Το Φωτόδεντρο Ανοιχτές Εκπαιδευτικές Πρακτικές ή Φωτόδεντρο ΑΕΠ (Photodentro Open Educational Practices ή Photodentro OEP) είναι το Πανελλήνιο Αποθετήριο Ανοιχτών Εκπαιδευτικών Πρακτικών για την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Αποτελεί ένα από τα ψηφιακά αποθετήρια του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων της «οικογένειας» Φωτόδεντρο και είναι διαθέσιμο στη διεύθυνση http://photodentro.edu.gr/oep.
Σκοπός του αποθετηρίου αυτού είναι η συγκέντρωση, οργάνωση και διάθεση ανοιχτών εκπαιδευτικών πρακτικών που προτείνονται από την εκπαιδευτική κοινότητα και αφορούν κυρίως σε αξιοποίηση ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου στη μαθησιακή διαδικασία, καθώς και σε καινοτόμες -με πρόσθετη παιδαγωγική αξία- διδακτικές παρεμβάσεις και δράσεις σε συγκεκριμένα γνωστικά πεδία ή σε διαθεματικά πεδία όπως αυτό της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη.
Στην παρούσα φάση περιλαμβάνει περισσότερες από 100 ανοιχτές εκπαιδευτικές πρακτικές. Οι ανοιχτές εκπαιδευτικές πρακτικές που είναι αναρτημένες στο αποθετήριο Φωτόδεντρο ΑΕΠ διατίθενται ελεύθερα με την άδεια Creative Commons CC BY-NC-SA, δηλαδή, διατίθενται για ελεύθερη χρήση, αναπαραγωγή, αναδιανομή, παρουσίαση και αξιοποίηση, με την προϋπόθεση α) να υπάρχει αναφορά στον δημιουργό ή στον δικαιούχο της άδειας, β) να μην υπάρχει πρόθεση εμπορικής εκμετάλλευσης και γ) οποιοδήποτε παράγωγο έργο να διανέμεται μόνο με την ίδια ή παρόμοια άδεια.
Το Φωτόδεντρο ΑΕΠ ξεκίνησε να λειτουργεί τον 5/2015. Σήμερα έχει κατά μέσο όρο 1.000 μοναδικούς επισκέπτες τον μήνα. Σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε από το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ στο πλαίσιο του έργου «Ψηφιακή Εκπαιδευτική Πλατφόρμα, Διαδραστικά Βιβλία και Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων» του ΕΠ «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2007-2013 και εξελίσσεται και αναβαθμίζεται στο πλαίσιο του έργου «Επέκταση και Αξιοποίηση της Ψηφιακής Εκπαιδευτικής Πλατφόρμας, των Διαδραστικών Βιβλίων και του Αποθετηρίου Μαθησιακών Αντικειμένων» του ΕΠ «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» του ΕΣΠΑ 2014-2020.
Μία Ανοιχτή Εκπαιδευτική Πρακτική (ΑΕΠ) - ο όρος είναι απόδοση του 'Open Educational Practice - OEP' που είναι ο διεθνώς χρησιμοποιούμενος - είναι μία διδακτική πρακτική που έχει πραγματοποιηθεί σε εκπαιδευτικό πλαίσιο. Χαρακτηρίζεται ως 'Ανοιχτή' όταν βασίζεται στην αξιοποίηση ανοιχτών (διαθέσιμων ελεύθερα) εκπαιδευτικών πόρων (Open Educational Resources - OER) ή/και όταν αξιοποιεί ανοιχτά εργαλεία και περιβάλλοντα τα οποία διαμοιράζεται ελεύθερα για αξιοποίηση από άλλους, με στόχο την απρόσκοπτη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης και της μάθησης.
Μέχρι πρόσφατα, το βασικό δόμημα επικοινωνίας των τρόπων με τους οποίους οι ψηφιακοί και άλλοι πόροι μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαίδευση αφορούσε στον σχεδιασμό και αποδιδόταν με τον όρο 'εκπαιδευτικό σενάριο' ή προτεινόμενες μαθησιακές δραστηριότητες. Η ανοιχτή εκπαιδευτική πρακτική (ΑΕΠ) στηρίζεται μεν σε ένα σενάριο (ή σχέδιο), όμως κατά βάση περιγράφει μια εκπαιδευτική δραστηριότητα που έχει πραγματοποιηθεί σε ένα συγκεκριμένο εκπαιδευτικό πλαίσιο με τη συμμετοχή μαθητών. Ο στόχος εδώ είναι το νέο αυτό δόμημα (ΑΕΠ) να μπορεί να αποτελέσει αξιοποιήσιμο παράδειγμα για τρίτους μέσα από επέκταση, προσαρμογή ή κατάλληλη διαμόρφωση, προκειμένου να ανταποκρίνεται στο εκάστοτε νέο εκπαιδευτικό πλαίσιο. Το εκπαιδευτικό πλαίσιο (educational context) προσδιορίζεται από το περιβάλλον στο οποίο εφαρμόζεται το εκπαιδευτικό σενάριο, την αλληλουχία των μαθησιακών δραστηριοτήτων (εντός ή εκτός της σχολικής τάξης, σε διαδικτυακά μαθησιακά περιβάλλοντα ή συνδυαστικά), το επίπεδο των μαθητών, τις διαθέσιμες τεχνολογικές υποδομές κ.ά.
Ο αντίκτυπος της πραγματοποίησης μιας ανοιχτής εκπαιδευτικής πρακτικής θα πρέπει να μπορεί να αξιολογηθεί/αποτιμηθεί σε επίπεδο μαθητών, συμμετεχόντων εκπαιδευτικών ή στην ευρύτερη σχολική/εκπαιδευτική κοινότητα. Το πότε και πώς μια ανοιχτή εκπαιδευτική πρακτική αποτελεί βέλτιστη πρακτική (best practice) αξιοποίησης ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου είναι ένα σύνθετο ερώτημα. Η παιδαγωγική καινοτομία αλλά και η καινοτομία ως προς το περιεχόμενο, τους στόχους, την προσέγγιση, τις δραστηριότητες ή τη μεθοδολογία αποτελούν βασικά στοιχεία για μια στοχευόμενη πρόσθετη παιδαγωγική αξία. Η αποδοχή της προτεινόμενης πρακτικής και η ευρεία υιοθέτησή της από την εκπαιδευτική κοινότητα, αποτελούν επίσης σημαντικά κριτήρια.
Η περιγραφή μιας ανοιχτής εκπαιδευτικής πρακτικής περιλαμβάνει κατά βάση την περιγραφή της πραγματοποίησής της και την καταγραφή του αντίκτυπου που αυτή είχε. Αναλυτικότερα, η περιγραφή μιας ανοιχτής εκπαιδευτικής πρακτικής περιλαμβάνει τις ακόλουθες ενότητες:
Στο Φωτόδεντρο ΑΕΠ εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης μπορούν να αναρτήσουν και να διαμοιράσουν ανοιχτές εκπαιδευτικές πρακτικές, καθώς και να αναζητήσουν αναρτημένες ΑΕΠ. Ειδικότερα, ΑΕΠ αξιοποίησης ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου προσκαλούνται να καταθέσουν εκπαιδευτικοί οι οποίοι ενδεικτικά: