Ημερομηνία Δημιουργίας:
22/09/2022
ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟ TEMPLATE ΓΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΣΕΝΑΡΙΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
ΑΝΑΡΤΗΘΗΚΕ ΑΠΟ:
Μπέσσυ Μητσικοπούλου
Αξιοποιήστε το Τemplate αυτό, εάν θέλετε να αναπτύξετε εκπαιδευτικά σενάρια για τη διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας στο Νηπιαγωγείο. Είναι βασισμένο στο Γενικό Template Εκπαιδευτικών Σεναρίων του Φωτόδεντρου, καθώς και στο πρότυπο σεναρίων του έργου «Εισαγωγή της Αγγλικής στο Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου» (ΕΑΝ). Το Template συμβαδίζει με το νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Προσχολικής Εκπαίδευσης και παρέχει εξειδικευμένες οδηγίες και παιδαγωγικές κατευθύνσεις για εκπαιδευτικά σενάρια για τη διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας, καθώς και προτεινόμενη απλοποιημένη δομή και είδη δραστηριοτήτων που εξυπηρετούν τους στόχους αυτούς. Σύμφωνα με τη φιλοσοφία του ΕΑΝ, προτείνεται η συνεργασία/συνέργεια εκπαιδευτικών Αγγλικής Γλώσσας και νηπιαγωγών.
english-pre-primary.jpg
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ icon icon
ΜΟΙΡΑΖΟΜΑΙ Facebook icon Tweet icon QRCode icon
Τίτλος σεναρίου

Ο τίτλος του σεναρίου να είναι περιγραφικός και περιεκτικός (π.χ. Τα ζώα του δάσους).

Δημιουργοί / Συντελεστές

Όνομα και ιδιότητα (π.χ. Εκπαιδευτικός Αγγλικής, Νηπιαγωγός)

Συνοπτική περιγραφή

Περιγράφουμε επιγραμματικά (μέχρι 5 σειρές) το θέμα του σεναρίου, το σκεπτικό στο οποίο στηρίχθηκε ο  σχεδιασμός του, τους στόχους του και τα στοιχεία καινοτομίας που προκύπτουν από την αξιοποίηση πόρων ψηφιακού ή μη περιεχομένου, τη σύνδεση με το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών για την Προσχολική Εκπαίδευση.  Για τη σύνδεση αυτή αναφερόμαστε συνοπτικά εδώ (π.χ. συνδέεται με το θεματικό πεδίο: Παιδί, Εαυτός και Κοινωνία, τη θεματική ενότητα: Κοινωνικές Επιστήμες, και την υποενότητα: Σχέση με το φυσικό και δομημένο περιβάλλον).

Θέμα (τα)

Αναφέρουμε τον τρόπο με τον οποίο το συγκεκριμένο σενάριο προέκυψε ως αποτέλεσμα συνεργασίας με την/τον εκπαιδευτικό του νηπιαγωγείου (π.χ. ποια ήταν η κεντρική ιδέα, πώς συμπληρώθηκε με τη συμβολή και των δυο ειδικοτήτων). Καταγράφουμε τα βασικά και τα εμπλεκόμενα Θεματικά Πεδία στα οποία αναφέρεται το σενάριο και προσδιορίζουμε τους βασικούς στόχους.

Επιλογή από τα θεματικά πεδία του Προγράμματος Σπουδών για το Νηπιαγωγείο:

  • Α΄ Θεματικό Πεδίο: Παιδί και Επικοινωνία
  • Β΄ Θεματικό Πεδίο: Παιδί, Εαυτός και Κοινωνία
  • Γ΄ Θεματικό Πεδίο: Παιδί και Θετικές Επιστήμες
  • Δ΄ Θεματικό Πεδίο: Παιδί, Σώμα, Δημιουργία και Έκφραση
Σκεπτικό του σεναρίου / Αιτιολόγηση των επιλογών

Περιγράφουμε (μέχρι 400 λέξεις) το σκεπτικό των επιλογών που έγιναν στον σχεδιασμό του συγκεκριμένου σεναρίου που μπορεί να αφορούν στην επιλογή του θέματος, της παιδαγωγικής προσέγγισης, των διδακτικών μεθόδων και τεχνικών, κ.λπ. Περιγράφουμε τα είδη μάθησης που προωθεί το σενάριο (π.χ. διερευνητική, συνεργατική, καθοδηγούμενη, παιγνιώδης, μάθηση μέσω επίλυση προβλήματος, του παιχνιδιού ή project, κ.λπ.). Αιτιολογούμε την πιθανή ενσωμάτωση ψηφιακών πόρων και την αξιοποίηση τεχνολογιών δίνοντας έμφαση στην προστιθέμενη αξία που αυτά φέρνουν στο προτεινόμενο σενάριο.

Πρωτοτυπία – Καινοτομία

Περιγράφουμε τον τρόπο με τον οποίο επιτυγχάνεται μια καινοτόμα προσέγγιση της ξένης γλώσσας μέσα από την αξιοποίηση των μαθησιακών πλαισίων στο νηπιαγωγείο (παιχνίδι, διερευνήσεις, καθημερινές/ευκαιριακές καταστάσεις, κτλ.) και των προτεινόμενων εργαλείων (σκέψης, επιστήμης/τεχνολογίας, ζωής, μάθησης), των ψηφιακών μέσων, την εκπαιδευτική προσέγγιση (ο ρόλος εκπαιδευτικού και μαθητών) και τον σχεδιασμό δραστηριοτήτων οι οποίες ευνοούν την ανάπτυξη δεξιοτήτων αναδυόμενου γραμματισμού, και συμβάλλουν στην κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη των νηπίων, κ.λπ.

Στοχευόμενο κοινό (ομάδα-στόχος ή σε ποιους απευθύνεται)

Στην περίπτωση που το σενάριο έχει εφαρμοστεί, περιγράφουμε τα χαρακτηριστικά των μαθητών, την εθνικότητα των μαθητών, το κοινωνικο-οικονομικό και πολιτισμικό περιβάλλον της περιοχής, τα χαρακτηριστικά του νηπιαγωγείου/τάξης. Στην περίπτωση που το σενάριο δεν έχει εφαρμοστεί, καταγράφουμε τα χαρακτηριστικά της ομάδας-στόχου (π.χ. ηλικία, προνήπια/νήπια, αν πρόκειται για κάποιο ειδικό κοινό όπως τάξεις με αλλοδαπούς μαθητές ή για παιδιά με ειδικές ανάγκες) στην οποία απευθύνεται το σενάριο.

Εκτιμώμενος χρόνος υλοποίησης σεναρίου (διάρκεια)

Καταγράφουμε τη χρονική τοποθέτηση του σεναρίου (α, β, ή γ τρίμηνο) σε σχέση με τη σχολική χρονιά και αιτιολογούμε την επιλογή αυτή.  

Απαιτήσεις εφαρμογής σεναρίου Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών

Περιγράφουμε το αναμενόμενο πλαίσιο γνώσεων και δεξιοτήτων των μαθητών που διευκολύνει την υλοποίηση του σεναρίου. Αναφερόμαστε στον βαθμό εξοικείωσης των μαθητών με (α) το προτεινόμενο θέμα του σεναρίου, (β) συγκεκριμένα γλωσσικά ερεθίσματα (π.χ. λέξεις, έννοιες), (γ) ορισμένους τρόπους εργασίας στην τάξη, (π.χ. εργασία σε ομάδες) και (δ) κάποια ιδιαίτερη δεξιότητα που απαιτείται  (π.χ. ψηφιακού γραμματισμού, αναζήτηση στο Διαδίκτυο).

Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και εργαλεία

Περιγράφουμε τα απαιτούμενα βοηθητικά υλικά, ψηφιακά εργαλεία, μέσα και εξοπλισμό για την υλοποίηση του σεναρίου. Καταγράφουμε τα αντικείμενα, τις ιστοσελίδες, τις διαδικτυακές πηγές, τα είδη των κειμένων (έντυπα, πολυτροπικά, ψηφιακά), το λογισμικό που μπορεί να χρειαστεί, κ.λπ.

Απαιτούμενη προετοιμασία

Περιγράφουμε την προετοιμασία του/της εκπαιδευτικού Αγγλικής πριν από την υλοποίηση του σεναρίου στην τάξη, τη συνεργασία με τον/τη Νηπιαγωγό και τη συνεργασία με τους γονείς ή άλλους φορείς.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Προσδιορίζουμε τα αναμενόμενα αποτελέσματα σε σχέση με τις βασικές ικανότητες που αναμένεται να αναπτυχθούν στο πλαίσιο των συγκεκριμένων Θεματικών Πεδίων στα οποία εντάσσεται το σενάριο, αντλώντας από τους σχετικούς πίνακες που περιλαμβάνονται στο Πρόγραμμα Σπουδών. Πιο συγκεκριμένα, για το Δ' Θεματικό Πεδίο: Παιδί, Σώμα, Δημιουργία και Έκφραση, θεματική υποενότητα Δ.1.1 Σώμα και Κίνηση, τι θεωρούμε ότι θα αποκομίσει ο μαθητής

  • (α) σε σχέση με τις γνώσεις, π.χ. να ονοματίζει τα μέλη του σώματός του στην ξένη γλώσσα,

  • (β) σε σχέση με τις δεξιότητες, π.χ. να χρησιμοποιεί τις δυνατότητες των μελών του σώματός του για να κινηθεί και να ανταποκριθεί σε παραγγέλματα στην ξένη γλώσσα στη διάρκεια ενός παιχνιδιού και

  • (γ) σε σχέση με τις στάσεις, π.χ. να σέβεται τον προσωπικό χώρο των άλλων και να συνεργάζεται για να ικανοποιήσει κινητικούς στόχους.
Εκτίμηση μαθησιακών ή άλλων δυσκολιών των μαθητών

Καταγράφουμε σημεία του σεναρίου που πιθανώς μπορεί να δυσκολέψουν τους μαθητές σε σχέση με την ετοιμότητα, το συγκεκριμένο πλαίσιο, κτλ.

Περιγράφουμε αναλυτικά την υλοποίηση του σεναρίου, καταγράφοντας τον τρόπο με τον οποίο εργάστηκαν οι μαθητές, το είδος δραστηριότητας, τον ρόλο του διδάσκοντα, τις ενέργειες μαθητές και τα αποτελέσματα. Και εδώ μεγάλη βαρύτητα δίνεται στην αποτύπωση του είδους των γραμματισμών με τους οποίους εξοικειώνονται οι μαθητές. Σε περίπτωση ομαδοσυνεργατικής δραστηριότητας καταγράφουμε τι καλείται να κάνει κάθε μία από τις ομάδες.

Ροή εφαρμογής – Πορεία διδασκαλίας

Περιγράφουμε τη συνολική ροή διεξαγωγής των εκπαιδευτικών/διδακτικών ενεργειών (π.χ. τι κάνει ο/η εκπαιδευτικός Αγγλικής, αν και πώς συνδράμει ο/η Νηπιαγωγός) και των μαθητικών δραστηριοτήτων (τι κάνουν οι μαθητές/τριες). Τεκμηριώνουμε τους λόγους για τους οποίους προτείνονται οι συγκεκριμένες δραστηριότητες και φροντίζουμε η ροή εφαρμογής να έχει μια «φυσική» συνέχεια.

Τίτλος δραστηριότητας

Επιλέγουμε ένα περιγραφικό τίτλο.

Συνοπτική περιγραφή

Περιγράφουμε σύντομα τη δραστηριότητα και τις τεχνικές διδασκαλίας που θα ακολουθήσουμε.

Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Αναφέρουμε ποιο/ποια από τα αρχικά αναμενόμενα αποτελέσματα αναμένεται να επιτευχθούν με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.

Εργαλεία

Καταγράφουμε τα εργαλεία που απαιτούνται για την υλοποίηση της δραστηριότητας.

Ενορχήστρωση τάξης

Οργάνωση τάξης / διδασκαλίας

π.χ. εργασία σε ομάδες

Ρόλος και ενέργειες εκπαιδευτικού

π.χ. διδακτικός, ενθαρρυντικός, υποστηρικτικός, συμβουλευτικός, διευκολυντικός, συντονιστικός, ηγετικός, διαμεσολαβητικός, κ.λπ.

Ενέργειες μαθητή

Περιγράφουμε τι καλείται να κάνει ο μαθητής στη συγκεκριμένη δραστηριότητα και πώς θα προκύψει η μάθηση.

Φύλλα εργασίας

Περιλαμβάνουμε τα φύλλα εργασίας που προτείνονται ή χρησιμοποιήθηκαν στο σενάριο και εξηγούμε με ποιο τρόπο είναι ανοικτά και ευέλικτα ώστε να διασφαλίζουν τη διαφοροποιημένη μάθηση.

Είδος αξιολόγησης

Αξιολόγηση μαθητών

Καταγράφουμε τους τρόπους με τους οποίους θα αξιολογηθεί η μαθησιακή διαδικασία μέσα από το σενάριο (π.χ. διαμορφωτική αξιολόγηση κατά τη διάρκεια του σεναρίου, ετερο-αξιολόγηση μεταξύ των μαθητών, αυτοαξιολόγηση, τελική αξιολόγηση, κ.λπ).

Αξιολόγηση σεναρίου

Καταγράφουμε την αξιολόγηση του σεναρίου από τους δημιουργούς του, καθώς και την αξιολόγηση του σεναρίου από τους μαθητές.

Αντίκτυπος

Στην περίπτωση που το σενάριο έχει υλοποιηθεί: καταγράφουμε σε τι βαθμό έχουν επιτευχθεί τα μαθησιακά αποτελέσματα και τον αντίκτυπο του σεναρίου στους μαθητές,

• περιγράφουμε τις δυσκολίες που προέκυψαν κατά την εφαρμογή του σεναρίου και τον τρόπο αντιμετώπισής τους

• περιγράφουμε τα σημεία που θα αλλάζαμε την επόμενη φορά που θα υλοποιήσουμε το σενάριο

• παρέχουμε τεκμήρια από την εφαρμογή του σεναρίου, όπως απόψεις και σχόλια των μαθητών, φωτογραφικό υλικό από την εμπλοκή και τα αποτελέσματα της εργασίας των μαθητών.

Στην περίπτωση που το σενάριο δεν έχει υλοποιηθεί, αναφέρουμε τα θετικά στοιχεία και τα αποτελέσματα που αναμένουμε να έχει το σενάριο καθώς και πιθανούς περιορισμούς του.

Επεκτασιμότητα

Προτείνουμε διαφορετικές εκδοχές του σεναρίου και πιθανές επεκτάσεις του για μελλοντική αξιοποίηση.

Οι διαφορετικές εκδοχές μπορεί να αφορούν, για παράδειγμα, τη διαφορετική αξιοποίηση των πόρων που χρησιμοποιήθηκαν, στην τροποποίηση του σεναρίου για άλλες ηλικιακές ομάδες. Επίσης καταγράφουμε ποια στοιχεία και στάδια μπορεί να δυσκολέψουν τους μαθητές.

Παραλλαγές

Περιγράφουμε πιθανές παραλλαγές του σεναρίου.

Βιβλιογραφία

Καταγράφουμε τις βιβλιογραφικές πηγές που αξιοποιήθηκαν, εφόσον υπάρχουν.

Έκδοση template

v1.0

Συντελεστές δημιουργίας template

Βασιλική Μητσικοπούλου - δημιουργία

Θωμαή Αλεξίου - δημιουργία