Πορτραιτο του Φεντερικο Β' ντα Μοντεφελτρo, Πιερο ντελλα Φραντσεσκα, Ουφιτζι, Ιταλια,1465
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το μαθησιακό αντικείμενο είναι εικόνα έργου ζωγραφικής με τέμπερα σε ξύλο (47 x 33). Πρόκειται για τμήμα του περίφημου έργου «Θριαμβικό Δίπτυχο» του Μοντεφέλτρο και της συζύγου του, Μπατίστα Σφόρτσα. Σε θέση προφίλ περιγράφεται ο δούκας του Ουμπρίνο σε μια απόλυτα ακίνητη στάση. Ο δούκας φορά κόκκινο ένδυμα και κυλινδρικό καπέλο στο ίδιο χρώμα. Το πρόσωπο του αποδίδεται με έντονο και σαφές περίγραμμα ενώ αξιοποιώντας ορισμένα μορφικά στοιχεία ο καλλιτέχνης αποδίδει τα έντονα χαρακτηριστικά του προσώπου, όπως η μύτη και το πιγούνι, και τον όγκο τους. Φόντο του έργου αποτελεί η περιγραφή φωτεινών λόφων, τη συνέχεια των οποίων διακόπτουν ποτάμι και δρόμος, αποδίδοντας με τον τρόπο αυτό το βάθος και την έκταση του τοπίου.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Εστιάζοντας στο έργο μπορεί να διερευνηθεί πως ο ντέλλα Φραντσέσκα αντιλαμβάνεται την έννοια του πορτραίτου και πως διαχειρίστηκε τη σχέση φωτός – χρώματος, με σκοπό τη λεπτομερειακή απεικόνιση του θέματος. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διάκριση των τύπων πορτραίτου (ανφάς, προφίλ, μισού προσώπου κλπ), στη διερεύνηση μορφικών στοιχείων όπως του χρώματος και της γραμμής, τα οποία μέσα από περιγράμματα και επίπεδα αποδίδουν πλαστικότητα στη μορφή και στο ρόλο του χώρου και της απόδοσης του στη ζωγραφική. Το έργο μπορεί να αποτελέσει αφετηρία για τη προσέγγιση της ιταλικής τέχνης την εποχή της Αναγέννησης. Μπορεί να συγκριθεί με έργα της γερμανικής σχολής και καλλιτεχνών όπως του Άλμπρεχτ Ντύρερ, Λούκα Κράναχ και Χανς Χόλμπαϊν του νεότερου, να διαπιστωθούν επιρροές, να εξεταστούν τα μορφοπλαστικά στοιχεία, να επισημανθούν κοινά στοιχεία και να αναγνωριστούν ορισμένα από αυτά. Η ενασχόληση καλλιτεχνών της ίδιας ιστορικής περιόδου και με άλλα αντικείμενα τέχνης και επιστήμης μπορεί να αποτελέσει αφορμή για τη διερεύνηση της έννοιας του homo universalis ώστε να γίνει κατανοητή η πολιτισμική της σημασίας.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
12 - 18
ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΟΡΟΥ
ΜΟΡΦΟΤΥΠΟΣ
image/jpeg
ΜΕΓΕΘΟΣ
39.065 (KΒ)
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8521/8954
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Φωτόδεντρο Μαθησιακά Αντικείμενα
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο Μαθησιακά Αντικείμενα
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΙΤΥΕ (ΟΔΥΣΣΕΙΑ/ΕΛΠΗΝΩΡ), ΙΕΠ (ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ Π.Ι.)
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
ΙΤΥΕ (ΨΗΦΙΑΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ)
ΕΚΔΟΣΗ
1.0
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
31/12/2001
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Εικαστικά Visual Arts EducationΕικαστικά > Ζωγραφική PaintingΖωγραφική
Ιστορία HistoryΙστορία > Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) Modern period (up to the 18th century A.D.)Νεότεροι χρόνοι (μέχρι και τον 18ο αι. μ.Χ.) > Τέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός Arts, Letters and CultureΤέχνες, Γράμματα και Πολιτισμός
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
γνωστική προσέγγιση > άμεση διδασκαλία
ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ
γνωστικός > γνώση > μετα-γνωστικός
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
επιμέλεια περιεχομένου: Ανδρέας Κωστόπουλος
συντονιστής ομάδας σχεδιασμού και ανάπτυξης: Σμαράγδα Χρυσοστόμου
πάροχος περιεχομένου: Corel Professional Photos, Masterclips 303.000, Mark Harden,Web Gallery of Art
υπεύθυνος / συντονιστής υποέργου: Αναστασία Γαρμπή
φορέας παρακολούθησης και παραλαβής υποέργου: ΙΤΥΕ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
μεταδεδομένα: Ανδρέας Κωστόπουλος
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: ΙΤΥΕ
εκδότης/ες: ΙΤΥΕ
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
έργο / πράξη:
δράση:
υποέργο:
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
έργο / πράξη:
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
seal image seal image metadata seal image
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ