Δελμουζος Αλεξανδρος
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Απεικονίζεται ο Αλέξανδρος Δελμούζος (Άμφισσα, 1880-Αθήνα, 1956), ο οποίος υπήρξε κορυφαίος Έλληνας δάσκαλος-παιδαγωγός του 20ού αιώνα, από τους πρωτοπόρους μεταρρυθμιστές της ελληνικής παιδείας και από τους ηγέτες του Εκπαιδευτικού Δημοτικισμού, μαζί με τον Μανώλη Τριανταφυλλίδη και τον Δημήτρη Γληνό. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το όνομά του έχει συνδεθεί με: α) το Ανώτερο Δημοτικό Παρθεναγωγείο του Βόλου, όπου διορίστηκε ως Διευθυντής (1908), β) την αναστολή του Παρθεναγωγείου, λόγω των νεωτεριστικών παιδαγωγικών ιδεών του (Σχολείο Εργασίας ή Νέο Σχολείο) και της προσπάθειάς του για εισαγωγή της δημοτικής γλώσσας, γ) την παραπομπή του σε δίκη στο Ναύπλιο (1914), τα γνωστά «Αθεϊκά» του Βόλου, δ) τη διεύθυνση του «Μαράσλειου Διδασκαλείου» (1923) και τα «Μαρασλειακά» (1925), ε) τη συμμετοχή του στην ιδρυτική ομάδα του «Εκπαιδευτικού Ομίλου» (1910) και τη διάσπαση του Ομίλου (1927).

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Με αφορμή την εικόνα του Αλέξανδρου Δελμούζου, οι μαθητές επιδιώκεται να: 1. Συντάξουν ένα σύντομο χρονολόγιο με τους σημαντικότερους σταθμούς της ζωής του Αλέξανδρου Δελμούζου (καταγωγή, σπουδές, εκπαιδευτική δράση) και να το διανθίσουν με σχετικές φωτογραφίες. 2. Μελετήσουν τις βασικές παιδαγωγικές ιδέες και το όραμα του Αλέξανδρου Δελμούζου για ένα ποιοτικότερο σχολείο και να τις συγκρίνουν με τις σύγχρονες αντιλήψεις της παιδαγωγικής επιστήμης. 3. Ενημερωθούν για τη λειτουργία (πρόγραμμα, μέθοδος διδασκαλίας) του Ανώτερου Δημοτικού Παρθεναγωγείου του Βόλου, όπου διορίστηκε ως διευθυντής ο Δελμούζος (1908), καθώς και για την αναστολή της λειτουργίας του (1911) και την παραπομπή του ιδίου σε δίκη στο Ναύπλιο (1914), τα γνωστά «Αθεϊκά» του Βόλου. 4. Πληροφορηθούν για τη συμμετοχή του Δελμούζου στην ίδρυση του Εκπαιδευτικού Ομίλου (1910), τις γενικές αρχές και το καταστατικό του Ομίλου καθώς και τη διάσπασή του (1927). 5. Αναφερθούν στον διορισμό του Δελμούζου ως διευθυντή στο Μαράσλειο Διδασκαλείο Αθηνών (1923) και στα λεγόμενα «Μαρασλειακά» (1925). 6. Με αφορμή την προσπάθεια του Αλ. Δελμούζου για εισαγωγή της δημοτικής γλώσσας στην εκπαίδευση: α) Να προβούν σε μια σύντομη αναφορά του γλωσσικού ζητήματος κατά τον 19ο αιώνα, μέσα από το λογοτεχνικό έργο του Γ. Ψυχάρη, του Εμμ. Ροϊδη και τη λογοτεχνική παραγωγή της Νέας Αθηναϊκής Σχολής, με κύριο εκφραστή τον Κωστή Παλαμά. β) Να αναφερθούν στη συμβολή των λογίων της διασποράς, στη δημιουργία συλλόγων και στην έκδοση μαχητικών περιοδικών για την προώθηση του κινήματος του δημοτικισμού, κατά τον 20ό αιώνα. 7. Μάθουν για τη συμμετοχή του Δελμούζου στη συντακτική επιτροπή δύο νέων αναγνωστικών βιβλίων, τα «Ψηλά Βουνά» και το «Αλφαβητάρι με τον Ήλιο» (1918-1919) και τη σχέση των βιβλίων με το κίνημα του δημοτικισμού, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που καθιέρωσε ο Ελευθέριος Βενιζέλος. Παράλληλα, να συγκεντρώσουν και φωτογραφίες από τα συγκεκριμένα βιβλία, όπως και να αναφερθούν στην «τύχη» των βιβλίων αυτών, μετά την ήττα του Βενιζέλου στις εκλογές του 1920. 8. Επισκεφτούν το «Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού» και να αναλύσουν το βαθύτερο νόημα των αποφθεγματικών φράσεων του Αλέξανδρου Δελμούζου.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7390
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νεοελληνική Λογοτεχνία Modern Greek LiteratureΝεοελληνική Λογοτεχνία > Συγγραφέας WriterΣυγγραφέας
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Θέματα TopicsΘέματα
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
συμπεριφοριστική προσέγγιση > προγραμματισμένη διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΕΤΑΞΟΥΛΑ ΜΑΝΙΚΑΡΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΨΥΧΟΓΥΙΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
υποέργο:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ