02/12/2021
My dream school: investigating new forms of schooling through English / Το σχολείο των ονείρων μου: διερευνώντας νέους τρόπους να μαθαίνουμε μέσω της Αγγλικής Γλώσσας
Δημιουργοί / ΣυντελεστέςΓεωργία Γύφτουλα, Εκπαιδευτικός Αγγλικής, Δημιουργός
Συνοπτική περιγραφήΤο παρόν διδακτικό σενάριο έχει ως στόχο να εμπλέξει τους μαθητές σε μια διερευνητικού τύπου μαθησιακή διαδικασία με όχημα την Αγγλική γλώσσα και κεντρικό θέμα το σχολείο. Οι μαθητές καλούνται να αναστοχαστούν, να διερευνήσουν και να επαναδιαπραγματευτούν πλευρές του σχολείου που βιώνουν προτείνοντας αλλαγές. Το σενάριο συνδέεται με την Ενότητα 2 School life and the world around us του βιβλίου Αγγλικών E’ Δημοτικού και τις Ενότητες 1 Our multicultural class, Ενότητα 6 Me, Myself and my future job του βιβλίου Αγγλικών ΣΤ’ Δημοτικού και τα αποτελέσματα μπορούν να ενταχθούν στο πλαίσιο οποιουδήποτε σχεδίου εργασίας ενός Δημοκρατικού Σχολείου.
Γνωστικό/ά αντικείμενο/α – γνωστική/ές περιοχή/έςΑγγλικά
Νεοελληνική Λογοτεχνία
Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση / Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη
Αγγλική Γλώσσα με διαθεματική προσέγγιση μέσω των μαθημάτων της Ελληνικής Γλώσσας, της και των Η/Υ.
Θέμα (τα)Αγγλικά, Νεοελληνική Λογοτεχνία, Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη.
Σχέση / Σύνδεση με το/τα Πρόγραμμα/τα ΣπουδώνΑγγλικά: σύνδεση με τα λειτουργικά και δομικά στοιχεία Επιπέδου Α2 του ΕΠΣ-ΞΓ
Νεοελληνική Λογοτεχνία, Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ: σύνδεση με τα αντίστοιχα ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ για το Δημοτικό
Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη: σύνδεση με το Πρόγραμμα σχεδιασμού και ανάπτυξης διαθεματικών δραστηριοτήτων
Γλώσσα (ες) σεναρίουελληνικά
Στο πλαίσιο της συλλογικής αναζήτησης ενός σχολείου που να αρέσει στους μαθητές του και να τους βοηθά να εντοπίσουν πλευρές της γνώσης αλλά και εμπειρίες οι οποίες θα αποτελέσουν για αυτούς εφαλτήριο για την αναζήτηση των δικών τους προσωπικών στόχων, το σενάριο επιδιώκει την ενεργό εμπλοκή τους σε δραστηριότητες οι οποίες θα δώσουν απαντήσεις σε ερωτήματα όπως: ποιο είναι το σχολείο που ονειρευόμαστε; τι θα θέλαμε να μαθαίνουμε σε αυτό; Αρχικά, οι μαθητές καλούνται να προσεγγίσουν το θέμα μέσα από κείμενα που θίγουν ζητήματα εκπαίδευσης, διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου, δημιουργικών δραστηριοτήτων, πρωτοβουλιών που αναπτύσσει ο ίδιος ο άνθρωπος, για να εντοπίσει και αξιοποιήσει κλίσεις και ενδιαφέροντα και να ορίσει τους στόχους του. Στη συνέχεια, μέσω της συλλογικής επεξεργασίας και της αναζήτησης μέσω του διαλόγου και των ευκαιριών παρουσίασης και υποστήριξης των προσωπικών απόψεων των μαθητών, προωθείται ένας πολιτισμός γόνιμου διαλόγου και υποδεικνύεται η εικόνα του αυτόνομου και βιώσιμου σχολικού περιβάλλοντος ως απαραίτητη συνθήκη για το σχολείο του αύριο. Με χρήση της Αγγλικής και την αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων, το σενάριο αποτελεί επίσης, μια πρόταση εφαρμογής σε περιβάλλον εξ αποστάσεως διδασκαλίας αποδεικνύοντας ότι η ενασχόληση με ένα ενδιαφέρον για τα παιδιά θέμα και η ψηφιακά υποστηριζόμενη διδασκαλία μπορούν να δώσουν ουσιαστικό νόημα στη γνωστική αλλά και συναισθηματική ενδυνάμωση των μαθητών.
Το σενάριο υλοποιήθηκε με παιδιά ηλικίας 11-12 ετών, Ε’ και ΣΤ’ τάξεων Δημοτικού σχολείου σε αστική περιοχή. Οι μαθητές ήταν κυρίως ελληνικής καταγωγής με πολιτισμικές καταβολές από διαφορετικά μέρη της Ελλάδας ενώ στην ομάδα εφαρμογής συμπεριλαμβάνεται μικρός αριθμός αλλοδαπών μαθητών.
Δυνατότητα επέκτασης σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου με την κατάλληλη προσαρμογή κυρίως των κειμένων αφόρμησης.
Βαθμίδα Εκπαίδευσηςδημοτικό
Ηλικιακή ομάδαΑπό 9 Έως 12
Επίπεδο γλωσσομάθειαςΑ2-βασική γνώση
Εκτιμώμενος χρόνος υλοποίησης σεναρίου (διάρκεια)μεσαία διάρκεια: από 4 ώρες έως 1 μήνα
4 διδακτικές συναντήσεις των 45 λεπτών η καθεμία. Δύο από τις συναντήσεις πραγματοποιούνται σε εργαστήριο Η/Υ.
Απαιτήσεις εφαρμογής σεναρίου Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητώνΟι συμμετέχοντες μαθητές θα πρέπει να είναι εξοικειωμένοι με: 1. την εργασία σε ομάδες, 2. την έρευνα στο διαδίκτυο και 3. τη χρήση Padlet και των εργαλείων που προσφέρει.
Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και εργαλείαΑ. Αποσπάσματα από τα βιβλία
Αναφορά στον Γκρέκο του Νίκου Καζαντζάκη, 1961
Στ΄αμπέλια του Σταύρου Ζουμπουλάκη, 2018
Σελίδα 13 από το βιβλίο Young people speak out on quality education: views and proposals of students participating in the UNESCO Associated Schools Project Network https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141232.locale=en
Β. Ιστοσελίδες σχολείων
The Forest School, New Zealand https://www.theforestschool.co.nz/
Summerhill School, Leiston, Suffolk, the UK https://www.100yearsofsummerhill.co.uk/activity/classrooms/
St John the Baptist, Cashel, Tipperary, Ireland https://www.cashelbns.ie/
Zabbar Primary B, Malta https://zabbarb1920.school.blog/
Abacus Montessori School, India http://www.abacusnow.com/
Γ. Kids take charge, TED talk, Kiran Bir Sethi https://www.ted.com/talks/kiran_sethi_kids_take_charge
Απαιτούμενη προετοιμασίαΟ εκπαιδευτικός θα πρέπει να εξασφαλίσει τη χρήση εργαστηρίου Η/Υ ή σε περίπτωση που αυτό δεν είναι δυνατόν να τροποποιήσει ανάλογα τις συναντήσεις αναθέτοντας την ιστοεξερεύνηση και συνεργατική γραφή με χρήση ψηφιακού μέσου που προβλέπονται στη 2η και 4η διδακτική ώρα ως εργασία για το σπίτι.
Οι μαθητές αναμένεται:
(α) σε σχέση με το γνωστικό αντικείμενο της Αγγλικής Γλώσσας: 1. να εντοπίζουν και να κατανοούν το περιεχόμενο, το είδος και τα βασικά χαρακτηριστικά ενός λογοτεχνικού κειμένου και να είναι σε θέση να μεταφέρουν το νόημά του, 2. να κατανοούν περιγραφές που περιέχουν ιστότοποι ή ένα βίντεο σχετικά με την εκπαίδευση και να μπορούν να περιγράφουν τις παρατηρήσεις τους προφορικά ή γραπτά, 3. να δημιουργούν κατανοητά γραπτά ή ηχητικά κείμενα, 4. να μπορούν να εκφράζουν τις προτιμήσεις τους, την άποψή τους και να δικαιολογούν με απλό τρόπο μια επιλογή τους, 5. να αξιοποιούν γνώσεις που έχουν κατακτήσει από άλλα γνωστικά αντικείμενα και να τις εντάσσουν στη χρήση της γλώσσας στόχου.
(β) σε σχέση με τη χρήση της τεχνολογίας: 1. να κάνουν έρευνα στο διαδίκτυο, 2. να κάνουν χρήση ψηφιακού εργαλείου συνεργατικής γραφής προκειμένου να συνδιαμορφώσουν και να αναρτήσουν ένα κείμενο, 3. να καλλιεργήσουν την κριτική ανάγνωση των πληροφοριών που βρίσκουν στο διαδίκτυο.
(γ) σε σχέση με τη μαθησιακή διαδικασία και τις γνώσεις για τον κόσμο, το περιβάλλον, την έννοια της αειφορίας: 1. να βελτιώσουν τις γνώσεις τους, παράγοντας γραπτά και προφορικά κείμενα αξιοποιώντας υπάρχουσες και νέες γνώσεις αλλά και να κάνουν χρήση γραμματισμού από άλλα γνωστικά αντικείμενα για να υποστηρίξουν μια άποψη με επιχειρήματα, 2. να αναπτύξουν μια ποικιλία άλλων γραμματισμών όπως ο ψηφιακός (έρευνα και χρήση διαδικτυακών πηγών), ο πολυτροπικός (ανάπτυξη κειμένων με σύνθεση τρόπων σημείωσης όπως βίντεο, ηχητικά αποσπάσματα, κείμενο, εικόνα), ο κοινωνικός (ανάπτυξη επικοινωνίας και συνεργασίας με τους συμμαθητές τους, ενεργοποίηση δημοκρατικών διαδικασιών για την παρουσίαση μιας άποψης, καλλιέργεια δημοκρατικού διαλόγου), ο διαπολιτισμικός (γνωριμία και κριτική προσέγγιση άλλων σχολικών περιβαλλόντων), κριτικός (καλλιέργεια δεξιοτήτων για την επιλογή των ενδεδειγμένων για την περίσταση πηγών), συναισθηματικός (καλλιέργεια δεσμών αφοσίωσης για το καλό της κοινότητας, από κοινού ανάληψη ευθύνης).
Εκτίμηση μαθησιακών ή άλλων δυσκολιών των μαθητώνΕίναι πιθανόν να προκύψουν δυσκολίες εξαιτίας της έλλειψης πρόσβασης σε εργαστήριο Η/Υ.
1η διδακτική ώρα: Τι σημαίνει σχολείο;
Schooling through time
Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματαΟι μαθητές αναμένεται να συνθέσουν τις πληροφορίες από διαφορετικά κείμενα προκειμένου να καταλήξουν στη συλλογική κατασκευή μιας παρουσίασης για την εξέλιξη του σχολείου μέσα στο χρόνο.
Είδος δραστηριότηταςΚατανόηση κειμένων με την τεχνική jigsaw reading, καταιγισμός ιδεών.
Εκτιμώμενη διάρκεια20 λεπτά
ΕργαλείαΧαρτί σεμιναρίου, μαρκαδόροι για κάθε ομάδα.
ΠηγέςΓια τη δραστηριότητα αυτή θα χρειαστούν αντίγραφα των παρακάτω κειμένων για τα μέλη των τριών ομάδων
ΟΜΑΔΑ 1 «… Κοντοπίθαρος, μ’ ένα γενάκι σφηνωτό, με γκρίζα πάντα θυμωμένα μάτια, σταρβοπόδης. «Δε θωράς, μωρέ, τα πόδια του, λέγαμε ο ένας στον άλλον σιγά, να μη μας ακούσει, δε θωράς, μωρέ, πως τυλιγαδίζουν τα πόδια του; και πως βήχει; Δεν είναι Κρητικός.» Μας είχε έρθει σπουδαγμένος από την Αθήνα κι είχε φέρει, λέει, μαζί του τη Νέα Παιδαγωγική. Θαρρούσαμε πως θα ‘ταν καμιά νέα γυναίκα και την έλεγαν Παιδαγωγική· μα όταν τον αντικρύσαμε για πρώτη φορά ήταν ολομόναχος· η Παιδαγωγική έλειπε, θα ‘ταν σπίτι. Κρατούσε ένα μικρό στριφτό βούρδουλα, μας έβαλε στη γραμμή κι άρχισε να βγάζει λόγο. Έπρεπε, λέει, ό,τι μαθαίναμε να το βλέπαμε και να το αγγίζαμε ή να το ζωγραφίζαμε σ’ ένα χαρτί γεμάτο κουκκίδες. Και τα μάτια μας τέσσερα· αταξίες δε θέλει, μήτε γέλια, μήτε φωνές στο διάλειμμα· και σταυρό τα χέρια. …»
Από την Αναφορά στον Γκρέκο του Νίκου Καζαντζάκη, 1961
ΟΜΑΔΑ 2 «Τι μπορεί να κάνει ένα μικρό παιδί, μοναχό του όλη μέρα στον κάμπο, χωρίς άλλα παιδιά, χωρίς θέα, χωρίς παιχνίδια; Πώς να περάσει τις ώρες του; Γύρω στο καλύβι έβλεπες μόνο ελιές, συκιές, αμπέλια και καλαμιές. Απόλυτη ακινησία. ….Ολομόναχος λοιπόν μοίραζα τις ατέλειωτες ώρες ανάμεσα σε πολλά, ανάλογα με την ηλικία. Τα πρωινά τάιζα τις κότες, μάζευα τα αυγά, φρόντιζα τη γίδα και τα κατσίκια (τους έκοβα κλαρί, τα πότιζα), σκαρφάλωνα στα δέντρα, έπιανα κι άφηνα και ξανάπιανα τζιτζίρια και βορβιλιές (χρυσόμυγες), έκοβα κι έτρωγα κάτι μελιστάλαχτα αχλάδια, έκανα καλαστούντα, δηλαδή κούνια, με μια τριχιά περασμένη σε μια γερή πλάτη ελιάς, έπαιζα δικά μου αυτοσχέδια παιχνίδια. Έκοβα γκόρτσα που μεταμορφώνονταν σε λογής ζώα και ανθρώπους και τα έβαζα να κάνουν όσα γεννούσε η φαντασία μου….»
Από το βιβλίο Στ΄αμπέλια του Σταύρου Ζουμπουλάκη, 2018
ΟΜΑΔΑ 3
Οι μαθητές εργάζονται σε 3 μικρές ομάδες μέσα στη σχολική τάξη και τα μέλη της κάθονται σε κύκλο. Σε κάθε ομάδα ανατίθεται η ανάγνωση ενός από τα παρακάτω κείμενα, η καταγραφή και παρουσίαση στην ολομέλεια όσων αναφέρονται σε αυτά και η σύνδεσή τους με την εξέλιξη της προσέγγισης στη διδασκαλία, τον ρόλο του εκπαιδευτικού και του μαθητή.
Ρόλος του εκπαιδευτικού
Υποστηρικτικός, διευκολυντικός, συντονιστικός. Επιβλέπει την εργασία των ομάδων, βοηθά στην περίπτωση που οι μαθητές χρειαστούν βοήθεια με το λεξιλόγιο ή την οργάνωση της παρουσίασης.
Ενέργειες μαθητή
Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες. Κάθε ομάδα αναλαμβάνει τη μελέτη συγκεκριμένου κειμένου. Αρχικά, κάθε μαθητής μελετά μόνος το κείμενο που έχει ανατεθεί στην ομάδα του και στη συνέχεια συζητά με τα υπόλοιπα μέλη τις παρατηρήσεις του. Στόχος είναι η κάθε ομάδα να καταλήξει στα σημεία που θα παρουσιάσει στο επόμενο στάδιο στις άλλες ομάδες. Για το λόγο αυτό, η κάθε ομάδα ορίζει έναν εκπρόσωπο ο οποίος καταγράφει τα σημεία προς παρουσίαση σε ένα χαρτί.
1η διδακτική ώρα: Τι σημαίνει σχολείο;
Moving towards the school of our dreams
Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματαΟι μαθητές αναμένεται να αποκτήσουν μια αδρή εικόνα της εξέλιξης της εικόνας του σχολείου στο πρόσφατο παρελθόν και να αναστοχαστούν με βάση βασικές παραμέτρους όπως η αποστολή του, οι ρόλοι εκπαιδευτικών και μαθητών, οι νέες προκλήσεις και απαιτήσεις που έχουν εμφανιστεί τα τελευταία χρόνια. Τα βασικά σημεία των όσων παρουσιαστούν απεικονίζονται σε χαρτί σεμιναρίου στο οποίο ο εκπαιδευτικός καταχωρεί όσα αναφέρουν οι μαθητές ενώ παρουσιάζουν και συζητούν.
Είδος δραστηριότηταςΣυζήτηση στην ολομέλεια.
Εκτιμώμενη διάρκεια25 λεπτά
ΕργαλείαΧαρτί σεμιναρίου, μαρκαδόροι.
Ενορχήστρωση τάξηςΟι μαθητές κάθονται σε ένα μεγάλο κύκλο.
Ρόλος του εκπαιδευτικού
Υποστηρικτικός, διευκολυντικός, συντονιστικός. Ο εκπαιδευτικός βρίσκεται και αυτός στον κύκλο και καταγράφει ακούγοντας προσεκτικά στο χαρτί σεμιναρίου. Φροντίζει για την ίση κατανομή του χρόνου σε κάθε ομάδα αφήνοντας χρόνο για ερωτήσεις και συζήτηση (προτείνονται 5 λεπτά για την παρουσίαση ανά ομάδα και 10 λεπτά για συζήτηση στην ολομέλεια). Επίσης, υπενθυμίζει τους κανόνες σεβασμού προς τις διαφορετικές απόψεις και της πολιτισμένης έκφρασης. Για να βοηθήσει τους μαθητές, αναρτά ή προβάλλει ένα συννεφόλεξο με χρήσιμες λέξεις όπως το παρακάτω:
Ενέργειες μαθητή
Οι μαθητές καλούνται να καθίσουν σε έναν κύκλο, να ακούσουν τον εκπρόσωπο κάθε ομάδας και μετά να συζητήσουν για το θέμα.
2η διδακτική ώρα: Κάνω μια επίσκεψη στα σχολεία του κόσμου
In search of the school of my dreams
Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματαΟι μαθητές αναμένεται να επισκεφθούν προτεινόμενες ιστοσελίδες, να έρθουν σε επαφή με διαφορετικά σχολικά περιβάλλοντα και να αναστοχαστούν πάνω στους διαφορετικούς στόχους, τα αποτελέσματα και τον τρόπο επίτευξης που προωθεί το καθένα από αυτά.
Είδος δραστηριότηταςΙστοεξερεύνηση.
Εκτιμώμενη διάρκεια45 λεπτά
ΠηγέςThe Forest School, New Zealand https://www.theforestschool.co.nz/
Summerhill School, Leiston, Suffolk, the UK https://www.100yearsofsummerhill.co.uk/activity/classrooms/
St John the Baptist, Cashel, Tipperary, Ireland https://www.cashelbns.ie/
Zabbar Primary B, Malta https://zabbarb1920.school.blog/
Abacus Montessori School, India http://www.abacusnow.com/
Ενορχήστρωση τάξηςΟι μαθητές βρίσκονται στο εργαστήριο των Η/Υ και εργάζονται στην αρχή ατομικά, στη συνέχεια σε ομάδες και στο τέλος στην ολομέλεια.
Ρόλος του εκπαιδευτικού
Υποστηρικτικός, διευκολυντικός, συντονιστικός. Ο εκπαιδευτικός αρχικά, αναθέτει σε κάθε μαθητή την επίσκεψη σε ένα ιστότοπο σχολείου και στη δεύτερη φάση βοηθά τους μαθητές να σχηματίσουν ομάδες των πέντε στην καθεμιά (για τμήματα με 25 παιδιά) από τις οποίες θα υπάρχει ένας μαθητής ανά σχολείο προς επίσκεψη. Τέλος, συντονίζει τη συζήτηση με βάση ερωτήσεις όπως αυτές που ακολουθούν:
What did/didn’t you like about the school you visited?
Did you notice any differences with your school?
If you were free to attend one of these schools which one would you choose and why?
Is there something you saw in the schools you visited that you would like to have in your school, too?
Ενέργειες μαθητή
Φάση Α (10 λεπτά) Οι μαθητές επισκέπτονται ατομικά μια από τις παρακάτω ιστοσελίδες και καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους για τα χαρακτηριστικά του σχολείου που επισκέφτηκαν.
Φάση Β (10 λεπτά) Οι μαθητές εργάζονται στις πενταμελείς ομάδες. Σε κάθε ομάδα, το κάθε μέλος παρουσιάζει το σχολείο το οποίο επισκέφτηκε έτσι ώστε όλοι να αποκτήσουν άποψη για όλα τα σχολεία.
Φάση Γ (25 λεπτά) Οι μαθητές εργάζονται στην ολομέλεια και συζητούν με βάση τις ερωτήσεις που τους θέτει ο εκπαιδευτικός.
3η διδακτική ώρα: Σκέφτομαι και προβληματίζομαι για τον ρόλο μου στο σχολείο
A TED talk in my classroom
Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματαΟι μαθητές αναμένεται να αναστοχαστούν σε σχέση με τον ρόλο τους, τον τρόπο που αυτοί μπορούν να επηρεάσουν το σχολείο ως θεσμό, τις προσωπικές τους δυνατότητες και αυτές μπορούν να καλλιεργηθούν περαιτέρω, τη σχέση τους με τη σχολική και τοπική κοινότητα.
Είδος δραστηριότηταςΟι μαθητές παρακολουθούν μια ομιλία και συζητούν με αφορμή τον ρόλο και τις δυνατότητες των μαθητών αφού συμπληρώσουν ένα φυλλάδιο εργασίας.
Εκτιμώμενη διάρκεια45 λεπτά
ΠηγέςKids take charge TED talk Kiran Bir Sethi https://www.ted.com/talks/kiran_sethi_kids_take_charge
Ενορχήστρωση τάξηςΗ δραστηριότητα γίνεται σε κάποια αίθουσα με βιντεοπροβολέα και μεγάλη οθόνη.
Ρόλος του εκπαιδευτικού
Υποστηρικτικός, διευκολυντικός, συντονιστικός. Ο εκπαιδευτικός βοηθά τους μαθητές να συμπληρώσουν το φυλλάδιο εργασίας και συζητά μαζί τους αφήνοντας την πρωτοβουλία οργάνωσης της συζήτησης στους μαθητές.
Ενέργειες μαθητή
Οι μαθητές παρακολουθούν την ομιλία, συμπληρώνουν το φυλλάδιο εργασίας και συζητούν στην ολομέλεια.
4η διδακτική ώρα: Διατυπώνω τις επιθυμίες μου για το σχολείο που επιθυμώ και τις μοιράζομαι με τους συμμαθητές μου στο εξωτερικό
My idea of schooling
Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματαΟι μαθητές αναμένεται να εργαστούν ομαδικά αξιοποιώντας το εργαλείο padlet για να δημιουργήσουν έναν πίνακα ανακοινώσεων τον οποίο θα κοινοποιήσουν στους συμμαθητές τους στα εταιρικά σχολεία στο εξωτερικό.
Καταγραφή των απόψεων των μαθητών για το σχολείο που επιθυμούν με χρήση εργαλείου συνεργατικής γραφής.
Εκτιμώμενη διάρκεια45 λεπτά
ΠηγέςΤο padlet του μαθήματος, ο σύνδεσμος του οποίου διαμοιράζεται στους μαθητές για να μπορούν να συνεργάζονται και εκτός τάξης.
Ενορχήστρωση τάξηςΟι μαθητές εργάζονται σε ομάδες στο εργαστήριο των Η/Υ.
Ρόλος του εκπαιδευτικού
Υποστηρικτικός, διευκολυντικός, συντονιστικός. Ο εκπαιδευτικός βοηθά τους μαθητές με τη χρήση του εργαλείου padlet.
Ενέργειες μαθητή
Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες προκειμένου να συγκεντρώσουν τις απόψεις όλων των παιδιών της τάξης σχετικά με το σχολείο που επιθυμούν να έχουν, τον τρόπο με τον οποίο θέλουν να μαθαίνουν, το περιεχόμενο των σπουδών τους.
Φύλλο εργασίας (3η διδακτική ενότητα)
ΚΕΥ: 1b, 2a, 3b, 4a, 5a, 6c, 7b, 8a, 9b, 10b
Για το συγκεκριμένο σενάριο χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της αυτοαξιολόγησης από κάθε συμμετέχοντα χωριστά μέσω της κάρτας που ακολουθεί και η οποία και συμπληρώθηκε από τους μαθητές με την ολοκλήρωση των συναντήσεων. Προτείνεται επίσης, o παρακάτω τρόπος εναλλακτικής αξιολόγησης του σεναρίου συνολικά. Πάνω στον χάρτινο κορμό δέντρου που αναπαριστάται σχηματικά στην επόμενη ενότητα, οι μαθητές καλούνται να καταγράψουν τα σχόλιά τους για το περιεχόμενο της διδασκαλίας χρησιμοποιώντας πράσινα (για τα θετικά) και κίτρινα (για τα αρνητικά) αυτοκόλλητα σημειώσεων παρέχοντας έτσι μια εύκολη σχηματική ανατροφοδότηση για τις συναντήσεις τους. Η ιδέα βασίζεται σε υλικό του ΣτΕ (TASKS for Democracy, https://rm.coe.int/tasks-2nd-edition/16807860c1)
Εργαλείο/α αξιολόγησης
Το παραπάνω σενάριο εντάσσεται στο πλαίσιο σχεδιασμού ενός ευρωπαϊκού σχεδίου εργασίας μεταξύ τεσσάρων σχολείων που εστιάζει στη μάθηση με βάση τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης και τις Δεξιότητες του 21ου αι. Το σενάριο αξιολογείται θετικά τόσο ως προς την υλοποίηση των επιμέρους βημάτων όσο και στον τελικό απολογισμό των αποτελεσμάτων που είχε για τους μαθητές. Στα θετικά αποτελέσματα περιλαμβάνονται: 1. Η θετική επίδραση στην παρακίνηση των μαθητών και στην ενεργοποίησή τους για τη χρήση της γλώσσας στόχου μέσω της διερεύνησης ενός θέματος που τα ενδιαφέρει, 2. Η επιτυχημένη εισαγωγή στο θέμα του σχεδίου εργασίας, 3. Η συνεργασία εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων, 4. Οι νέοι ρόλοι που κλήθηκαν να αναλάβουν οι μαθητές (πρωταγωνιστές και συντονιστές της μάθησης, οργανωτές και συμμετέχοντες σε ομάδες) και ο εκπαιδευτικός (διαμεσολαβητής, υποστηρικτής).
Οι διδακτικές συναντήσεις που περιγράφονται στο συγκεκριμένο σενάριο υλοποιήθηκαν διαδικτυακά μέσω της πλατφόρμας τηλεδιάσκεψης Webex στο διάστημα που τα σχολεία ήταν κλειστά (Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2020). Λόγω των συνθηκών της ΕξΑΕ, το σενάριο υλοποιήθηκε σε έξι διδακτικές ώρες (η διδακτική ώρα σε συνθήκες διαδικτυακής διδασκαλίας είναι 30 αντί 45 λεπτά) χωρίς να παραληφθεί κάποια από τις δραστηριότητες που περιγράφονται. Η εργασία σε μικρές ομάδες έγινε με χρήση των breakout sessions. Εκτός των όσων αναφέρονται πιο πάνω, το σενάριο αποτέλεσε και μια ευκαιρία για χρήση των χαρακτηριστικών της πλατφόρμας Webex, περαιτέρω εξοικείωσης των μαθητών με τον ψηφιακό τρόπο διδασκαλίας αλλά και απόδειξη ότι σε έναν βαθμό τα ευρωπαϊκά σχέδια εργασίας μπορούν να εξυπηρετηθούν σε συνθήκες ΕξΑΕ.
Η λογική επεξεργασίας που υποδεικνύει το παραπάνω σενάριο μπορεί να εφαρμοστεί εύκολα και σε άλλες ηλικιακές ομάδες (Γυμνάσιο, Λύκειο) επεκτείνοντας και τροποποιώντας ανάλογα το υλικό (TED talk χωρίς ελληνικούς υπότιτλους) ή τα τελικά απαιτούμενα από τους μαθητές (δημιουργία παρουσίασης και οργάνωση μιας διαδικτυακής συνάντησης με τους εταίρους τους στο πρόγραμμα, η δημιουργία μιας συμμετοχικής διαδικτυακής έκθεσης με κείμενα που θα συνοδεύουν εικαστικά έργα των παιδιών).
ΒιβλιογραφίαBiesta, G. J. J. (2011). Learning Democracy in School and Society. Rotherdam Sense Publishers.
Council of Europe (2007). Democratic governance of schools, Council of Europe, Strasbourg: https://rm.coe.int/democratic-governance-of-schools/16804915a4 .
Council of Europe/The European Wergeland Centre (2014). Democracy in the making: good practices from five years of Regional Summer Academies “Democracy at school and human rights in action”, Huddleston T. (ed.): www.theewc.org/Content/Library/Research-Development/Project-documentsand-reports/Democracy-in-the-Making.
Συνοδευτικό υλικό
| Όνομα αρχείου | Περιγραφή | Τύπος αρχείου | Μέγεθος αρχείου |
|---|---|---|---|
| fyllo_ergasias.docx | Φύλλο εργασίας | Microsoft Word XML | 82 KB |
| evaluation.docx | Αξιολόγηση | Microsoft Word XML | 202 KB |







