Page 5 - Οι σεισμοί στην Ελλάδα και τον Κόσμο
P. 5
Περιγραφή διδακτικών και μαθησιακών δραστηριοτήτων – φύλλα εργασίας Το σενάριο ακολουθεί την προσέγγιση της κοινωνικής οικοδόμησης της γνώσης. Σε γενικές γραμμές ακολουθούνται τα στάδια της εποικοδομητικής διερεύνησης, δηλαδή εφαρμόζεται το μοντέλο «πρόβλεψη – έλεγχος – συμπέρασμα». Αρχικά τίθεται κάποια ερώτηση με την οποία αναδεικνύονται οι ιδέες των μαθητών σχετικά με το θέμα της δραστηριότητας. Κατόπιν οι μαθητές ακολουθούν τις οδηγίες και εξερευνούν μαθησιακά αντικείμενα, ελέγχουν, επιβεβαιώνουν, αναζητούν απαντήσεις. Τέλος, διατυπώνουν συμπεράσματα σύμφωνα με τις ερωτήσεις των φύλλων εργασίας. Οι μαθητές καταλήγουν σε συμπεράσματα αξιοποιώντας τη διδακτική τεχνική του καταιγισμού ιδεών ή της χιονοστιβάδας. Προτεινόμενες Δραστηριότητες Δραστηριότητα 1: γνώσεις και δεξιότητες Το σενάριο ξεκινά με συζήτηση σχετικά με την περιγραφή του φαινομένου του σεισμού και την αναφορά από τους μαθητές σεισμών που γνωρίζουν ή έχουν βιώσει. Στη συνέχεια παρακολουθούν βίντεο από έναν σεισμό και τα αποτελέσματα του σε μια περιοχή. Οι μαθητές αναφέρουν σεισμογενείς περιοχές που γνωρίζουν και προβληματίζονται γιατί κάποιες περιοχές υποφέρουν περισσότερο από σεισμούς. Ως πηγές με σχετικούς χάρτες μπορούν να χρησιμοποιηθούν μαθησιακά αντικείμενα από το φωτόδεντρο (http://photodentro.edu.gr/lor/handle/8521/3304) και το λογισμικό «Γεωλογία -Γεωγραφία Α΄ και Β΄ Γυμνασίου» (http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/document/file.php/DSGYM- B106/HTML/world.htm). Μελετώντας τους χάρτες, οι μαθητές συμπεραίνουν ότι η κατανομή των σεισμών ακολουθεί προκαθορισμένα σχήματα, τα οποία συμπίπτουν με τα όρια των λιθοσφαιρικών πλακών και διατυπώνουν τις απόψεις τους για το τι είναι σεισμός και για τα αίτια πρόκλησής του. Στη συνέχεια οι μαθητές μελετούν το μαθησιακό αντικείμενο σχετικά με τους τεκτονικούς σεισμούς από το φωτόδεντρο (http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8677) όπου διαπιστώνουν αν οι απόψεις που διατύπωσαν είναι σωστές. Με αυτόν τον τρόπο προκαλείται η γνωστική σύγκρουση, σε περίπτωση που υπάρχουν παρανοήσεις ή ελλιπείς γνώσεις, και η αναδόμηση των ιδεών των μαθητών στο επιστημονικά ορθό. Ακολούθως οι μαθητές παρακολουθούν το ψηφιακό βίντεο από το φωτόδεντρο σχετικά με τους σεισμούς στην Ελλάδα (http://photodentro.edu.gr/lor/handle/8521/3301) και συνειδητοποιούν τις θέσεις που συμβαίνουν και τη διαχρονικότητα του φαινομένου. Με τη χρήση του μαθησιακού αντικειμένου «σεισμογράφος και σεισμογράμματα» (http://photodentro.edu.gr/lor/handle/8521/3211) οι μαθητές μπορούν να πληροφορηθούν πως οι επιστήμονες γνωρίζουν και μετρούν το μέγεθος ενός σεισμού. 5
   1   2   3   4   5   6   7   8