ΕΝΟΤΗΤΑ 3: «Ταξίδια στο χρόνο»
Σχέδιο εργασίας 3: «Ταξίδια στο χρόνο»

 

 

Το σχέδιο εργασίας απευθύνεται στους μαθητές των Α΄, Β', Γ΄ και Δ' τάξεων του Δημοτικού.

Χρόνος: Έχει σχεδιαστεί κατά τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να αναπτυχθεί ως ένα σχέδιο εργασίας στο πλαίσιο του μαθήματος (12 δίωρα) είτε πιο εκτεταμένο στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης.

Κοινωνική οργάνωση: Η παιδαγωγική χρήση του λογισμικού προβλέπει ποικιλία δραστηριοτήτων οι οποίες μπορούν να γίνουν ατομικά ή ομαδικά, με έμφαση πάντως στη συνεργατική διερεύνηση.

Τα υποθέματα που μελετώνται στην ενότητα αυτή του λογισμικού είναι τα ακόλουθα:

1. Η γη γυρίζει και ο χρόνος κυλάει

2. O κύκλος της ζωής

3. Από τα ηλιακά στα σύγχρονα ρολόγια

Η θεματική ενότητα του λογισμικού «Ταξίδια στο χρόνο» πραγματεύεται έξι υποθέματα, που σχετίζονται με τις προσπάθειες του ανθρώπου για μέτρηση του χρόνου από τα παλιά χρόνια μέχρι σήμερα, με τη μάθηση της ώρας, με την κατανόηση του κύκλου ζωής των ζωντανών οργανισμών, με την εξήγηση των φαινομένων της ημέρας και της νύχτας και των τεσσάρων εποχών στον τόπο μας. Το σχέδιο εργασίας που προτείνεται είναι διαπολιτισμικό και διαθεματικό δίνοντας τη δυνατότητα για διαθεματικές προεκτάσεις σε μια σειρά από μαθήματα, όπως την Ιστορία, τα Μαθηματικά, τη Γλώσσα, τα Εικαστικά και τη Γεωγραφία.

Η ανάπτυξη της ενότητας του λογισμικού και κατ’ επέκταση ο σχεδιασμός του προτεινόμενου σχεδίου εργασίας πραγματοποιήθηκε με βάση το σχήμα που ακολουθεί:

 

Η εξακτίνωση του θέματος είναι η ακόλουθη:

Η ΓΗ ΓΥΡΙΖΕΙ ΚΑΙ Ο ΧΡΟΝΟΣ ΚΥΛΑΕΙ
1. Ξημερώνει και νυχτώνει
2. Οι τέσσερις εποχές
3. Γνωρίζουμε τα ημερολόγια
4. Και ο χρόνος …κυλάει

Ο ΚΥΚΛΟΣ ΤΗΣ ΖΩΗΣ
1. Το ταξίδι του ανθρώπου στο χρόνο
2. Ο κύκλος της ζωής του ανθρώπου
3. Ο κύκλος της ζωής των ζώων
4. Ο κύκλος της ζωής των φυτών

ΑΠΟ ΤΑ ΗΛΙΑΚΑ ΣΤΑ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΡΟΛΟΓΙΑ
1. Ρολόγια με ιστορία
2. Κατασκευάζουμε το δικό μας ηλιακό ρολόι
3. Κατασκευάζουμε τη δική μας κλεψύδρα
4. Η μέτρηση του χρόνου

Σημείωση: Τα φύλλα εργασίας είναι μια πρόταση (φυσικά όχι η μοναδική) για την αξιοποίηση του λογισμικού. Κατά την άποψή μας, τα φύλλα εργασίας θα πρέπει να μετασχηματίζονται και να αξιοποιούνται από το διδάσκοντα με βάση τα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες των μαθητών της κάθε τάξης.

 

 

 

 
   
 

Δικτυακοί τόποι

 

1. Η σελίδα του Υπουργείου Πολιτισμού στο διαδίκτυο έχει πληροφορίες για τις δραστηριότητες των ανθρώπων από τα παλιά χρόνια μέχρι σήμερα.
http://www.culture.gr/welcome_gr.html

2. Η σελίδα του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού στο διαδίκτυο.
http://www.fhw.gr/imeakia/index.html
3. Η σελίδα του Ιδρύματος Ευγενίδου στο διαδίκτυο έχει πληροφορίες για τον ήλιο, τη γη και τους άλλους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος.
http://www.eugenfound.edu.gr
4. Η σελίδα της NASA έχει δραστηριότητες, παιχνίδια κ.ά. σχετικά με το ηλιακό μας σύστημα και το διάστημα. Η ιστοσελίδα αυτή είναι στην Αγγλική γλώσσα.
http://www.nasa.gov/audience/forkids/home/index.html
5. Η σελίδα της Ευρωπαϊκής Εταιρίας Διαστήματος (ESA) στο διαδίκτυο. Η ιστοσελίδα αυτή είναι στην Αγγλική γλώσσα.
http://www.esa.int/esaKIDSen/index.html
6. Στη σελίδα του BBC μπορούμε να δούμε τις κινήσεις της γης και της σελήνης. Η ιστοσελίδα αυτή είναι στην Αγγλική γλώσσα.
http://www.bbc.co.uk/schools/scienceclips/ages/9_10/earth_sun_moon.html