ΧΑΛΚΟΥΡΓΕΙΟ, ΜΥΤΙΛΗΝΗ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Στο συγκεκριμένο μαθησιακό αντικείμενο παρουσιάζεται η εικόνα από το χαλκουργείο του Κεραμηδά, στη Μυτιλήνη. Το εργαστήριο που διατηρεί ο ίδιος στην παλιά αγορά φαίνεται να μετρά αρκετές δεκαετίες ζωής. Ο πεθερός του, από τον οποίο μυήθηκε στα μυστικά της τέχνης, δούλευε στο μαγαζί από μικρός μαθαίνοντας την τέχνη από παλιότερο τεχνίτη χαλκουργό από τα Γιάννενα που ήρθε στη Μυτιλήνη το 1930. Ο πεθερός του συνέχισε τη δραστηριότητα μέχρι το 1992. Από τότε το ανέλαβε ο γαμπρός του Αριστείδης.
Η τέχνη του χαλκουργού αφορούσε την συστηματική κατεργασία του χαλκού και απαιτεί τον επιδέξιο χειρισμό εργαλείων και υλικού. Χρειαζόταν αρκετή εργασία και πολύς κόπος για την τελική διαμόρφωση των χάλκινων ειδών. Από χαλκό κατασκευάζονταν μαγειρικά σκεύη, σκεύη για το σερβίρισμα του φαγητού και σκεύη που χρησιμοποιούσαν οι γεωργοί και οι βοσκοί. Τα μαγειρικά σκεύη ήταν σφυρηλατημένα για αντοχή και για διακόσμηση. Πέρα από τη σφυρηλάτηση που γινόταν σε όλα σχεδόν τα χάλκινα σκεύη, παρατηρούνταν και μια προσπάθεια για διακοσμητική διαμόρφωση κυρίως σε είδη που προορίζονταν για το στόλισμα του σπιτιού. Κάθε τεχνίτης προσπαθούσε να εκφράσει και να εκδηλώσει με την πλούσια διακόσμηση το καλλιτεχνικό του συναίσθημα. Η διακόσμηση γινόταν ή με το «γκαλέμι», εργαλείο ειδικό για χάραξη ή με τα «καλούπια», που ήταν έτοιμα και τυποποιημένα. Τα συνηθισμένα διακοσμητικά θέματα ήταν απλά γεωμετρικά σχήματα. Επίσης, κλωνάρια από κυπαρίσσια, λουλούδια, αετοί, σημαίες. Τα σχεδιάσματα αυτά έφεραν πάντοτε την προσωπική σφραγίδα του κάθε τεχνίτη που τα φιλοτεχνούσε με μεράκι και από διακοσμητική διάθεση.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Ο εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές να χωριστούν σε ομάδες των δύο ατόμων και να αναζητήσουν στο διαδίκτυο περισσότερες πληροφορίες (κείμενο, εικόνες και βίντεο) για το συγκεκριμένο επάγγελμα του χαλκουργού. Στη συνέχεια οι μαθητές αναζητούν πληροφορίες για τους λόγους που οδήγησαν στην αντικατάσταση των παλιών οικιακών σκευών από χαλκό με τα σύγχρονα σκεύη από διαφορετικά υλικά (π.χ. κράματα από χάλυβα, από αλουμίνιο, κ.ά.) που ήταν πιο ανθεκτικά και ασφαλή. Στο τέλος οι μαθητές παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης τα ευρήματά τους και συζητούν για την εξέλιξη της χαλκουργίας και των άλλων παραδοσιακών τεχνικών επαγγελμάτων στην σημερινή εποχή.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
9 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ ΣΤΟΝ ΠΑΡΟΧΟ
ΤΥΠΙΚΟΣ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
1:30:00
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/7616
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Αποθετήρια ΕΚΤ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Πολιτισμός
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΕΚΤ (Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
ΕΚΔΟΣΗ
v 1.0 (final)
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) Newer and Modern History (19th-20th century)Νεότερη και Σύγχρονη Ιστορία (19ος-20ός αι.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
γνωστική προσέγγιση > συνεργατική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > διερευνητική μάθηση
γνωστική προσέγγιση > αμοιβαία διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > βασισμένος σε γεγονότα
γνωστικός > γνώση > εννοιολογικός
γνωστικός > γνώση > διαδικαστικός
γνωστικός > διεργασία
γνωστικός > διεργασία > να θυμούνται
γνωστικός > διεργασία > να κατανοούν
γνωστικός > διεργασία > να εφαρμόζουν
γνωστικός > διεργασία > να σκέφτονται κριτικά και δημιουργικά
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ
επιμέλεια / επικύρωση μεταδεδομένων: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
εκδότης/ες: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΕΠ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ