ύφος— είναι χαριτωμένο. Έχει μιαν αφέλεια, αλλά είναι εμφανής η γλωσσική ευφυία και η βαθειά μόρφωση του γράφοντος. Η ιστορία του Τουβελκάιν φαίνεται εκ πρώτης όψεως να είναι μια απλή ιστορία κέρδους και συνακόλουθης ευτυχίας/δυστυχίας, ανάλογα με το αν κάποιος ανήκει στους κερδισμένους ή στους χαμένους. Ωστόσο ο πλούσιος έμπορος Τουβελκάιν δεν είναι ένας απλοϊκός καιροσκόπος. Η ευστροφία του δε είναι κληρονομικού τύπου. Κουβαλάει μέσα του την ευστροφία του ‘παιδεμένου’ που ψάχνει να βρει λύσεις στο πρόβλημά του. Κι ακόμα κουβαλάει μέσα του την εμπειρία του θαλασσοδαρμένου φοινικικού λαού, που τον μνημονεύει ως τέτοιον και ο Όμηρος. Άλλωστε ο λαός αυτός είχε μια τόσο στενή λωρίδα γης γεμάτη κέδρους, ώστε το μόνο που μπορούσαν να φτιάξουν ήταν καράβια. Ο διδάσκων θα πρέπει, αφού δώσει το κείμενο για επεξεργασία στους μαθητές, να τους βοηθήσει να εντοπίσουν τα σημεία εκείνα του κειμένου που αποδεικνύουν ότι οι Φοίνικες ήταν ένας λαός που έπλευσε έξω από τη λεκάνη της Μεσογείου (προς δυσμάς) αλλά και «…προς βορράν εις τας χώρας του ψύχους και του ηλέκτρου» —πιθανή αναφορά στη Βόρεια θάλασσα και τη Βαλτική, όπου βρίσκεται άφθονο κεχριμπάρι. Λίγη σημασία έχει αν οι πληροφορίες ανταποκρίνονται στην αλήθεια. Εκείνο που πραγματικά έχει σημασία είναι «ο πηγαιμός», το ταξίδι, όπως ακριβώς το περιγράφει και ο Καβάφης στην «Ιθάκη» του, όπως και ο Όμηρος στην «Οδύσσειά» του. Οι δυσκολίες είναι εκείνες που γεννούν τις λύσεις, δηλαδή τον πλούτο. Η «θάλασσα» είναι εκείνη που μας βάζει ιδέες. Το ωραίο αυτό κείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις θεματικές περιοχές της ιστορίας, των αρχαίων ελληνικών, της γεωγραφίας, της λογοτεχνίας, της γλώσσας. Μπορεί επίσης να φανεί χρήσιμο σε ερευνητικές εργασίες-project σχετικές με την οικολογία (επεξεργασία και επαναχρησιμοποίηση) κοκ. Τέλος, θα ήταν χρήσιμο να γίνει μια σύγκριση των δύο λαών (φοινικικού-αρχαιοελληνικού) και της σχέσης και των δύο με τη θάλασσα. Η αναφορά στον Οδυσσέα θα περάσει μοιραία στο μάθημα. Είναι ευκαιρία να συζητηθεί η σχέση του Οδυσσέα με τη θάλασσα ως προς το «πολύτροπον» του χαρακτήρα του.
ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 20
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7201
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών (Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν. Πατρών)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία
> Ανθρωπογενές περιβάλλον Man-made environmentΑνθρωπογενές περιβάλλον
> Ανάπτυξη DevelopmentΑνάπτυξη
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.)
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Ancient Greek Language and GrammarΑρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - Human relations and valuesΆνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Ιστορία HistoryΙστορία > Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Αρχαιότητα (1100 π.Χ.- 4ος μ.Χ. αι.)
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία Ancient Greek Language and GrammarΑρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα > Άνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες Human - Human relations and valuesΆνθρωπος - Ανθρώπινες σχέσεις και αξίες
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
εποικοδομητισμός > γνωστική μαθητεία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
συναισθηματικός > να διαμορφώνουν και να ακολουθούν ένα σύστημα αξιών
ψυχοκινητικός > να προσαρμόζονται και να δρουν δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου:
Ι. Ζερβός, Αρετάς
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου:
Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα:
ΚΑΛΛΙΟΠΗ ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης:
Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης Παν/μιου Πατρών
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
Δείτε τα σχόλια και τις αξιολογήσεις των χρηστών Απόκρυψη σχολίων και αξιολογήσεων χρηστών
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ/ΜΑΘΗΤΩΝ
Συνδεθείτε για να προσθέσετε το δικό σας σχόλιο.
Δεν υπάρχουν σχόλια για το συγκεκριμένο αντικείμενο.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΕΙΣ
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Συνολικές αξιολογήσεις: 0
aggregator