Πανοραμικη αποψη του Βοσπορου
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Πρόκειται για λιθογραφία με κεντρικό θέμα τον Βόσπορο, που δημοσιεύτηκε το 1839 στο βιβλίο της Julia Pardoe "The Beauties of the Bosphorus by Miss Pardoe, from drawings by William H. Bartlett". H Pardoe, Αγγλίδα ποιήτρια και μυθιστοριογράφος, εισχωρεί και περιγράφει τα ενδότερα του καθημερινού βίου, κυρίως των γυναικών, στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Έτσι προσφέρει στο ευρωπαϊκό κοινό μία ακόμη έκδοση (η πρώτη ήταν το 1838), αυτή τη φορά με σχέδια του W.H. Bartlett και δικά της κείμενα, έργο το οποίο επανεκδόθηκε επίσης και μεταφράστηκε στα γαλλικά. Η συγκεκριμένη έκδοση παρουσιάζει όλα τα χαρακτηριστικά (παζάρια, λιμάνια, μνημεία, άνθρωποι, τοπίο κλπ.) της Kωνσταντινούπολης του 19ου αιώνα, την εποχή που θεωρούνταν από τους Ευρωπαίους η κατεξοχήν πόλη των θαυμάτων και των μηχανορραφιών στην Ανατολή. Ο Βόσπορος, ο μικρότερος πορθμός του κόσμου που χρησιμοποιείται στη διεθνή ναυσιπλοΐα, συνδέει τη Μαύρη θάλασσα με τη θάλασσα του Μαρμαρά και το Αιγαίο Πέλαγος. Στην ελληνική μυθολογία έχει συνδέσει την ονομασία του με τον μύθο της Ιώς. Στη συγκεκριμένη λιθογραφία του Bartlett ο Βόσπορος εικονίζεται σχεδόν ειδυλλιακός παρά την αυξημένη κίνηση ιστιοφόρων και ατμοκίνητων πλοιαρίων. Δεξιά διακρίνονται αγωγιάτες με φορτωμένα υποζύγια, ενώ στα αριστερά διακρίνεται το Κάστρο Γιορός ή Κάστρο των Γενοβέζων κοντά στον Εύξεινο Πόντο.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Η εικόνα του Βοσπόρου μπορεί να αξιοποιηθεί διδακτικά ποικιλοτρόπως και αυτόνομα σε διακριτά μαθήματα. Θα προτείναμε, ωστόσο, την αξιοποίησή της (μαζί και με άλλες εικόνες) στα πλαίσια ενός σχεδίου εργασίας με θέμα τον Βόσπορο. Θα μπορούσε να γίνει εξακτίνωση του θέματος ως προς την ετυμολογία του ονόματος (Μυθολογία), τη στρατηγική του σημασία από τα αρχαία χρόνια ως σήμερα για την οικονομία (Ιστορία), τη μελέτη του ανάγλυφου (Γεωγραφία). Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες μπορούν να περιηγηθούν εικονικά με το Google Earth (ΤΠΕ) και στη συνέχεια να προσπαθήσουν να αποδώσουν και αυτά το ίδιο θέμα εικαστικά (Αισθητική Αγωγή).


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
Προβολή της εικόνας στην ολομέλεια της τάξης
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7438
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικ. Λασκαρίδη
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη (Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Γεωγραφία - Γεωλογία Geography - GeologyΓεωγραφία - Γεωλογία > Φυσικό περιβάλλον Natural environmentΦυσικό περιβάλλον > Πλανήτης Γη Planet EarthΠλανήτης Γη
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Οικονομία EconomyΟικονομία
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ Information & Communication Technologies (ICT)Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ > Εφαρμογές ΤΠΕ ICT ApplicationsΕφαρμογές ΤΠΕ > Οι ΤΠΕ στην καθημερινή ζωή ICT in daily lifeΟι ΤΠΕ στην καθημερινή ζωή
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
συναισθηματικός > να ανταποκρίνονται και να συμμετέχουν
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΜΑΡΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
εκδότης/ες: Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ