19/07/2021
Ο τίτλος του σεναρίου να είναι περιγραφικός και περιεκτικός (π.χ. Το σχολείο των ονείρων μου)
Δημιουργοί / ΣυντελεστέςΌνομα και ιδιότητα (πχ. Εκπαιδευτικός Αγγλικής)
Συνοπτική περιγραφήΠεριγράφουμε επιγραμματικά (μέχρι 5 σειρές) το θέμα του σεναρίου, το σκεπτικό στο οποίο στηρίχθηκε ο σχεδιασμός του, τους στόχους του και τα στοιχεία καινοτομίας που προκύπτουν από την αξιοποίηση ψηφιακών μέσων και ψηφιακού περιεχομένου. Αν υπάρχει σύνδεση του σεναρίου με ενότητα σχολικού εγχειριδίου την αναφέρουμε εδώ (πχ. Συνδέεται με το βιβλίο Think Teen Γ Γυμνασίου, κεφάλαιο 5)
Γνωστικό/ά αντικείμενο/α – γνωστική/ές περιοχή/έςΚαταγράφουμε για ποια γλώσσα αναφέρεται το σενάριο (πχ. διδασκαλία της Αγγλικής ως ξένης γλώσσας, διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας, κλπ). Σε περίπτωση διαθεματικού σεναρίου καταγράφουμε και τα άλλα γνωστικά αντικείμενα που εμπλέκονται (πχ., ιστορία, γεωγραφία, κλπ).
Θέμα (τα)Επιλογή (από την αναδυόμενη λίστα) των θεματικών της ταξινομίας του Φωτόδεντρου.
Σχέση / Σύνδεση με το/τα Πρόγραμμα/τα ΣπουδώνΣυμπληρώνουμε στοιχεία σχετικά με τη σύνδεση του σεναρίου με το Πρόγραμμα Σπουδών. Μπορούμε να αναφέρουμε τα σημεία του προγράμματος που καλύπτει το σενάριο (γνωστικό περιεχόμενο, μαθησιακοί στόχοι, αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα, δραστηριότητες κ.λπ.).
Γλώσσα (ες) σεναρίουΑναφέρουμε τη γλώσσα συγγραφής του σεναρίου. Η γλώσσα συγγραφής του σεναρίου μπορεί να είναι διαφορετική από τη διδασκόμενη γλώσσα ή τη γλώσσα του στοχευόμενου κοινού.
Περιγράφουμε (μέχρι 400 λέξεις) το σκεπτικό των επιλογών που έγιναν στο σχεδιασμό του συγκεκριμένου σεναρίου που μπορεί να αφορούν στην επιλογή του θέματος, της παιδαγωγικής προσέγγισης, των διδακτικών τεχνικών, κλπ. Περιγράφουμε τα είδη μάθησης που προωθεί το σενάριο (πχ διερευνητική, συνεργατική, καθοδηγούμενη, μάθηση μέσω επίλυση προβλήματος ή project, κλπ). Αιτιολογούμε την ενασχόληση με ψηφιακά κείμενα, ψηφιακούς πόρους και την αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών δίνοντας έμφαση στην προστιθέμενη αξία που αυτά φέρνουν στο προτεινόμενο σενάριο για το μάθημα της ξένης γλώσσας.
Πρωτοτυπία – ΚαινοτομίαΠεριγράφουμε την πρωτοτυπία του σεναρίου για το μάθημα της ξένης γλώσσας σχετικά με τα ψηφιακά μέσα, την εκπαιδευτική προσέγγιση, την ανάπτυξη δεξιοτήτων γραμματισμού, κλπ.
Στην περίπτωση που το σενάριο έχει εφαρμοστεί περιγράφουμε το φύλο και την ακριβή ηλικία των μαθητών, τη βαθμίδα της εκπαίδευσης (προσχολική, πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, μεταλυκειακή, κλπ), την εθνικότητα των μαθητών, το κοινωνικο-οικονομικό και πολιτισμικό περιβάλλον της περιοχής. Στην περίπτωση που το σενάριο δεν έχει εφαρμοστεί καταγράφουμε τα χαρακτηριστικά της ομάδας-στόχου (πχ. ηλικία, βαθμίδα της εκπαίδευσης, αν πρόκειται για κάποιο ειδικό κοινό όπως οι ευάλωτες ομάδες ενηλίκων στα ΣΔΕ, κλπ) στην οποία απευθύνεται το σενάριο.
Βαθμίδα ΕκπαίδευσηςΑναφέρουμε τη βαθμίδα εκπαίδευσης στην οποία απευθύνεται το σενάριο. Εάν χρειάζεται, μπορούμε να αναφέρουμε περισσότερες από μία βαθμίδες εκπαίδευσης. Συστήνεται η συμπλήρωση του συγκεκριμένου πεδίου, καθώς λειτουργεί ως φίλτρο, διευκολύνοντας τους χρήστες στην αναζήτηση συναφών σεναρίων.
Ηλικιακή ομάδαΑναφέρουμε την ηλικιακή ομάδα στην οποία απευθύνεται το σενάριο, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις που η ηλικιακή ομάδα δεν καλύπτεται από την τάξη. Για παράδειγμα, υπάρχουν μαθητές/τριες που παρακολουθούν μια τάξη χωρίς να έχουν την τυπική ηλικία για την αντίστοιχη τάξη (π.χ. σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας ή Εσπερινά, σε τάξεις πολυπολιτισμικές κ.λπ.).
Επίπεδο γλωσσομάθειαςΠροσδιορίζουμε το επίπεδο γλωσσομάθειας των μαθητών για τους οποίους προορίζεται το σενάριο με βάση τα επίπεδα του Κοινού Ευρωπαϊκού Πλαισίου Αναφοράς για τις Ξένες Γλώσσες (ΚΕΠΑ), πχ. Α1-, Α1, Α2, Β1, Β2, Γ1, Γ2.
Εκτιμώμενος χρόνος υλοποίησης σεναρίου (διάρκεια)Καταγράφουμε τη διάρκεια σε διδακτικές ώρες. Σε περίπτωση διαθεματικού σεναρίου αναφέρουμε το συνολικό αριθμό των ωρών που απαιτούνται και τους προτεινόμενους τρόπους κατανομής των ωρών (π.χ. συνεχόμενο δίωρο).
Απαιτήσεις εφαρμογής σεναρίου Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητώνΑναφέρουμε προαπαιτούμενες γνώσεις και ικανότητες των μαθητών που αποτελούν προϋπόθεση για την υλοποίηση του σεναρίου. Οι γνώσεις αυτές μπορεί να αναφέρονται στον βαθμό εξοικείωσης των μαθητών με (α) το προτεινόμενο θέμα του σεναρίου, (β) συγκεκριμένα γλωσσικά (π.χ. γραμματική, λεξιλόγιο, τύπους κειμένων), (γ) ορισμένους τρόπους εργασίας στην τάξη, (π.χ. εργασία σε ομάδες) και (δ) κάποιο ειδικό λογισμικό ή άλλες δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού (π.χ. αναζήτηση στο Διαδίκτυο).
Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και εργαλείαΠεριγράφουμε τα απαιτούμενα βοηθητικά υλικά, ψηφιακά εργαλεία και εξοπλισμό για την υλοποίηση του σεναρίου. Καταγράφουμε τις ιστοσελίδες, τις διαδικτυακές πηγές, τα είδη των κειμένων (έντυπα, πολυτροπικά, ψηφιακά), το λογισμικό που μπορεί να χρειαστεί, κλπ.
Απαιτούμενη προετοιμασίαΠεριγράφουμε την προετοιμασία του εκπαιδευτικού πριν από την υλοποίηση του σεναρίου στην τάξη.
Προσδιορίζουμε τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα
(α) σε σχέση με το γνωστικό αντικείμενο αντλώντας από
- τους αναλυτικούς δείκτες επικοινωνιακής επάρκειας του προγράμματος σπουδών
- τα γλωσσικά μέσα, δηλαδή τα λειτουργικά και δομικά στοιχεία, με αναφορά στο λεξιλόγιο και τη γραμματική
- τους κειμενικούς τύπους και είδη
(β) σε σχέση με τη χρήση της τεχνολογίας, με αναφορά στις δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού που επιδιώκεται να αναπτύξουν οι μαθητές αναφορικά με τα ψηφιακά περιβάλλοντα, τα ψηφιακά εργαλεία, τα ψηφιακά κείμενα ή τους πόρους που αξιοποιούνται στο σενάριο.
(γ) σε σχέση με τη μαθησιακή διαδικασία και τις γνώσεις για τον κόσμο, με αναφορά στις γνωστικές ή/και κοινωνικές δεξιότητες, τις γνώσεις για τον κόσμο, στάσεις, αξίες και πεποιθήσεις καθώς επίσης και συγκεκριμένα είδη γραμματισμού που επιδιώκεται να αναπτυχθούν.
Εκτίμηση μαθησιακών ή άλλων δυσκολιών των μαθητώνΚαταγράφουμε σημεία του σεναρίου που πιθανώς μπορεί να δυσκολέψουν τους μαθητές σε μαθησιακή ή άλλο επίπεδο.
Περιγράφουμε αναλυτικά την υλοποίηση του σεναρίου, καταγράφοντας τον τρόπο με τον οποίο εργάστηκαν οι μαθητές, το είδος δραστηριότητας, το ρόλο του διδάσκοντα, τις ενέργειες μαθητές και τα αποτελέσματα. Και εδώ μεγάλη βαρύτητα δίνεται στην αποτύπωση του είδους των γραμματισμών και των κειμενικών ειδών με τα οποία εξοικειώνονται οι μαθητές. Σε περίπτωση ομαδοσυνεργατικής δραστηριότητας καταγράφουμε τι καλείται να κάνει κάθε μία από τις ομάδες.
Ροή εφαρμογής – Πορεία διδασκαλίαςΠεριγράφουμε τη συνολική ροή διεξαγωγής των εκπαιδευτικών/διδακτικών ενεργειών (τι κάνει ο/η εκπαιδευτικός) και των μαθητικών δραστηριοτήτων (τι κάνουν οι μαθητές/τριες). Τεκμηριώνουμε τους λόγους για τους οποίους προτείνεται η συγκεκριμένη διάταξη και φροντίζουμε η ροή εφαρμογής να έχει μια «φυσική» συνέχεια.
Επιλέγουμε ένα περιγραφικό τίτλο
Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματαΑναφέρουμε ποιο/ποια από τα αρχικά αναμενόμενα αποτελέσματα αναμένεται να επιτευχθούν με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα
Είδος δραστηριότητας(πχ. παιχνίδι ρόλων, συζήτηση, project, επίλυση προβλήματος, γλωσσική εξάσκηση, κλπ)
Εκτιμώμενη διάρκειαΑναφέρουμε πόσα λεπτά εκτιμούμε ότι θα διαρκέσει η δραστηριότητα, πχ. 15 λεπτά
ΕργαλείαΚαταγράφουμε τα εργαλεία που απαιτούνται για την υλοποίηση του σεναρίου.
ΠηγέςΚαταγράφουμε τις πηγές του ψηφιακού εκπαιδευτικού περιεχομένου που αξιοποιήθηκαν στο σχεδιασμό του σεναρίου.
Ενορχήστρωση τάξηςΟργάνωση τάξης / διδασκαλίας
Πχ. εργασία σε ομάδες
Ρόλος και ενέργειες του εκπαιδευτικού
Πχ. διδακτικός, ενθαρρυντικός, υποστηρικτικός, συμβουλευτικός, διευκολυντικός, συντονιστικός, ηγετικός, διαμεσολαβητικός, κλπ.
Ενέργειες μαθητή
Περιγράφουμε τι καλείται να κάνει ο μαθητής στη συγκεκριμένη δραστηριότητα και πώς θα προκύψει η μάθηση.
Περιλαμβάνουμε τα φύλλα εργασίας που χρησιμοποιήθηκαν στο σενάριο.
Καταγράφουμε τους τρόπους με τους οποίους θα αξιολογηθεί το σενάριο (πχ. διαμορφωτική αξιολόγηση κατά τη διάρκεια του σεναρίου με φύλλα εργασίας, ετερο-αξιολόγηση μεταξύ των μαθητών, αυτοαξιολόγηση, τελική αξιολόγηση, κλπ).
Εργαλείο/α αξιολόγησηςΠεριλαμβάνουμε εδώ εργαλεία για την αξιολόγηση (π.χ ερωτηματολόγια, φύλλα εργασίας για αυτό-αξιολόγηση, κτλ.) που τυχόν χρησιμοποιήθηκαν.
ΑντίκτυποςΣτην περίπτωση που το σενάριο έχει υλοποιηθεί:
- καταγράφουμε σε τι βαθμό έχουν επιτευχθεί τα μαθησιακά αποτελέσματα και τον αντίκτυπο του σεναρίου στους μαθητές,
- περιγράφουμε τις δυσκολίες που προέκυψαν κατά την εφαρμογή του σεναρίου και τον τρόπο αντιμετώπισής τους
- περιγράφουμε τα σημεία που θα αλλάζαμε την επόμενη φορά που θα υλοποιήσουμε το σενάριο
- παρέχουμε τεκμήρια από την εφαρμογή του σεναρίου, όπως απόψεις και σχόλια των μαθητών, κείμενα των μαθητών και φωτογραφικό υλικό.
Στην περίπτωση που το σενάριο δεν έχει υλοποιηθεί, αναφέρουμε τα θετικά στοιχεία και τα αποτελέσματα που αναμένουμε να έχει το σενάριο καθώς και πιθανούς περιορισμούς του.
Προτείνουμε διαφορετικές εκδοχές του σεναρίου και πιθανές επεκτάσεις του για μελλοντική αξιοποίηση. Οι διαφορετικές εκδοχές μπορεί να αφορούν, για παράδειγμα, την διαφορετική αξιοποίηση των κειμένων ή των ψηφιακών πόρων που χρησιμοποιήθηκαν, στην τροποποίηση του σεναρίου για άλλες ηλικιακές ομάδες ή επίπεδο γλωσσομάθειας. Επίσης καταγράφουμε ποια στοιχεία και στάδια μπορεί να δυσκολέψουν τους μαθητές.
ΒιβλιογραφίαΚαταγράφουμε τις βιβλιογραφικές πηγές που αξιοποιήθηκαν, εφόσον υπάρχουν.
Πρόσθετες πληροφορίεςΣτην ενότητα αυτή καταγράφουμε επιπλέον πληροφορίες για το σενάριο που πιθανόν υπάρχουν.
v2.0
Συντελεστές δημιουργίας templateΒασιλική Μητσικοπούλου - δημιουργία






