|
|
ΕΝΟΤΗΤΑ 1: «Ασφάλεια στους
δρόμους» Το σχέδιο εργασίας απευθύνεται στους μαθητές των Γ' και Δ' τάξεων Δημοτικού Χρόνος: έχει σχεδιαστεί κατά τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να αναπτυχθεί ως ένα σύντομο σχέδιο εργασίας με επιλογή συγκεκριμένων φύλλων εργασίας (7-8 δίωρα) ή να υλοποιηθεί στα πλαίσια της Ευέλικτης Ζώνης ως ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μέσης ή και μακράς διάρκειας (15-20 δίωρα). Κοινωνική οργάνωση: η παιδαγωγική χρήση του λογισμικού προβλέπει ποικιλία δραστηριοτήτων που μπορούν να λάβουν χώρα ατομικά και ομαδικά με έμφαση πάντως στη συνεργατική διερεύνηση. |
|
|
Τα υποθέματα που μελετώνται στην ενότητα αυτή του λογισμικού είναι τα ακόλουθα:
|
Η διαρκής και συνεχώς αυξανόμενη πυκνότητα της κυκλοφορίας των οχημάτων καθιστά αναγκαία την κυκλοφοριακή αγωγή των μαθητών. Στην εποχή μας είναι απαραίτητη η εξοικείωση των μαθητών με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, αλλά και η απόκτηση των απαραίτητων γνώσεων, δεξιοτήτων και εμπειριών για να κρίνουν, να αποφασίζουν και να πράττουν ανάλογα με τη δεδομένη κυκλοφοριακή περίσταση. Η κυκλοφοριακή αγωγή δεν πρέπει να αρκείται στην παροχή απλών γνώσεων (μάθηση κανόνων και σημάτων κυκλοφορίας) αλλά να εμπλέκει ενεργά το μαθητή σε πραγματικές συνθήκες ή σε συνθήκες προσομοιωμένης πραγματικότητας ακολουθώντας τις αρχές της ενεργητικής και βιωματικής μάθησης. Εννοιολογική ανάλυση του θέματος: Η εξακτίνωση του θέματοςΗ εξακτίνωση του θέματος έχει γίνει σε θεματικές υποενότητες και υλοποιείται με βάση συγκεκριμένα φύλλα εργασίας (4 για κάθε υποενότητα). Στη συνέχεια ακολουθούν οι τίτλοι των φύλλων εργασίας και δίνεται η δυνατότητα να τυπωθούν σε μορφή pdf (είτε σε μορφή doc από τον υποφάκελο pdf της πρώτης ενότητας του λογισμικού). ΤΑ
ΣΗΜΑΤΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΟΙ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΕΣ, ΟΙ
ΔΙΑΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΤΡΟΧΟΝΟΜΩΝ ΕΠΙΒΑΤΕΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
ΚΑΙ ΜΕΣΩΝ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΜΕ ΜΕ ΤΟ
ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΜΑΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΣΤΟΝ ΠΕΖΟ ΠΑΙΖΟΥΜΕ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΜΕ
ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΔΙΝΟΥΜΕ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑ ΣΤΗ ΖΩΗ Η ανάπτυξη των δραστηριοτήτων των φύλλων εργασίας πραγματοποιήθηκε στη βάση της αξιοποίησης του υλικού του λογισμικού και της ανάπτυξης διαθεματικών δραστηριοτήτων σχετικών με την Κυκλοφοριακή Αγωγή. Ο δάσκαλος δεν είναι υποχρεωμένος να εφαρμόσει όλα τα φύλλα εργασίας, μπορεί να επιλέξει και να εφαρμόσει αυτά που κρίνει κατάλληλα για τους μαθητές του.
Σημείωση: Τα φύλλα εργασίας είναι μια πρόταση (φυσικά όχι η μοναδική) για την αξιοποίηση του λογισμικού. Προτείνεται τα φύλλα εργασίας να μετασχηματίζονται κατάλληλα και να αξιοποιούνται από το διδάσκοντα με βάση τα χαρακτηριστικά των μαθητών της τάξης του και τις ανάγκες τους. Οι διδακτικοί στόχοι του προτεινόμενου σχεδίου εργασίαςΟι μαθητές:
Οι ειδικότεροι στόχοι του σχεδίου εργασίας εξειδικεύονται ανά υπόθεμα. Παιδαγωγικές αρχές του σχεδίου εργασίαςΤο σχέδιο εργασίας που προτείνουμε:
|
Πηγές - ΒιβλιογραφίαΒιβλιογραφία για την Κυκλοφοριακή Αγωγή Βλαστός Θ., Μπιρμπίλη Τ.
(2003). Φτιάχνοντας Πόλεις για Ποδήλατο. Δικτυακοί τόποι |
|
www.yme.gr
|
|
Δικτυακός τόπος του Ελληνικού
Υπουργείου Δημόσιας Τάξης (Τροχαία). Στη σελίδα της Τροχαίας μεταξύ
άλλων υπάρχει πρόσβαση σε πληροφορίες για τα ακόλουθα:
|
|
http://www.cc.uoa.gr/health/socmed/hygien/keppa.html Δικτυακός τόπος του Κέντρου Έρευνας και Πρόληψης Παιδικών Ατυχημάτων (Κ.Ε.Π.Π.Α.) του Πανεπιστημίου Αθηνών. Στη βιβλιοθήκη του υπάρχει αφθονία έντυπου υλικού για την Κυκλοφοριακή Αγωγή και εκπαιδευτικές ταινίες (video). Το Κ.Ε.Π.Π.Α. έχει αναπτύξει πολλά προγράμματα Κυκλοφοριακής Αγωγής, όπως το ευρύτερα γνωστό «Η ΖΩΝΗ ΜΑΣ ΔΕΝΕΙ ΜΕ ΤΗ ΖΩΗ» σε συνεργασία με άλλους φορείς (Σύμμαχοι Ζωής).
|
|
http://www.minenv.gr/5/53/g5303_bikes.html Στη σελίδα αυτή του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. μεταξύ άλλων δίνεται η πρόσβαση στο βιβλίο με τίτλο: «Φτιάχνοντας πόλεις για ποδήλατο».
|
|
http://www.pedtrauma.gr/gr/home.html Αντιμετώπιση Παιδικού Τραύματος.
|
|
http://www.thinkroadsafety.gov.uk/ Δικτυακός τόπος του Υπουργείου Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου σχετικός με την Κυκλοφοριακή Αγωγή.
|
|
http://www.thinkroadsafety.gov.uk/arrivealive/index.html Δικτυακός τόπος του Υπουργείου Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου που απευθύνεται σε μαθητές. Μπορεί να αξιοποιηθεί και στο μάθημα των Αγγλικών.
|
|
http://www.hedgehogs.gov.uk/main/main.html Δικτυακός τόπος του Υπουργείου Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου που απευθύνεται σε μαθητές. Μπορεί να αξιοποιηθεί και στο μάθημα των Αγγλικών. Περιέχει αλληλεπιδραστικά παιχνίδια και πληροφοριακό υλικό σχετικό με την Κυκλοφοριακή Αγωγή.
|
|
http://www.thinkfirst.org/kids/ Think First: Δικτυακός τόπος του National Injury Prevention Foundation για την πρόληψη ατυχημάτων και την ασφάλεια στους δρόμους.
|
|
http://www.kidshealth.org/kid/index.jsp Kids Health: Δικτυακός τόπος που απευθύνεται σε παιδιά και περιέχει οδηγίες σχετικές με την υγεία. Υπάρχει ενότητα σχετική με την Κυκλοφοριακή Αγωγή.
|
|
http://www.radrider.com/comic-book/index.html Δικτυακός τόπος, όπου οι μαθητές μπορούν να παρακολουθήσουν τις περιπέτειες του Rad Rider και να ενημερωθούν πώς να κυκλοφορούν με ασφάλεια με το ποδήλατό τους. |
|
Λογισμικά
|
|
Υπουργεία- Οργανισμοί - Υπηρεσίες • Υπουργείο Μεταφορών και
Επικοινωνιών
|
|
Βιβλιογραφία για τα σχέδια εργασίας Frey K. (1986). Η μέθοδος
project, μτφρ. Κ. Μάλλιου, Θεσσαλονίκη:Κυριακίδης |