ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ ΜΕΣΩ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΕ ΕΠΙΠΕΔΟ ΚΕΙΜΕΝΩΝ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ   
 
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ  
 
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η δομή της ελληνικής γλώσσας σε επίπεδα «λέξης» και «πρότασης» όσο «κειμένων» και η ανίχνευσή της μπορεί να αποτελέσει το κατάλληλο πεδίο για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών. Το βιβλίο αυτό πραγματεύεται ως ύλη τα κείμενα και επιχειρεί να βοηθήσει μαθητές/-τριες και εκπαιδευτικούς να καλλιεργήσουν την δεξιότητα της κριτικής σκέψης μέσω έρευνας και ανάλυσης των κειμένων. Αυτά μπορεί να είναι λογοτεχνικής μορφής όπως διήγηση σύντομης ιστορίας (από το παρελθόν ή το παρόν ή και το μέλλον), περιγραφή (έμψυχων, άψυχων όντων, πράξεων, καταστάσεων, ιδιοτήτων, προθέσεων), ποίημα, διάλογος, μικτό, εντυπώσεις, μνήμες, μελλοντικό σχέδιο ή και μη λογοτεχνικής μορφής (πληροφοριακά) όπως ακαδημαϊκών γνωστικών αντικειμένων, κάρτας, σημειώματος, επιστολής σε συγγενικό ή σε επίσημο πρόσωπο, διαφήμιση-αγγελία, συνταγή μαγειρικής, πορεία-διεύθυνση σε δοσμένο χάρτη, αίτηση –έντυπο κ.ά.. Καθώς οι μαθητές/-τριες ερευνούν το κείμενο, ατομικά ή ακόμη πιο ενεργητικά και δημιουργικά σε συνεργασία με άλλα παιδιά, για να το κατανοήσουν και να επενεργήσουν σε αυτό, διαφαίνονται τρία επίπεδα δομής του νοήματος: Το πρώτο επίπεδο αυτό της επιφανειακής δομής, το δεύτερο το επίπεδο βαθείας δομής και το τρίτο της μεταγνώσης.

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ
Οι μαθητές μπορούν να εργαστούν είτε σε μικρές ομάδες των τριών ή τεσσάρων μαθητών είτε όλη η τάξη ως όλον είτε ατομικά. Από την πληθώρα των ομαδοσυνεργατικών σχημάτων και με βάση την ελληνική εκπαιδευτική και κοινωνική πραγματικότητα, ο συνδυασμός δασκαλοκεντρικής και ομαδοκεντρικής διδασκαλίας αποτελεί ίσως την προσφορότερη βάση εργασίας για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης μέσω της ανάγνωσης κειμένων.


ΣΤΟΧΕΥΟΜΕΝΟ ΚΟΙΝΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
ΤΥΠΙΚΟ ΕΥΡΟΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
11 - 15
ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΚΑΡΤΕΛΑΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΦΥΣΙΚΟΥ ΠΟΡΟΥ
ΜΟΡΦΟΤΥΠΟΣ
application/pdf
ΜΕΓΕΘΟΣ
1053.469 (KΒ)
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΣΚΕΨΗΣ στην ΑΝΑΛΥΣΗ ΚΕΙΜΕΝΩΝ  ΒΗΜΑ 1: Δημιουργούνται ανομοιογενείς τριμελείς ή τετραμελείς ομάδες εργασίας μαθητών/-τριών μικτής ικανότητας.  ΒΗΜΑ 2: Καταγράφονται τα πεδία επεξεργασίας: 1. «ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΚΗ ΔΟΜΗ» 2. «ΒΑΘΕΙΑ ΔΟΜΗ» α) τα πρόσωπα, οι καταστάσεις, οι δράσεις και οι αντιδράσεις τους β) ο/η συγγραφέας και το συγκεκριμένο έργο γ) οι έννοιες και η υπέρβαση του κειμένου δ) οι γραμματικο-συντακτικές δομές και το ύφος 3. «ΜΕΤΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΝΑΚΕΦΑΛΑΙΩΣΗ»  ΒΗΜΑ 3: Γίνεται ο αρχικός προβληματισμός για το είδος, τους στόχους του κειμένου και τις προσδοκίες από αυτό.  ΒΗΜΑ 4: Ο/Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει το κείμενο μεγαλόφωνα και με τρόπο κατανοητό.  ΒΗΜΑ 5: Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες κι εντός πλαισίων καθοδηγούμενης αυτονομίας με τον/την εκπαιδευτικό συ-σχεδιάζουν τις φάσεις της ερευνητικής διαδικασίας και δημιουργούν ερωτήσεις για όλα τα πεδία επεξεργασίας. Το παράρτημα 1 βοηθά τους μαθητές να δημιουργήσουν ερωτήσεις για την ανάπτυξη κριτικής και μεταγνωστικής σκέψης, λειτουργώντας ως άξονας αναφοράς. Κάθε μαθητής/-τρια ανάλογα με τις ατομικές διαφορές και ενδιαφέροντά τους συμβάλλει σε κάθε πεδίο επεξεργασίας.. Δεν υπάρχουν χρονικοί ή ποσοτικοί περιορισμοί. Είναι προτιμώτερο να δαπανηθεί ολόκληρη η διδακτική ώρα μόνον στη δημιουργία ερωτήσεων που προάγουν την κριτική σκέψη τωνμαθητών/-τριών παρά να καλυφθούν γρήγορα όλα τα βήματα του πλαισίου διδασκαλίας κριτικής σκέψης στην ανάλυση κειμένων με βιασύνη δίχως να κερδίσουν κάτι ως προς την κριτική τους σκέψη. Σε κάθε πεδίο ανάλυσης οι ερωτήσεις προέρχονται από καταστάσεις και ζητήματα του ίδιου του κειμένου· αυτές οι ερωτήσεις με τη σειρά τους παράγουν πιο γενικές αναζητήσεις αφορώντας την κοινωνία και το άτομο. Ταυτόχρονα προσφέρουν ευκαιρίες στους μαθητές να συνδεθούν με προσωπικές εμπειρίες τους.  ΒΗΜΑ 6: Οι ομάδες αυτο-αξιολογούν την ερευνητική πορεία τους.  ΒΗΜΑ 7: Οι ομάδες ανταλλάσουν ερωτηματολόγια και συσκέπτονται με στόχο να κατανοήσουν τη σημασία και τους στόχους των ερωτήσεων.  ΒΗΜΑ 8: Επιλύουν τυχόν απορίες τους με ερωταποκρίσεις.  ΒΗΜΑ 9: Ακολουθούν οι προσπάθειες των ομάδων να απαντήσουν στα ερωτηματολόγια.  ΒΗΜΑ 10: Παρουσιάζουν τις απαντήσεις τους.  ΒΗΜΑ 11: Σε αυτό το σημείο οι ομάδες αλληλοανατροφοδοτούνται ζητώντας περισσότερες εξηγήσεις για τυχόν μη ευκρινείς ερμηνείες ή ελλιπώς αιτιολογημένες απαντήσεις των άλλων ομάδων.
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8525/1478
ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
Φωτόδεντρο e-yliko χρηστών
ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Φωτόδεντρο e-yliko χρηστών
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟΥ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΧΗ
Νέα Ελληνική Γλώσσα Modern Greek LanguageΝέα Ελληνική Γλώσσα > Κειμενικά είδη Text genresΚειμενικά είδη > Άλλο OtherΆλλο
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ & ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ / ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ
συντονιστής ομάδας σχεδιασμού και ανάπτυξης: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
επιστημονικός υπεύθυνος: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
παιδαγωγικός συντονιστής: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
τεχνικός υπεύθυνος: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
σύλληψη: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
δημιουργία: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
δημιουργία πρωτότυπου έργου: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
συγγραφή σεναρίου: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
υπεύθυνος παιδαγωγικού σχεδιασμού: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ειδήμων/ονες γνωστικού αντικειμένου: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
πάροχος περιεχομένου: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
υπεύθυνος περιεχομένου: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
επιμέλεια περιεχομένου: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
υπεύθυνος τεχνικού σχεδιασμού: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ανάπτυξη / τεχνική υλοποίηση: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
επικαιροποίηση / προσαρμογή: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
σχεδίαση γραφικών: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
υπεύθυνος παρακολούθησης καλής εκτέλεσης έργου εκ μέρους της Αναθέτουσας Αρχής: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
παιδαγωγική επικύρωση αντικειμένου: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
επικύρωση αντικειμένου: ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ
ΔΙΑΘΕΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ / ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
χορηγός άδειας χρήσης: ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
εκδότης/ες: ΙΤΥΕ
χορηγός άδειας χρήσης μεταδεδομένων: ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ
εκδότης/ες μεταδεδομένων: ΙΤΥΕ
ΣΦΡΑΓΙΔΕΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ  
ΑΔΕΙΑ ΧΡΗΣΗΣ