05/12/2021
H ταυτότητα της Ασίας - Γεωμορφολογικά και πολιτιστικά στοιχεία
Δημιουργοί / ΣυντελεστέςΣταύρος Αϊβαλιώτης - Δημιουργός, συγγραφέας, επιμελητής, υπεύθυνος για τεχνικά θέματα σεναρίου
Συνοπτική περιγραφήΤο εκπαιδευτικό αυτό σενάριο θα πραγματευτεί την ταυτότητα της ηπείρου της Ασίας. Ειδικότερα, θα γίνει αναφορά στη γεωγραφική θέση της Ασίας, το φυσικό περιβάλλον, τους κατοίκους και τις χώρες που την αποτελούν. Στόχος του σεναρίου αυτού είναι να διευρύνουν τα παιδιά τους γεωγραφικούς και πολιτιστικούς τους ορίζοντες πέρα της Ελλάδας και της Ευρώπης. Αναφέρεται στην ΣΤ’ Δημοτικού στα πλαίσια του μαθήματος της Γεωγραφίας.
Γνωστικό/ά αντικείμενο/α – γνωστική/ές περιοχή/έςΓεωγραφία - Γεωλογία > Ανθρωπογενές περιβάλλον > Οι κάτοικοι της Γης
Γεωγραφία - Γεωλογία > Φυσικό περιβάλλον > Βιόσφαιρα
Θέμα (τα)Το θέμα που θα πραγματευτεί το σενάριο είναι η γεωμορφολογική (θέση/φυσικό περιβάλλον/κράτη) και πολιτισμική (άνθρωποι/θρησκεία) ταυτότητα της Ασίας.
Σχέση / Σύνδεση με το/τα Πρόγραμμα/τα ΣπουδώνΤο εκπαιδευτικό σενάριο σχετίζεται και πραγματώνει τους στόχους που παρουσιάζονται στο ΑΠΣ της Γεωγραφίας για το συγκεκριμένο κεφάλαιο, ενώ για την υλοποίηση του θα χρησιμοποιηθούν προτεινόμενες δραστηριότητες από το ΑΠΣ.
Σύνδεση με άλλα ΑΠΣ
Γλώσσα: Ενότητες 1 & 6
Αγγλικά: Unit 1
Γλώσσα (ες) σεναρίουελληνικά
Λέξεις-κλειδιάΤο συγκεκριμένο θέμα επιλέχθηκε για την διεύρυνση των πολιτιστικών οριζόντων των μαθητών αναφορικά με άλλους πολιτισμούς και την γνωριμία με το διαφορετικό. Η γνωριμία με διαφορετικούς πολιτισμούς θα κεντρίσει το ενδιαφέρον στους μαθητές και θα βοηθήσει στην αποδοχή της διαφορετικότητας και την πολύπλευρη θεώρηση του κόσμου. Οι πιθανές δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσουν τα παιδιά είναι η έλλειψη σοβαρότητας και η έλλειψη βασικών γνώσεων (εμπειρικών κυρίως). Μετά το πέρας του διδακτικού σεναρίου τα παιδιά θα έχουν διευρύνει τους πολιτιστικούς τους ορίζοντες και θα έχουν γνωρίσει μια διαφορετική μεριά του κόσμου.
Πρωτοτυπία – ΚαινοτομίαΤο σενάριο έχει σχεδιαστεί πάνω στην ιδέα της διεύρυνσης των οριζόντων, την γνωριμία με άλλους κόσμους και την εισαγωγή στην διαφορετικότητα και την αποδοχή της. Καινοτομία και πρωτοτυπία στο σενάριο που δημιουργείται θα υπάρξει ως προς την προσέγγιση, στην οποία θα εισαχθούν νέα μέσα και τεχνικές διδασκαλίας αλλά και στους στόχους και το περιεχόμενο, όπου θα διευρυνθούν παραπέρα απ’ όσα ορίζει το ΑΠΣ και το βιβλίο.
Προστιθέμενη αξίαΓια το εκπαιδευτικό σενάριο αυτό, οι μαθητές θα πρέπει να ξεφύγουν από τα συνηθισμένα μέσα και να επεκτείνουν τους ορίζοντές τους με τη βοήθεια άλλων μέσων όπως είναι π.χ. οι εγκυκλοπαίδειες στο διαδίκτυο και γενικότερα η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών, η μέθοδος project, η βιωματική μέθοδος κ.α.
Γνωστικά – διδακτικά προβλήματαΠροβλήματα τα οποία μπορούν να προκύψουν κατά τη διδασκαλία αυτού του σεναρίου αφορούν σε παρανοήσεις/έλλειψη γνώσεων των μαθητών σχετικά με τον Ασιατικό πολιτισμό, ενώ και η έλλειψη ενδιαφέροντος (η οποία μπορεί να διορθωθεί) μπορεί να αποτελέσει επίσης πρόβλημα στη διδακτική διαδικασία.
Παιδαγωγική προσέγγιση και στρατηγικές Παιδαγωγική προσέγγισηΓια το σενάριο αυτό θα χρησιμοποιηθεί πληθώρα προσεγγίσεων, οι οποίες είναι: η διερευνητική, η συνεργατική, η βιωματική και η εποικοδομητική.
Διδακτικό μοντέλοΗ θεωρία μάθησης στην οποία βασίζεται το σενάριο είναι ο εποικοδομητισμός και η εισαγωγή νέων γνώσεων.
Διδακτικές στρατηγικές / τεχνικέςΟι στρατηγικές που θα χρησιμοποιηθούν είναι η βιωματική και η διερευνητική, ενώ θα χρησιμοποιηθούν διάφορες τεχνικές, όπως είναι η διάλεξη, η συζήτηση, ο καταιγισμός ιδεών, οι ομάδες εργασίας και ο εννοιολογικός χάρτης.
δημοτικό, γυμνάσιο
ΤάξηΣΤ' Δημοτικού, Α' Γυμνασίου, Β' Γυμνασίου, Γ' Γυμνασίου
Ηλικιακή ομάδαΑπό 12 Έως 15
Γλώσσα στοχευόμενου κοινούελληνικά
Εκτιμώμενος χρόνος υλοποίησης σεναρίου (διάρκεια)μεσαία διάρκεια: από 4 ώρες έως 1 μήνα
Έναρξη διδασκαλίας και γνώσεων ≃ 2 ώρες
Μέθοδος project ≃ 3 ώρες
Αξιολόγηση ≃ 1 ώρα
Χώρος υλοποίησηςΑίθουσα / Εργαστήριο υπολογιστών / Ατομική προεργασία σπίτι για πληροφορίες (ανεστραμμένη διδασκαλία)
Ενορχήστρωση τάξης Οργάνωση τάξης / διδασκαλίαςΗ αρχή της διδασκαλίας θα γίνει μέσω της εισήγησης στους μαθητές νέων εννοιών και γνώσεων, απαραίτητων για τη συνέχεια του σεναρίου. Στη συνέχεια θα χρησιμοποιηθούν φύλλα εργασίας για να διαπιστωθεί η κατανόηση ενώ μετέπειτα θα γίνει μεταφορά στην αίθουσα υπολογιστών οπού τα παιδιά θα συνεργαστούν ομαδικά για το αποτέλεσμα. Τέλος, η φάση της αξιολόγησης θα γίνει με ερωτοαπαντήσεις και φύλλα εργασίας.
Ρόλοι μαθητών & εκπαιδευτικώνΟι μαθητές θα λειτουργήσουν τόσο ατομικά όσο και ομαδικά σε αυτή την εργασία. Θα έχουν το ρόλο του δέκτη γνώσεων, του ερευνητή της γνώσης αλλά και του πομπού, όταν θα παρουσιάζουν τα αποτελέσματά τους σε άλλους. Στον αντίποδα, ο δάσκαλος θα λειτουργήσει ως οδηγός, ως ενθαρρυντής, ως σύμβουλος, ως ερευνητής και ως αξιολογητής.
Απαιτήσεις εφαρμογής σεναρίου Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητώνΚαμία απαιτούμενη γνώση, ανάγκη εξοικείωσης με την εύρεση πληροφοριών στο διαδίκτυο και την χρήση προγράμματος παρουσιάσεων για μορφή project.
Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και εργαλείαΦύλλα εργασίας, υπολογιστές
Απαιτούμενη υλικοτεχνική υποδομήΔιαδραστικός πίνακας, υπολογιστές
Απαιτούμενη προετοιμασίαΑπό τη σκοπιά του εκπαιδευτικού, η προετοιμασία αφορά στην ετοιμασία του γνωστικού υλικού και του φύλλου εργασιών, καθώς και των αιθουσών υπολογιστών που θα επισκεφτούν τα παιδία. Αντίθετα, οι μαθητές θα πρέπει να προετοιμάσουν, όταν θα έρθει η στιγμή, πληροφορίες από το διαδίκτυο για να προσκομίσουν στη τάξη.
Γενικός στόχος του σεναρίου αυτού είναι τα παιδιά να γνωρίσουν τον πολιτισμό και τη μορφολογία της ηπείρου της Ασίας και να αποκτήσουν αναθεωρημένη θετική στάση απέναντι σε άλλους λαούς.
Ταξινομία διδακτικών στόχωνΗ ταξινομία διδακτικών στόχων που θα χρησιμοποιηθεί είναι η αναθεωρημένη του Bloom.
Διατύπωση διδακτικών στόχωνΣύμφωνα με το ΑΠΣ της Γεωγραφίας ΣΤ' Δημοτικού, οι στόχοι είναι οι εξής:
Να αναγνωρίζουν και να περιγράφουν το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον της ηπείρου με τη βοήθεια κατάλληλου εποπτικού υλικού.
Να καταγράφουν και να αξιοποιούν πληροφορίες για τους λαούς της ηπείρου και τα πολιτιστικά τους χαρακτηριστικά ( γλώσσες, θρησκείες).
Να αποκτούν θετική στάση απέναντι στους άλλους λαούς, να εκτιμούν τη σημασία που έχει η συνεργασία των λαών και να εκτιμούν τα ανθρωπιστικά και δημοκρατικά ιδεώδη.
Ειδικοί διδακτικοί στόχοι (κατά Bloom) Ως προς γνωστικό τομέαΤα παιδία με το εκπαιδευτικό σενάριο αναμένεται να μπορούν:
- Να ονομάζουν τα κράτη της Ασίας, το κλίμα, την ζώνη και τα βασικά στοιχεία του διαμελισμού της ηπείρου
- Να προσδιορίζουν τα μέρη στα οποία χωρίζεται η Ασία
- Να ταξινομούν τις χώρες της Ασίας με βάση τον πληθυσμό
- Να γνωρίζουν τον κατακόρυφο και οριζόντιο διαμελισμό της Ασίας
- Να κατανοούν και να συγκρίνουν τις διαφορές της Ασίας με την Ευρώπη σε γεωμορφολογικά και πολιτισμικά στοιχεία
- Να σκιαγραφούν το προφίλ της ηπείρου, με την αναφορά σε ποτάμια, βουνά και άλλα γεωμορφολογικά στοιχεία
- Να διαπιστώνουν την σημασία της αποδοχής της διαφορετικότητας
- Να διαπιστώνουν τον διαφορετικό τρόπο ζωής των κρατών της Ασίας
- Να δημιουργουν εργασίες για διαφορετικά μέρη της Ασίας.
Ως προς συναισθηματικό τομέαΤα παιδία με το εκπαιδευτικό σενάριο αναμένεται να μπορούν:
- Να εργαστούν ομαδίκα για την δημιουργία project
- Να εργαστούν ατομικά για αναζήτηση πληροφοριών
- Να ευαισθητοποιηθούν ως πρός τη διαφορετικότητα και την αποδοχή της.
Ως προς ψυχοκινητικό τομέαΤα παιδία με το εκπαιδευτικό σενάριο αναμένεται να μπορούν:
- Να συγκεντρώνουν πληροφορίες για την επίλυση εργασιών
- Να προετοιμάζουν από το σπίτι πληροφορίες για το θέμα
- Να αναθεωρούν τις στάσεις τους στο θέμα της διαφορετικότητας
- Να οικοδομούν την γνώση πάνω στην ήπειρο της Ασίας.
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα ΓνώσειςΟι μαθητές αναμένεται να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με τη γεωμορφολογική και πολιτισμική δομή της ηπείρου της Ασίας, καθώς και γενικότερα στοιχεία για τον τρόπο ζωής.
ΔεξιότητεςΟι μαθητές θα αποκτήσουν δεξιότητες σχετικά με την εξεύρεση πληροφοριών και τη χρήση προγραμμάτων παρουσίασης.
Στάσεις, συμπεριφορές, αξίεςΟι μαθητές αναμένεται να καλλιεργήσουν διαφορετικές στάσεις μπροστά στο διαφορετικό, θετικές στάσεις, χρήσιμες για τη συνέχεια της ζωής τους, καθώς και την αξία της αποδοχής της διαφορετικότητας. Τέλος οι μαθητές θα μάθουν να συνεργάζονται αρμονικά και αποτελεσματικά.
Σχέση / Σύνδεση με Προγράμματα ΣπουδώνΤο εκπαιδευτικό σενάριο σχετίζεται και πραγματώνει τους στόχους που παρουσιάζονται στο ΑΠΣ της Γεωγραφίας για το συγκεκριμένο κεφάλαιο, ενώ για την υλοποίηση του θα χρησιμοποιηθούν προτεινόμενες δραστηριότητες από το ΑΠΣ.
Σύνδεση με άλλα ΑΠΣ
Γλώσσα: Ενότητες 1 & 6
Αγγλικά: Unit 1
Εκτίμηση μαθησιακών ή άλλων δυσκολιών των μαθητώνΕκτιμώμενες δυσκολίες των μαθητών μπορεί να αποτελούν η δυσκολία εξεύρεσης πληροφοριών σχετικά με την Ασία αλλα και η δυσκολία συσχέτισης πραγμάτων διαφορετικών από αυτό που ζούν.
Παιδαγωγική προσέγγιση και στρατηγικέςΓια το σενάριο αυτό θα χρησιμοποιηθεί πληθώρα προσεγγίσεων, οι οποίες είναι: η διερευνητική, η συνεργατική, η βιωματική και η εποικοδομητική. Οι στρατηγικές που θα χρησιμοποιηθούν είναι η βιωματική και η διερευνητική, ενώ θα χρησιμοποιηθούν διάφορες τεχνικές, όπως είναι η διάλεξη, η συζήτηση, ο καταιγισμός ιδεών, οι ομάδες εργασίας και ο εννοιολογικός χάρτης.
Εκπαιδευτικοί πόροιΟι εκπαιδευτικοί πόροι που θα χρησιμοποιηθούν αποτελούνται από τα βιβλία του μαθήματος και άλλων μαθημάτων, από κανονικές και ψηφιακές εγκυκλοπαίδειες (π.χ. Wikipedia), από άλλες σελίδες που θα χρησιμεύσουν ως πηγές αλλά και ψηφιακοι εκπαιδευτικοί πόροι και λογισμικό όπως είναι το Φωτόδεντρο, ο Αίσωπος κ.α. Τέλος θα χρησιμοποιηθούν προγράμματα παρουσιάσεων και προγράμματα δημιουργίας εννοιολογικού χάρτη.
Παιχνίδι με τους χάρτες
Συνοπτική περιγραφήΣτη πρώτη δραστηριότητα, τα παιδιά θα μάθουν να αναγνωρίζουν στον χάρτη γεωμορφολογικά στοιχεία της ηπείρου της Ασίας όπως είναι τα κράτη, στοιχεία του κατακόρυφου και οριζόντιου διαμελισμού, τα μέρη στα οποία χωρίζεται η Ασία, τις πρωτεύουσες κ.α. Συγκεκριμένα στα παιδιά, πρώτα θα γίνουν ερωτήσεις σχετικά με τη πρώτη ματιά στο χάρτη σχετικά με τα πιο βασικά στοιχεία όπως είναι η μεγαλύτερη χώρα, τα νησιωτικά συμπλέγματα, τα βουνά κ.α. Στη συνέχεια θα δωθεί στα παιδιά φύλλο εργασίας για να συμπληρώσουν παρατηρώντας σε ομάδες τον χάρτη.
Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματαΤα παιδία μετά το πέρας της δραστηριότητας θα έχουν ανακαλύψει τα βασικά γεωμορφολογικά στοιχεία της ηπείρου της Ασίας.
Είδος δραστηριότηταςΣυνεργατική δραστηριότητα
Εκτιμώμενη διάρκεια≃ 1/2 ώρα
Τεχνική/ές διδασκαλίαςΗ τεχνική διδασκαλίας που θα χρησιμοποιήθει είναι το φύλλο εργασίας με ομαδοσυνεργατική μέθοδο.
ΕργαλείαΤα εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν είναι
- Ο γεωμορφολογικός χάρτης της Ασίας
- Φύλλο εργασίας.
ΠηγέςΟι απαντήσεις στις ερωτήσεις που θέτονται στο φύλλο εργασίας προέρχονται από εγκυκλοπαίδιες στο διαδίκτυο (π.χ. Wikipedia).
...Ένας άλλος χάρτης
Συνοπτική περιγραφήΣτη δεύτερη δραστηριότητα, τα παιδιά θα χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις της πρώτης δραστηριότητας αλλά και τις γνώσεις από την εως τώρα διδασκαλία πάνω στο θέμα για να δημιουργήσουν, με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού, έναν εννοιολογικό χάρτη για τη ταυτότητα της Ασίας. Στον εννοιολογικό χάρτη αυτό, θα αναγράφονται όλα τα στοιχεία της ταυτότητας της Ασίας, όπως ο πληθυσμός, τα σύνορα, οι χώρες, τα μέρη από τα οποία αποτελείται, τις χώρες που συνορεύει, τα νησιωτικά συμπλέγματα, τον κάθετο και οριζόντιο διαμελισμό, το κλίμα και τις γλώσσες και θρησκείες.
Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματαΜέσα από αυτή τη δραστηρίοτητα τα παιδιά θα αποκτήσουν γνώσεις για τη ταυτότητα της Ασίας και θα διευρύνουν τους ορίζοντές τους.
Είδος δραστηριότηταςΗ δραστηριότητα αποτελεί συνεργατική μαζί με τον δάσκαλο και βασίζεται στην αναζήτηση πληροφοριών.
Εκτιμώμενη διάρκεια≃ 1 ώρα
Τεχνική/ές διδασκαλίαςΓια αυτή τη δραστηριότητα θα χρησιμοποιηθεί ο καταιγισμός ιδεών για τον εμπλουτισμό του εννοιολογικού χάρτη.
ΕργαλείαΕργαλεία αυτής της δραστηριότητας αποτελούν:
- Ηλεκτρονικές πηγές
- Πρόγραμμα εννοιολογικών χαρτών.
ΠηγέςΟι πληροφορίες για την ενορχίστρωση του εννοιολογικού χάρτη προέρχονται από εγκυκλοπαίδιες στο διαδίκτυο (π.χ. Wikipedia), ψηφιακά μέσα όπως το Φωτόδεντρο καθως και το βιβλίο της Γεωγραφίας.
Η ταυτότητα της Ασίας
Συνοπτική περιγραφήΣτη τρίτη δραστηριότητα, τα παιδιά θα χρησιμοποιήσουν τα στοιχεία του εννοιολογικού χάρτη που συνέθεσαν στη δεύτερη δραστηριότητα για να δημιουργήσουν μια παρουσίαση των πιο σημαντικών πληροφοριών για την Ασία. Συγκεκριμένα, θα δημιουργηθούν ομάδες και η κάθε ομάδα θα αναλάβει τη παρουσίαση μιας θεματικής ενότητας (π.χ. πολιτισμός, θρησκείες, γεωγραφία, κράτη κ.α.).
Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματαΜέσα από αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά θα ολοκληρώσουν τις γνώσεις τους για την ήπειρο της Ασίας από όλες τις πλευρές και θα προχωρήσουν στην αποδοχή της διαφορετικότητας.
Είδος δραστηριότηταςΤο είδος της δραστηριότητας είναι εργασία project.
Εκτιμώμενη διάρκεια≃ 3-4 ώρες (2-3 ώρες η δημιουργία, 1 ώρα η παρουσιαση)
Τεχνική/ές διδασκαλίαςΟι τεχνικές που θα χρησιμοποιηθούν είναι η παρουσίαση και η συζήτηση.
ΕργαλείαΤα εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν για αυτή τη δραστηριότητα είναι:
- Υπολογιστές
- Ηλεκτρονικές πηγές
- Πρόγραμμα παρουσιάσεων
- Προτζέκτορας για την παρουσίαση.
ΠηγέςΟι πληροφορίες για την σύνθεση των παρουσιάσεων προέρχονται από εγκυκλοπαίδιες και άλλες πηγές στο διαδίκτυο (π.χ. Wikipedia), ψηφιακά μέσα όπως το Φωτόδεντρο καθως και το βιβλίο της Γεωγραφίας.
Κατα τη διάρκεια του σεναρίου θα δωθούν στα παιδιά φύλλα εργασίας για τη κατανόηση και την αξιολόγηση των γνώσεων που δώθηκαν. Σε αυτα τα φύλλα εργασίας θα αναγράφονται ερωτήσεις σχετικά με όσα διδάχθηκαν προηγουμένως αλλά και ερωτήσεις κρίσεως σχετικά με πιο γενικά θέματα πάνω σε όσα διδάχθηκαν. Επιπλέον, προβλέπεται να δοθούν φύλλα εργασίας που θα σχετίζονται με τις δραστηριότητες που αναφέρθηκαν προηγουμένως, είτε ως ενισχυτικό υλικό είτε ως ασκήσεις.
Εναλλακτικό σχέδιο δράσηςΣε περίπτωση που δεν υπάρχει στο σχολείο γεωμορφολογικός χάρτης, μπορεί να χρησιμοποιηθεί αντ' αυτού χάρτης από το διαδίκτυο, που θα προβάλλεται στον πίνακα με τη χρήση προτζέκτορα.
Η αξιολόγηση για το σενάριο θα γίνει και στην αρχή της διδασκαλίας, με ερωτοαπαντήσεις που θα δείξουν το γνωστικό επίπεδο των μαθητών πάνω στο θέμα, αλλά και τελική. Η τελική αξιολόγηση θα γίνει κατα τη διάρκεια των παρουσιάσεων της δραστηριότητας 3 από τον εκπαιδευτικό, ο οποίος θα δοκιμάζει τις γνώσεις των παιδιών πρίν την παρουσίαση και μετά, με την μορφή της επανάληψης.
Προτείνεται τέλος να γίνει συγκεντρώτικη ποσοτική αξιολόγηση στο τέλος του σεναρίου και της διδασκαλίας, με τη χρήση ενός ερωτηματολογίου που θα στρέφεται και στο πόσο κατανόησαν και απέκτησαν νέες γνώσεις τα παιδιά αλλά και στο πόσο καλά πραγματώθηκε το σενάριο και πόσο σωστά έκανε ο εκπαιδευτικός τη δουλειά του.
Εργαλείο/α αξιολόγησηςΗ αξιολόγηση θα γίνει με ερωτηματολόγιο και φύλλα εργασίας.
Κουτσόπουλος Κ. & Σωτηράκου Μ. & Ταστσόγλου Μ. & Ζωγόγιαννης Δ., Γεωγραφία ΣΤ' Δημοτικού - Μαθαίνω για τη Γη (κεφ. 34-36), Αθήνα: Πεδίο/Ελληνικά Γράμματα
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%83%CE%AF%CE%B1
http://photodentro.edu.gr/aggregator/