ΜΗΧΑΝΕΣ -ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ -ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
2. Ο παππούς ο Γουτεμβέργιος...

Διδακτικοί Στόχοι

Οι Μ:

  • να ενημερωθούν και να ερευνήσουν για τους διάφορους τρόπους έντυπης επικοινωνίας και ενημέρωσης (φύλλα εργασίας 1, 2, 3, 4)
  • να φτιάξουν τα δικά τους «τυπογραφικά στοιχεία» (φύλλο εργασίας 1)
  • να «εκδώσουν» τη δική τους εφημερίδα (φύλλο εργασίας 2)
  • να φτιάξουν τη δική τους αφίσα (φύλλο εργασίας 3)
  • να περιγράψουν τον τρόπο λειτουργίας του πρώτου τυπογραφείου (φύλλο εργασίας 1)
  • να εκφράζουν τις απόψεις τους και να αναπτύξουν διαλογικές δεξιότητες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3)
  • να συζητήσουν για τον τρόπο δημιουργίας του υλικού μιας εφημερίδας (φύλλο εργασίας 2)
  • να ασκηθούν στη γραφή διαφόρων κειμενικών ειδών λόγου που θα «δημοσιεύσουν» στην εφημερίδα τους (φύλλο εργασίας 2)
  • να συζητήσουν για τον τρόπο δημιουργίας μιας αφίσας (φύλλο εργασίας 3)
  • να ασκηθούν στη δημιουργία ενημερωτικών κειμένων αφίσας (φύλλο εργασίας 3)
  • να συμπληρώσουν προτάσεις χρησιμοποιώντας ορολογία που αφορά στα μέσα έντυπης επικοινωνίας και ενημέρωσης (φύλλο εργασίας 4)
  • να λύσουν σταυρόλεξο (φύλλο εργασίας 4)

Διακλαδικές Διασυνδέσεις

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το γλωσσικό μάθημα είναι οι ακόλουθες:
- γραπτή και προφορική έκφραση απόψεων (φύλλα εργασίας 1, 2, 3)
- περιγραφή του τρόπου λειτουργίας του πρώτου τυπογραφείου (φύλλο εργασίας 1)
- συγγραφή κειμένων (φύλλο εργασίας 2)
- συγγραφή ενημερωτικών κειμένων αφίσας (φύλλο εργασίας 3)
- να συμπληρώσουν κενά σε προτάσεις που δίνονται (φύλλο εργασίας 4)
- να αναζητήσουν τη σωστή ορολογία λέξεων που σχετίζονται με τα μέσα έντυπης επικοινωνίας και ενημέρωσης (φύλλο εργασίας 4).

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα των Εικαστικών είναι οι ακόλουθες:
- σχεδιασμός και κόψιμο γραμμάτων (φύλλο εργασίας 1)
- επικόλληση των γραμμάτων σε χαρτόνι και κόλλημα (φύλλο εργασίας 1)
- σχεδιασμός και διαμόρφωση των σελίδων της εφημερίδας (φύλλο εργασίας 2)
- δημιουργία σκίτσων για τη διακόσμηση της εφημερίδας (φύλλο εργασίας 2)
- σχεδιασμός και διαμόρφωση της αφίσας (φύλλο εργασίας 3)
- δημιουργία σκίτσων για τη διακόσμηση της αφίσας (φύλλο εργασίας 3)

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής είναι οι ακόλουθες:
- ευαισθητοποίηση των M σχετικά με την ενημέρωση μέσω εφημερίδων, σχεδιασμός και έκδοση εφημερίδας (φύλλο εργασίας 2)
- ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με την ενημέρωση μέσω αφισών (φύλλο εργασίας 3).

Οι δραστηριότητες που συνδέονται με το μάθημα τον Μαθηματικών είναι οι ακόλουθες:
- αξιοποίηση βασικών μαθηματικών γνώσεων για τη δημιουργία σχολικής εφημερίδας, αφίσας, τυπογραφικών γραμμάτων (φύλλα εργασίας 1, 2, 3)
- χρησιμοποίηση βασικών μαθηματικών εννοιών (οριζόντια, κάθετα) (φύλλο εργασίας 4)

Διαθεματικές Έννοιες

Αλληλεπίδραση (βασικό στοιχείο της επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων)

Επικοινωνία (έντυπη επικοινωνία, άρθρα, γελοιογραφίες, φωτογραφίες, εκλαϊκευμένη γνώση, χρηστικές πληροφορίες κ.λπ.)

Ομοιότητα - Διαφορά (οι ομοιότητες και οι διαφορές στους τρόπους αναπαραγωγής γραπτών κειμένων, χειρόγραφα-τυπογραφία, οι ομοιότητες και οι διαφορές των διαφόρων τύπων εφημερίδων, οι ομοιότητες και οι διαφορές των διαφόρων αφισών)

Σύστημα - Σύμβολα (η έντυπη επικοινωνία προϋποθέτει τη χρήση συμβολικών συστημάτων)

Πηγές - Υλικό

Έρευνα στο λεξικό, στο διαδίκτυο, σε άλλες πηγές (βιβλία, εγκυκλοπαίδειες, ενημερωτικά φυλλάδια, συνεντεύξεις προσώπων) και στο πεδίο (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4).

Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις

Διερεύνηση (φύλλα εργασίας 1, 2 και 3)

Επισκόπηση απόψεων (φύλλα εργασίας 1, 2 και 3)

Εργασία σε ομάδες (φύλλα εργασίας 1, 2, 3)

Αξιοποίηση πηγών και μέσων απόκτησης γνώσης (βιβλιοθήκη, Η/Υ, συνεντεύξεις, επισκέψεις κ.τ.λ.) (φύλλα εργασίας 1, 2, 3 και 4)

Εξοικείωση με κειμενικά είδη (φύλλο εργασίας 2, 3)

Προτεινόμενες Διδακτικές Ενέργειες

Φύλλο Εργασίας 1: Μια πρωτότυπη … «τυπογραφική μηχανή»

Οι Μ πλοηγούνται στο λογισμικό και στο διαδίκτυο για να εντοπίσουν πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας του πρώτου τυπογραφείου και στη συνέχεια φτιάχνουν τη δική τους «τυπογραφική μηχανή».

Φύλλο Εργασίας 2: Γινόμαστε μικροί δημοσιογράφοι!

Οι Μ, αφού συζητήσουν και μελετήσουν πώς είναι μια εφημερίδα, προχωρούν στην «έκδοση» της δικής τους. Αποφασίζουν για τον τίτλο που θα δώσουν στην εφημερίδα τους, επιλέγουν τα θέματα που θα φιλοξενηθούν, για τις πληροφορίες και το άλλο υλικό που θα συμπεριλάβουν και αναλαμβάνουν να το παράγουν. Μετά από κάποιες ημέρες συγκεντρώνουν το υλικό, αποφασίζουν τη θέση που θα τοποθετηθούν τα κείμενα και οι εικόνες, αναπαράγουν και διανέμουν την εφημερίδα.

Φύλλο Εργασίας 3: Φτιάχνουμε την αφίσα μας!

Οι Μ, αφού συζητήσουν και μελετήσουν πώς είναι μια αφίσα, προχωρούν στη δημιουργία της. Αποφασίζουν για το θέμα που θα δώσουν στην αφίσα ή τις αφίσες τους, και προχωρούν στο σχεδιασμό και στην υλοποίησή τους.

Φύλλο Εργασίας 4: Ο παππούς ο Γουτεμβέργιος

Σε αυτό το φύλλο εργασίας οι Μ καλούνται να δοκιμάσουν τις γνώσεις τους που σχετίζονται με έντυπα μέσα επικοινωνίας και ενημέρωσης.