13/12/2023
"Συναισθήματα, αξίες"
Τίτλος σεναρίου
Ταξίδι στον κόσμο της φιλίας
Δημιουργοί / ΣυντελεστέςΓεωργιοπούλου Αγγελική-Ελένη (ΠΕ70.ΕΑΕ) - συγγραφή σεναρίου @08/12/2023
Συνοπτική περιγραφήΑφορά τη Γ' τάξη του Δημοτικού, καθώς και το τμήμα ένταξης. Εντάσσεται στο μάθημα της γλώσσας αλλά μπορεί να χρησιμοποιηθεί και στη διδασκαλία των κοινωνικών δεξιοτήτων. Προσεγγίζεται στη διδασκαλία μέσω των νέων προγραμμάτων.
Γνωστικό/ά αντικείμενο/α – γνωστική/ές περιοχή/έςΕιδική Αγωγή
Νέα Ελληνική Γλώσσα
Γλώσσα, Φιλία, Κοινωνικές Δεξιότητες, Συναισθήματα
Θέμα (τα)Ανάγνωση αποσπάσματος λογοτεχνικού βιβλίου σε συνδυασμό με τις τέσσερις γλωσσικές δεξιότητες. Ενίσχυση ακρόασης και κατανόησης προφορικού λόγου, παραγωγή προφορικού λόγου, ανάγνωση και κατανόηση γραπτού λόγου και παραγωγή γραπτού λόγου.
Σχέση / Σύνδεση με το/τα Πρόγραμμα/τα Σπουδών|
Τάξη/τάξεις: Γ’ Δημοτικού |
|
|
Θεματικός κύκλος
Τίτλος (προαιρετικό) |
«Συναισθήματα-Αξίες»
«Ταξίδι στον κόσμο της φιλίας» |
|
Θεματικά πεδία |
Ανάγνωση αποσπάσματος λογοτεχνικού κειμένου σε συνδυασμό με τις τέσσερις γλωσσικές δεξιότητες. |
|
ΘΠ 1 (υποχρεωτικό) |
ΘΕ.1: Ακρόαση και κατανόηση προφορικού λόγου ΘΕ.2.: Παραγωγή προφορικού λόγου ΘΕ.3: Ανάγνωση και κατανόηση γραπτού λόγου ΘΕ.4. Παραγωγή γραπτού λόγου
|
|
ΘΠ 2 (υποχρεωτικό) |
Κειμενικοί τύποι και πολυτροπικότητα Αφηγηματικά κείμενα μονοτροπικά: Ο Μικρός Πρίγκιπας Αφηγηματικά κείμενα πολυτροπικά
|
|
ΘΠ 3 ή ΘΠ 4 ή ΘΠ 5 (υποχρεωτικό ένα από τα τρία)
Σε περίπτωση που επιλέξετε το ΘΠ 5: Ανάγνωση κειμένων, φιλαναγνωσία, αυτό θα συνδυαστεί με το ΘΠ 1 και τις τέσσερις γλωσσικές δεξιότητες
|
Θεματικό Πεδίο 5: ΘΕ: Φιλαναγνωσία ΘΕ 6: Πολυτροπικότητα ΘΕ: Μορφολογία και Σημασιολογικές σχέσεις
Συνδυάζεται με το Θεματικό επίπεδο 1:
Αλλά και με το Θεματικό επίπεδο 4:
|
|
Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα |
Οι μαθητές/τριες: |
|
ΠΜΑ 1η διδακτική ώρα |
Αφόρμηση/συζήτηση γύρω από το θέμα της φιλίας:
|
|
ΠΜΑ 2η διδακτική ώρα |
Ανάγνωση/ακρόαση λογοτεχνικού κειμένου:
|
|
ΠΜΑ 3η διδακτική ώρα |
Άσκηση κατανόησης του κειμένου/λεξιλογική άσκηση
|
|
ΠΜΑ 4η διδακτική ώρα |
Παιχνίδια ρόλων/δημιουργική γραφή/αξιολόγηση
|
|
Κατανομή του 4ώρου ανά ώρα [1] |
Δίνετε τον συνδυασμό ΘΠ και ΘΕ ανά ώρα διδασκαλίας |
|
1η διδακτική ώρα |
|
|
2η διδακτική ώρα |
|
|
3η διδακτική ώρα |
|
|
4η διδακτική ώρα |
|
[1] Καλό είναι τα ακολουθηθεί ο προτεινόμενος καταμερισμός ωρών ανά τάξη όπως δίνεται στον πίνακα 1
ελληνικά
Λέξεις-κλειδιάσυναίσθημα φιλία περιγραφή λεξιλόγιο ανάγνωση λογοτεχνικού αποσπάσματος
|
Οργάνωση της τάξης |
Η μέθοδος διδασκαλίας που χρησιμοποιείται είναι η μαθητοκεντρική με στοιχεία από τη βιωματική μάθηση. Επιπρόσθετα, εξέχουσα θέση στη διαμόρφωση της διδασκαλίας έχει και η διαφοροποίηση της εκπαίδευσης των μαθητών δίνοντας έμφαση στη συμμετοχή όλων των τομέων της προσωπικότητας τους .
|
|
Ο ρόλος των παιδιών |
Ο ρόλος των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι ενεργός και επιτυγχάνεται μέσα από τις σαφείς οδηγίες του εκπαιδευτικού της τάξης, την παροχή ευκαιριών αυτενέργειας, την επικέντρωση στη διαδικασία και όχι στο αποτέλεσμα, αλλά και τον ομαδικό χαρακτήρα των δράσεων.
|
|
Ο ρόλος της/του εκπαιδευτικού |
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού μέσα στη τάξη είναι δημοκρατικός, καθοδηγητικός και εμψυχωτικός, εμπλέκει δηλαδή τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στη παιδαγωγική διαδικασία. Ο παιδαγωγός προσαρμόζει το περιεχόμενο και τους στόχους της διδασκαλίας του ανάλογα με τις ανάγκες των παιδιών, δημιουργώντας την αίσθηση ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος.
|
|
Χώρος, μέσα και υλικά |
Αίθουσα διδασκαλίας, λογοτεχνικό βιβλίο, διαδραστικός πίνακας, Η/Υ, ηχεία, βιντεοπροβολέας, ηλεκτρονική τάξη (e-class), φύλλα εργασίας, πίνακας, χαρτικά υλικά.
|
|
Τρόποι διαφοροποίησης |
Ο εκπαιδευτικός χρησιμοποιεί ποικίλες τεχνικές διαφοροποιημένης διδασκαλίας (κέντρα μάθησης, μοντέλο Frayer, παιχνίδια ρόλων, ακρόαση κειμένων, τρίλιζα, ομάδες εργασίας) διευκολύνοντας όλους τους μαθητές και ιδιαίτερα αυτούς που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες να εμβαθύνουν στο περιεχόμενο του μαθήματος, να διαδραματίσουν ενεργό ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία, να αναπτύξουν περαιτέρω το γνωστικό τους δυναμικό. |
[1] Καλό είναι τα ακολουθηθεί ο προτεινόμενος καταμερισμός ωρών ανά τάξη όπως δίνεται στον πίνακα 1
Βασίζεται στα Νέα Προγράμματα Σπουδών
δημοτικό
ΤάξηΓ' Δημοτικού
Ηλικιακή ομάδαΑπό 7 Έως 12
Γλώσσα στοχευόμενου κοινούελληνικά
Ειδικές Ανάγκεςoπτικός, με ακρόαση, ψυχοκινητικός, συμπεριφορική μάθηση
Εκτιμώμενος χρόνος υλοποίησης σεναρίου (διάρκεια)μεσαία διάρκεια: από 4 ώρες έως 1 μήνα
4 διδακτικές ώρες
Χώρος υλοποίησηςΤάξη, βιβλιοθήκη
Ενορχήστρωση τάξηςΧωρισμένοι σε ομάδες
1η Φάση (Πριν την έναρξη της διδασκαλίας)
Η εκπαιδευτικός την προηγούμενη μέρα, διαμορφώνει στην τάξη διάφορες περιοχές δράσης ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Το κεντρικό αντικείμενο μελέτης αποτελεί το λογοτεχνικό έργο του Μικρού Πρίγκιπα. Κάθε σταθμός μάθησης παρουσιάζει το βιβλίο, αλλά και έναν διαφορετικό αφηγηματικό τρόπο απόδοσης του. Συνολικά υπάρχουν πέντε σταθμοί μάθησης όσες και οι ομάδες των μαθητών. Τα παιδιά καλούνται να επιλέξουν να επισκεφτούν από έναν σταθμό μάθησης ανάλογα με τα ενδιαφέροντα τους. [1]
Μέσα λοιπόν, από αυτό το μοντέλο δίνεται η δυνατότητα στους μαθητές είτε ατομικά είτε σε ομάδες να διαβάσουν, αλλά και να ακούσουν το απόσπασμα από το βιβλίο ώστε να το μελετήσουν, να το κατανοήσουν και να σημειώσουν κάποιες φράσεις που τους έκαναν εντύπωση. Η διαβάθμιση του περιεχομένου της διδασκαλίας και του υλικού αποσκοπεί στην αύξηση της ενεργητικής συμμετοχής όλων των μαθητών.
Τα αφηγηματικά κείμενα που θα διδαχτούν είναι τα εξής: [2]
Α) Βιβλίο του Μικρού Πρίγκιπα
Β) Ηχογραφημένη αφήγηση του Μικρού Πρίγκιπα: https://www.openbook.gr/o-mikros-prigipas/
Γ) Προβολή κινουμένων σχεδίων από τη Βουλή των Ελλήνων: https://www.hellenicparliament.gr/Enimerosi/Vouli-Tileorasi/programma/?date=2021-01-03&tv=3989a7fe-84fb-4505-bf0b-ac920154b9c8&p=a91173f5-dbc8-4c33-a9f9-ab9800d53e47
Δ) Η θεατρική παράσταση: https://www.youtube.com/watch?v=8EP9Mqjzzsw
Ε)Τραγούδι από τον Μάριο Φραγκούλη: https://www.youtube.com/watch?v=cWmag1kxQfo
ΣΤ) Ποιήματα με τον Μικρό Πρίγκιπα:
http://gym-karea.att.sch.gr/wordpress/wp-content/uploads/2016/06/The_little_prince.pdf
[1] Εφόσον όλοι οι μαθητές του τμήματος διαθέτουν τον κατάλληλο ηλεκτρονικό εξοπλισμό, η εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει και το μοντέλο της ανεστραμμένης τάξης (Flipped classroom) για την παρουσίαση των πολυτροπικών κειμένων στην e-class.
[2] Ανάλογα με τον μαθητικό πληθυσμό της τάξης η εκπαιδευτικός μπορεί να παρουσιάσει στα παιδιά πολυτροπικά κείμενα του Μικρού Πρίγκιπα και σ’ άλλες γλώσσες, ακόμα και στη νοηματική: https://www.youtube.com/watch?v=Zqf4B7qivuQ, αλλά και στη γραφή Braille: https://pol-tsotili.gr/wp-content/uploads/2018/11/%CE%9C%CE%B9%CE%BA%CF%81%CF%8C%CF%82-%CE%A0%CF%81%CE%AF%CE%B3%CE%BA%CE%B9%CF%80%CE%B1%CF%82_%CE%93%CE%B1%CF%81%CE%BF%CF%8D%CF%86%CE%BF%CF%82-%CE%91%CF%80%CF%8C%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CF%82.pdf
Αφόρμηση για τη διδασκαλία του βιβλίου του Μικρού Πρίγιπα, συζήτηση γύρω από το θέμα της φιλίας, καταιγισμός ιδεών, διαφοροποιημένη διδασκαλία, μοντέλο Frayer.
Συνοπτική περιγραφή1η ώρα διδασκαλίας
Η εκπαιδευτικός χωρίζει τα παιδιά σε ομάδες ανάλογα με τον τύπο αφήγησης που έχει επιλέξει να ασχοληθεί ο κάθε μαθητής. Οι ομάδες στην τάξη είναι πέντε όσοι δηλαδή και οι τρόποι αφήγησης του παραμυθιού. Σε κάθε θρανίο υπάρχει μία πλαστικοποιημένη καρτέλα με τον τίτλο της ομάδας (ηχογραφημένη αφήγηση, τραγούδι, θεατρική παράσταση, ποίηση και κινούμενα σχέδια), το λογοτεχνικό βιβλίο και από ένα tablet έτσι ώστε να μπορούν να πραγματευτούν όσες φορές χρειάζονται τα αφηγηματικά κείμενα.
Η δασκάλα ξεκινάει τη διδασκαλία ανακοινώνοντας στον πίνακα τους στόχους που έχει θέσει, καθώς και τις δραστηριότητες που θα ακολουθήσουν (προ-οργανωτής κειμένου).
Αφόρμηση της διδασκαλίας αποτελεί η αναμνηστική φωτογραφία των μαθητών, την οποία προβάλει η εκπαιδευτικός στον πίνακα θέτοντας στα παιδιά ερωτήσεις (1ο Φύλλο εργασίας) σε σχέση με τη φιλία. Εν συνεχεία η παιδαγωγός δίνει σε κάθε ομάδα το 1ο φύλλο εργασίας που βασίζεται στο μοντέλο του Frayer, το οποίο προβάλει στον πίνακα. Τα παιδιά συνεργάζονται μεταξύ τους και καταγράφουν τις απόψεις τους στο φυλλάδιο. Οι εκπρόσωποι ανακοινώνουν τα αποτελέσματα στην ολομέλεια και η δασκάλα σε ρόλο γραμματέα σημειώνει τις προτάσεις τους στον πίνακα. Έπειτα ακολουθεί συζήτηση γύρω από το θέμα της φιλίας και ταυτόχρονα επαναδιατυπώνονται λέξεις, φράσεις και ορισμοί. Με αυτό τον τρόπο οι μαθητές αποκτούν μία σφαιρική άποψη γύρω από το υπό διαπραγμάτευση θέμα.
Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Αφόρμηση/συζήτηση γύρω από το θέμα της φιλίας:
- Να διατυπώνουν τις απόψεις τους σχετικά με τη φιλία.
- Να κατανοούν τον προφορικό λόγο
- Να παράγουν προφορικό λόγο και γραπτό λόγο
- Να συμμετέχουν σε μία στοχευμένη συζήτηση
- Να εργαστούν ομαδικά
- Να ευαισθητοποιηθούν γύρω από το θέμα της φιλίας
- Να αξιοποιήσουν γνώσεις και εμπειρίες από την καθημερινότητά τους.
Αφόρμηση, συζήτηση σε ομάδες, παρουσίαση, καταιγισμός ιδεών, μοντέλο Frayer
Εκτιμώμενη διάρκεια1 διδακτική ώρα
Τεχνική/ές διδασκαλίαςΗ μέθοδος διδασκαλίας που χρησιμοποιείται είναι η μαθητοκεντρική με στοιχεία από τη βιωματική μάθηση. Επιπρόσθετα, εξέχουσα θέση στη διαμόρφωση της διδασκαλίας έχει και η διαφοροποίηση της εκπαίδευσης των μαθητών δίνοντας έμφαση στη συμμετοχή όλων των τομέων της προσωπικότητας τους .
ΕργαλείαΥπολογιστής, προτζέκτορας, φυλλάδιο
ΠηγέςΣεντ Εξιπερι.,Α. (2015), Ο Μικρός Πρίγκιπας, (Κ. Γεωργουλία,Μετ.), Αθήνα: Καρακωτσόγλου.
Βουλή των Ελλήνων, προβολή Μικρού Πρίγκιπα/ κινούμενα σχέδια: https://www.hellenicparliament.gr/Enimerosi/Vouli-Tileorasi/programma/?date=2021-01-03&tv=3989a7fe-84fb-4505-bf0b-ac920154b9c8&p=a91173f5-dbc8-4c33-a9f9-ab9800d53e47
Γυμνάσιο Καρέα, ποιήματα αφιερωμένα στον Μικρό Πρίγκιπα: http://gym-karea.att.sch.gr/wordpress/wp-content/uploads/2016/06/The_little_prince.pdf
E-class της Γεωργιοπούλου Αγγελικής- Ελένης: https://eclass.sch.gr/main/portfolio.php
Εφηβική σκηνή του Δήμου Φυλής, θεατρική παράσταση του Μικρού Πρίγκιπα, σε σκηνοθεσία της Νικολοθανάση Σ: https://www.youtube.com/watch?v=8EP9Mqjzzsw
Ηλεκτρονικό λεξικό της κοινής Νεοελληνικής Γλώσσας του Μανώλη Τριανταφυλλίδη: https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html
Ηχογραφημένη αφήγηση του Μικρού Πρίγκιπα από τον ηθοποιό, συγγραφέα και ραδιοφωνικό παραγωγό Τζούμα Κωνσταντίνο: https://www.openbook.gr/o-mikros-prigipas/
Ο Μικρός Πρίγκιπας με τη γραφή Braille: https://pol-tsotili.gr/wp-content/uploads/2018/11/%CE%9C%CE%B9%CE%BA%CF%81%CF%8C%CF%82-%CE%A0%CF%81%CE%AF%CE%B3%CE%BA%CE%B9%CF%80%CE%B1%CF%82_%CE%93%CE%B1%CF%81%CE%BF%CF%8D%CF%86%CE%BF%CF%82-%CE%91%CF%80%CF%8C%CF%83%CF%84%CE%BF%CE%BB%CE%BF%CF%82.pdf
Ο Μικρός Πρίγκιπας στη Νοηματική γλώσσα: https://www.youtube.com/watch?v=Zqf4B7qivuQ
Τραγούδι μικρού Πρίγκιπα, από το CD «Ο Κήπος των Ευχών», Στίχοι: Καρασούλος Μ, Μουσική και Ερμηνεία: Μάριος Φραγκούλης: https://www.youtube.com/watch?v=cWmag1kxQfo
Ενορχήστρωση τάξης
Ο ρόλος των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι ενεργός και επιτυγχάνεται μέσα από τις σαφείς οδηγίες του εκπαιδευτικού της τάξης, την παροχή ευκαιριών αυτενέργειας, την επικέντρωση στη διαδικασία και όχι στο αποτέλεσμα, αλλά και τον ομαδικό χαρακτήρα των δράσεων.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού μέσα στη τάξη είναι δημοκρατικός, καθοδηγητικός και εμψυχωτικός, εμπλέκει δηλαδή τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στη παιδαγωγική διαδικασία. Ο παιδαγωγός προσαρμόζει το περιεχόμενο και τους στόχους της διδασκαλίας του ανάλογα με τις ανάγκες των παιδιών, δημιουργώντας την αίσθηση ενός υποστηρικτικού περιβάλλοντος.
Ακρόαση κειμένου, φίλοι ανάγνωσης κειμένου, φυλλάδιο με ερωτήσεις κατανόησης κειμένου, συζήτηση σε ομάδες, παρουσιάση στην τάξη
Συνοπτική περιγραφή2η ώρα διδασκαλίας
Η δασκάλα διαβάζει στην τάξη με τον κατάλληλο επιτονισμό της φωνής της, δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στα σημεία στίξης, χρησιμοποιώντας τη γλώσσα του σώματος ένα απόσπασμα από το 2ο κεφάλαιο του Μικρού Πρίγκιπα, το οποίο έχει δοθεί και σε έντυπη μορφή σε κάθε μαθητή.
Έπειτα εφαρμόζει το μοντέλο των «Φίλων Ανάγνωσης», όπου ένα παιδί από κάθε ομάδα διαβάζει το ίδιο απόσπασμα για δεύτερη φορά στην ομάδα του. Κατά τη δεύτερη ανάγνωση του κειμένου, οι μαθητές ατομικά κρατούν σημειώσεις με λέξεις/ φράσεις που τους έκαναν εντύπωση, πληροφορίες που θέλουν να επισημάνουν, συναισθήματα που ένιωσαν (η ορθογραφία σ’ αυτό το στάδιο δεν λαμβάνεται υπόψη). Τα παιδιά στη συνέχεια παρουσιάζουν τις σημειώσεις που κράτησαν την προηγούμενη μέρα, αλλά και από τη διαδικασία της ανάγνωσης , στην ομάδα τους με σκοπό να τις συγκρίνουν μεταξύ τους, να τις συζητήσουν και στο τέλος να μπορούν προφορικά να αναδιηγηθούν το κείμενο (δικτόγλωσσο)[1].
Ο γραμματέας της κάθε ομάδας έχει αναλάβει τη σύνταξη του τελικού κειμένου. Η εκπαιδευτικός προκειμένου να βοηθήσει τους μαθητές να συντάξουν και να διηγηθούν την ιστορία, έχει μοιράσει ένα φυλλάδιο (2ο Φύλλο εργασίας) με ερωτήσεις που ενισχύουν την προφορική απόδοση του κειμένου.
Οι εκπρόσωποι των ομάδων με την αποπεράτωση της δραστηριότητας αφηγούνται προφορικά το απόσπασμα της ιστορίας στο κοινό μέσα σ’ ένα κλίμα αμοιβαίας συνεργασίας.
[1] Οι δραστηριότητες του Δικτόγλωσσου αφορούν την αναδιαμόρφωση ενός κειμένου, έπειτα από τη διαδικασία της ανάγνωσής του και ακολούθως την προφορική ή γραπτή του αναπαραγωγή του από τους ίδιους τους μαθητές (Ismail & Samad, 2010).
Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Ανάγνωση/ακρόαση λογοτεχνικού κειμένου:
- Να κατανοούν ένα αφηγηματικό κείμενο από ακρόαση
- Να αντλούν πληροφορίες από ένα αφηγηματικό κείμενο
- Να διακρίνουν διαισθητικά τον τρόπο λειτουργίας των διαφόρων τύπων αφηγηματικών κειμένων
- Να αξιοποιούν τα πολυτροπικά αφηγηματικά κείμενα ως μέσο κατανόησης του μηνύματος
- Να εργαστούν ομαδικά
- Να παράγουν προφορικό λόγο και γραπτό λόγο
Ακρόαση κειμένου, φίλοι ανάγνωσης, διαφοροποίηση διδασκαλίας, ερωτήσεις κατανόησης κειμένου, παραγωγή προφορικού λόγου.
Εκτιμώμενη διάρκεια1 διδακτική ώρα
Τεχνική/ές διδασκαλίαςσυζήτηση, συνεργασία, ερωτήσεις-απαντήσεις
ΕργαλείαΥπολογιστής, Προτζέκτορας, Βιβλίο λογοτεχνικό, Φύλλο Εργασίας
ΠηγέςΣεντ Εξιπερι.,Α. (2015), Ο Μικρός Πρίγκιπας, (Κ. Γεωργουλία,Μετ.), Αθήνα: Καρακωτσόγλου.
Ismail,L. & Samad, A. (2010). The effects of on Language Related Episodes diring focus-on-from instruction. Language Education in Asia 1, pp. 87-98.
Ερωτήσεις κατανόησης κειμένου, κατανόηση λεξιλογίου, χρήση ηλεκτρονικού λεξικού, χρήση νέων τεχνολογιών
Συνοπτική περιγραφή3η ώρα διδασκαλία
Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει στους μαθητές μία ψηφιακή δραστηριότητα κατανόησης κειμένου, η οποία έχει δημιουργηθεί από την ίδια με το πρόγραμμα του quiz maker : https://take.quiz-maker.com/QAUQBYEQX.[1] Tα παιδιά ανά ομάδες στα tablet τους καλούνται να απαντήσουν στο quiz. Οι απαντήσεις παρουσιάζονται στο διαδραστικό πίνακα της τάξης. Η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών από τους ίδιους τους μαθητές μετατρέπει την εκπαίδευση σε ένα παιχνίδι ανακάλυψης (Fleming & Mills, 1992).
Στην επόμενη δραστηριότητα οι μαθητές σε ομάδες καλούνται να αντιστοιχίσουν τις άγνωστες λέξεις του αποσπάσματος με τη σημασία τους (3ο φύλλο εργασίας). Τα παιδιά ανατρέχουν από το tablet της ομάδας στο ηλεκτρονικό λεξικό: https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html.
Τα αποτελέσματα προβάλλονται στον πίνακα της τάξης.
[1] To quiz αναρτάται από την εκπαιδευτικό του τμήματος και στην εκπαιδευτική ψηφιακή πλατφόρμα της e-class (https://eclass.sch.gr/main/portfolio.php) με σκοπό όσοι μαθητές μπορούν και θέλουν να ασχοληθούν και στο σπίτι με τη συγκεκριμένη δραστηριότητα να την επαναλάβουν όσες φορές επιθυμούν.
Άσκηση κατανόησης του κειμένου/λεξιλογική άσκηση
- Να αντλούν πληροφορίες τόσο από ένα μονοτροπικό όσο και από ένα πολυτροπικό αφηγηματικό κείμενο
- Να απαντούν σε ερωτήσεις κατανόησης του αφηγηματικού κειμένου
- Να μάθουν τη σημασία διαφόρων λέξεων και να χειριστούν το λεξικό
- Να εργαστούν ομαδικά
- Να αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες
Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, χρήση ηλεκτρονικού λεξικού, αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.
Εκτιμώμενη διάρκεια1 διδακτική ώρα
Τεχνική/ές διδασκαλίαςΕρωτήσεις πολλαπλής επιλογής, ομαδοσυνεργατική διδασκαλία
ΕργαλείαΥπολογιστές, Προτζέκτορας, Φύλλο Εργασίας
ΠηγέςE-class της Γεωργιοπούλου Αγγελικής- Ελένης: https://eclass.sch.gr/main/portfolio.php
Fleming, D. & Mills, C. (1992). Not another inventory, rather a catalyst for reflection. To improve the Academy, pp. 137-144.
Ηλεκτρονικό λεξικό της κοινής Νεοελληνικής Γλώσσας του Μανώλη Τριανταφυλλίδη: https://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html
Quiz από το πρόγραμμα quiz maker : https://take.quiz-maker.com/QAUQBYEQX- Γεωργιοπούλου Αγγελική- Ελένη
Υλοποίηση διδακτικού σεναρίου, παιχνίδια ρόλων, αξιολόγηση
Συνοπτική περιγραφή4η ώρα διδασκαλίας:
Την 4η διδακτική ώρα δίνεται στους μαθητές σε πλαστικοποιημένη καρτέλα η μελέτη περίπτωσης ανά ομάδες ενός σεναρίου. Αναλυτικότερα, τα παιδιά καλούνται μέσα από ένα παιχνίδι ρόλων (αυθεντικών καταστάσεων της καθημερινής ζωής) και με την αξιοποίηση του λεξιλογίου της προηγούμενης δραστηριότητας να προτείνουν λύσεις για την ένταξη ενός συμμαθητή τους στην ομάδα της τάξης.
Αρχικά, οι μαθητές στο προσυγγραφικό στάδιο μελετούν προσεκτικά το σενάριο, αλλά και συζητούν ομαδοσυνεργατικά το θέμα που θα πραγματευτούν. Εν συνεχεία, περνούν στο συγγραφικό στάδιο των απόψεων τους, όπου ο γραμματέας της κάθε ομάδας συνθέτει όλες τις προτάσεις σ’ ένα ενιαίο κείμενο. Τέλος στο μετασυγγραφικό στάδιο, προβάλλεται το κείμενο της κάθε ομάδας στον πίνακα και τα παιδιά της αντίστοιχης ομάδας καλούνται να παρουσιάσουν προφορικά τις απόψεις τους μέσα από ένα παιχνίδι ρόλων. Μετά το πέρας της παρουσίασης οι μαθητές δέχονται σχόλια από τις υπόλοιπες ομάδες με σκοπό να τροποποιήσουν ή να βελτιώσουν κάποια σημεία της συζήτησής τους.
Ως τελική διαδικασία αξιολόγησης η εκπαιδευτικός χρησιμοποίει το παιχνίδι της τρίλιζας (5ο φύλλο εργασίας). Το ζητούμενο στην άσκηση αυτή είναι να διαλέξει το παιδί τρία τετράγωνα για να κάνει τρίλιζα. Το τετράγωνο με την εικόνα αποτελεί μία δραστηριότητα ανοιχτή, όπου το κάθε παιδί μπορεί να προτείνει ένα δικό του εργασιακό προϊόν.
Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα
Παιχνίδια ρόλων/δημιουργική γραφή/αξιολόγηση
- Να χρησιμοποιήσουν τις λέξεις που έμαθαν στο προφορικό και γραπτό λόγο
- Να παράγουν προφορικό λόγο και γραπτό λόγο
- Να αξιοποιούν τα στοιχεία της προφορικής συζήτησης για τη σύνθεση γραπτού λόγου
- Να αναπτύξουν κριτική σκέψη
- Να αναπτύξουν μεταγλωσσικές δεξιότητες
- Να εργαστούν ομαδικά
- Να συμμετέχουν σε παιχνίδια ρόλων
- Να υιοθετήσουν μία θετική στάση απέναντι σε έναν συμμαθητή τους
Αξιοποίηση ενός διδακτικού σεναρίου, παιχνίδι ρόλων, εργασία σε ομάδες, δημιουργική γραφή
Εκτιμώμενη διάρκεια1 διδακτική ώρα
Τεχνική/ές διδασκαλίαςΣενάριο, παιχνίδι ρόλων, ομασοσυνεργατική διδασκαλία.
ΕργαλείαΣενάριο, Φύλλο Εργασίας
3η Φάση (Μετά τη διδασκαλία):
Δίνεται στους μαθητές για δραστηριότητα στο σπίτι από ένα χαρτόνι με το πλανητικό σύστημα (6ο Φύλλο Εργασίας). Στον κεντρικό πλανήτη γράφουν το όνομα του συμμαθητή τους (που επιλέξανε τυχαία μέσα από κλήρο) και στους τριγύρω πλανήτες γράφουν μία θετική λέξη (επίθετο) για τον συγκεκριμένο συμμαθητή τους. Την επόμενη μέρα δίνουν το χαρτόνι στον αντίστοιχο συμμαθητή τους και οι απαντήσεις διαβάζονται δυνατά στην ολομέλεια της τάξης. Μέσα λοιπόν, από αυτή τη δραστηριότητα επιδιώκεται οι μαθητές να βελτιώσουν την αυτό-εικόνα τους και ενισχύσουν το αυτό-συναίσθημά τους.
Συνοδευτικό υλικό
| Όνομα αρχείου | Περιγραφή | Τύπος αρχείου | Μέγεθος αρχείου |
|---|---|---|---|
| Διδακτικό Σενάριο στο μάθημα της Γλώσσας.pdf | Τρόπος διεξαγωγής όλου του διδακτικού σεναρίου με τα αντίστοιχα φύλλα εργασίας | Adobe PDF | 1610 KB |







