ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ
ΤΙΤΛΟΣ
Περιβαλλοντική Προσφυγιά και Μετανάστευση Η Παλίρροια που Απειλεί Όλες τις Βάρκες
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Η παρούσα ανοιχτή εκπαιδευτική πρακτική εφαρμόστηκε στο πλαίσιο του μαθήματος της Πολιτικής Παιδείας της Α΄ Λυκείου και για τον σχεδιασμό και την υλοποίησή της συνεργάστηκαν εκπαιδευτικοί διαφορετικών ειδικοτήτων (βιολόγος, οικονομολόγος, φιλόλογος, χημικός) που σχετίζονται ουσιαστικά με το θέμα. Σε αυτή, με δεδομένο ότι η κλιματική αλλαγή και οι συνακόλουθες αναγκαστικές μετακινήσεις πληθυσμών αποτελούν τη μεγάλη παγκόσμια πρόκληση της εποχής μας, επιχειρήθηκε η βιωματική προσέγγιση των παραπάνω θεμάτων, η επαρκής και αντικειμενική πληροφόρηση για αυτά, αλλά κυρίως η ενσυναίσθηση μέσω στοχευμένων παρεμβάσεων από ειδικούς, μέσω αναζήτησης και επεξεργασίας πληροφοριών από ποικίλες πηγές, ομαδοσυνεργατικών πρακτικών, παιχνιδιών ρόλων, ενός αγώνα επιχειρηματολογίας, ασκήσεων δημιουργικής γραφής, αξιοποίησης ψηφιακών εργαλείων. Οι μαθητές/τριες μπήκαν στη θέση του περιβαλλοντικού πρόσφυγα - περιβαλλοντικού μετανάστη, συνειδητοποίησαν τους λόγους που προκαλούν το φαινόμενο, τα προβλήματα που δημιουργεί η συγκεκριμένη συνθήκη και, κατόπιν, ανέλαβαν να καταγράψουν και να υποστηρίξουν δημόσια τις συχνά αντικρουόμενες θέσεις των διάφορων εμπλεκόμενων πλευρών, τέλος, να εκφράσουν συναισθήματα και σκέψεις τους με ποικίλους τρόπους (ραδιοφωνική εκπομπή, γραπτή πρόταση για την επικαιροποίηση του κειμένου του σχολικού εγχειριδίου της Πολιτικής Παιδείας, ποίημα). Εκτέθηκαν σε ηθικά διλήμματα και κλήθηκαν να διαχειριστούν καταστάσεις που δυνητικά θα αντιμετωπίσουν στο μέλλον.
Είναι σημαντικό ότι οι επιμέρους δραστηριότητες της πρακτικής συνδύασαν εκπαιδευτικό περιεχόμενο και στόχους ποικίλων διδακτικών αντικειμένων, διαδραστικές μεθόδους, διαφορετικούς χώρους, πολυτροπικά κείμενα και ψηφιακά εργαλεία. Επίσης, ενέπλεξαν μέλη της ευρύτερης σχολικής κοινότητας, της ακαδημαϊκής κοινότητας, οργανώσεων και φορέων, αναδεικνύοντας τόσο την ευρύτητα και συνθετότητα των προβλημάτων που προσέγγισαν, όσο και την ανάγκη και δυνατότητα συλλογικής δράσης. Στην εξέλιξή τους χρειάστηκε να αντιμετωπιστούν τυπικές και πρακτικές δυσκολίες, κυρίως σε ό,τι αφορούσε την εμπλοκή προσώπων και φορέων εκτός σχολικού περιβάλλοντος. Προέκυψε, επίσης, το φαινόμενο της διαφορετικής συνεργασίας και απόδοσης των διαφορετικών ομάδων μαθητών, το οποίο, όμως, αποδείχθηκε στην προκείμενη περίπτωση ιδιαίτερα διδακτικό. Θετικότατο, εξάλλου, ήταν και το γεγονός ότι οι μαθητές/τριες όχι μόνον αποσαφήνισαν όρους και έλυσαν απορίες που τους δημιουργούσαν πριν σύγχυση, αλλά συνέβαλαν στην βελτίωση της πρακτικής καταθέτοντας παρατηρήσεις και προτάσεις για μελλοντικές εφαρμογές της. Τέλος, τα κείμενα που έγραψαν και η ραδιοφωνική εκπομπή που δημιούργησαν, καθώς και το ψηφιακό διδακτικό σενάριο που δημιούργησαν οι εκπαιδευτικοί στην Πλατφόρμα ΑΙΣΩΠΟΣ (http://aesop.iep.edu.gr/node/27295), αποτελούν στην ουσία αξιόλογο εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο μπορεί να αξιοποιηθεί αυτούσιο στο μέλλον από διαφορετικής βαθμίδας και αναγκών σχολικές τάξεις, ή να αναπροσαρμοστεί αναλόγως
ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ ΑΠΟ
ΣΥΛΛΟΓΗ ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ
Αξιοποίησης Ψηφιακού Εκπαιδευτικού Περιεχομένου
ΒΑΘΜΙΔΑ
γενικό λύκειο
ΤΑΞΗ
Α λυκείου
ΔΙΑΡΚΕΙΑ
μεσαία διάρκεια: από 4 ώρες έως 1 μήνα
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΤΑΞΗ
Πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση / Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη > Κλιματική Αλλαγή