Ημερομηνία Δημιουργίας:
02/12/2021
PEOPLE AND NATURAL ENVIRONMENT: A CRITICAL APPROACH THROUGH THE USE OF LITERATURE AND DIGITAL MEDIA / ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ: ΜΙΑ ΚΡΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΜΕ ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΜΕΣΩΝ
Picture2.png
ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΩ icon icon icon
ΜΟΙΡΑΖΟΜΑΙ Facebook icon Tweet icon QRCode icon
ΑΞΙΟΛΟΓΩ icon icon
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΧΡΗΣΤΩΝ ( )
Ποιότητα περιεχομένου
Ευκολία στη χρήση
Αποτελεσματικότητα
Τίτλος σεναρίου

People and natural environment: a critical approach through the use of literature and digital media / Άνθρωπος και φυσικό περιβάλλον: μια κριτική προσέγγιση με χρήση της λογοτεχνίας και των ψηφιακών μέσων

Δημιουργοί / Συντελεστές

Γεωργία Γύφτουλα, Εκπαιδευτικός Αγγλικής, Δημιουργός

Συνοπτική περιγραφή

Με στόχο να διερευνήσει τη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον στο οποίο ζει και να αναδείξει τις ομοιότητες της καθημερινής ζωής δυο διαφορετικών λαών, το διδακτικό σενάριο στηρίζεται στη μελέτη λογοτεχνικών και πολυτροπικών κειμένων και στην εμπλοκή των συμμετεχόντων σε διερευνητικού και βιωματικού τύπου δραστηριότητες. Οι μαθητές θα κληθούν να ανακαλύψουν, να επεξεργαστούν και να εμβαθύνουν σε πληροφορίες σχετικές με τον οικολογικό πολιτισμό εστιάζοντας σε κοινές πανανθρώπινες αξίες και στάσεις μέσα από: την κριτική προσέγγιση κειμένων με αξιοποίηση της διαμεσολάβησης,  βιωματικές δραστηριότητες στον σχολικό κήπο,  την παραγωγή μια ραδιοφωνικής εκπομπής και μιας διαδραστικής αφίσας. Το σενάριο συνδέεται με την Ενότητα 9 Earth Day everyday  του βιβλίου Αγγλικών ΣΤ’ Δημοτικού και τα αποτελέσματα μπορούν να ενταχθούν στο πλαίσιο εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος.

Γνωστικό/ά αντικείμενο/α – γνωστική/ές περιοχή/ές

Αγγλικά

Νεοελληνική Λογοτεχνία

Μουσική

Εικαστικά

Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση / Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη

Πολιτιστικά Θέματα

Αγγλική Γλώσσα με διαθεματική προσέγγιση μέσω των μαθημάτων της Ελληνικής Γλώσσας, της Μουσικής, των Εικαστικών και των Η/Υ. Σύνδεση με προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Πολιτιστικών Θεμάτων και τη δράση European School Radio.

Θέμα (τα)

Αγγλικά, Νεοελληνική Λογοτεχνία, Μουσική, Εικαστικά, Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, Πολιτιστικά Θέματα.

Σχέση / Σύνδεση με το/τα Πρόγραμμα/τα Σπουδών

Αγγλικά: σύνδεση με τα λειτουργικά και δομικά στοιχεία Επιπέδου Α2 του ΕΠΣ-ΞΓ

Νεοελληνική Λογοτεχνία,  Μουσική, Εικαστικά, Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών-ΤΠΕ: σύνδεση με τα αντίστοιχα ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ για το Δημοτικό

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη: σύνδεση με το Πρόγραμμα σχεδιασμού και ανάπτυξης διαθεματικών δραστηριοτήτων

Γλώσσα (ες) σεναρίου

ελληνικά

Σκεπτικό του σεναρίου / Αιτιολόγηση των επιλογών

Το σενάριο αναπτύσσεται γύρω από την επεξεργασία του θέματος άνθρωπος και περιβάλλον με έναυσμα κείμενα που παρουσιάζουν  τη σχέση αυτή μέσω δυο διαφορετικών πολιτισμών με στόχο να αναδείξουν την παγκόσμια διάστασή της. Αρχικά, οι μαθητές καλούνται να διερευνήσουν με όχημα την Αγγλική γλώσσα και αξιοποιώντας τη διαμεσολάβηση, την άρρηκτη σχέση  του ανθρώπου με το φυσικό του περιβάλλον και στη συνέχεια  μέσω μιας διαθεματικής προσέγγισης να παρέμβουν εικαστικά δημιουργώντας τα δικά τους μηνύματα για τα δέντρα του σχολικού κήπου, να δημιουργήσουν ηχητικά αρχεία για το μαθητικό ραδιόφωνο και να κατασκευάσουν μια διαδραστική αφίσα για να κοινοποιήσουν όσα έμαθαν σε εταιρικό σχολείο. Με τον τρόπο αυτό, το μάθημα της Αγγλικής γλώσσας συνεισφέρει στο πεδίο της  Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη και γίνεται άλλο ένα σημείο εισόδου για την ανάπτυξη πολλών διαφορετικών γραμματισμών, της κριτικής σκέψης των μαθητών και την καλλιέργεια των χαρακτηριστικών του Ενεργού Πολίτη.

Στοχευόμενο κοινό (ομάδα-στόχος ή σε ποιους απευθύνεται)

Το σενάριο υλοποιήθηκε με παιδιά ηλικίας 11-12 ετών, ΣΤ τάξης Δημοτικού σχολείου σε αστική περιοχή. Την τάξη αποτελούν 21 μαθητές ελληνικής καταγωγής με πολιτισμικές καταβολές από διαφορετικά μέρη της Ελλάδας. Στην ομάδα εφαρμογής συμπεριλαμβάνονται 3 παιδιά με καταβολές από δυο άλλες ευρωπαϊκές χώρες (Ρουμανία, Μολδαβία).

Βαθμίδα Εκπαίδευσης

δημοτικό

Ηλικιακή ομάδα

Από 9   Έως 12

Επίπεδο γλωσσομάθειας

Α2-βασική γνώση

Εκτιμώμενος χρόνος υλοποίησης σεναρίου (διάρκεια)

μεσαία διάρκεια: από 4 ώρες έως 1 μήνα

6 διδακτικές συναντήσεις των 45 λεπτών η καθεμία εκ των οποίων οι 2 πραγματοποιήθηκαν σε συνεχόμενο δίωρο στο εργαστήριο Η/Υ.

Απαιτήσεις εφαρμογής σεναρίου Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών

Οι συμμετέχοντες μαθητές θα πρέπει να είναι εξοικειωμένοι με: 1. την εργασία σε ομάδες, 2. την έρευνα στο διαδίκτυο και 3. τη χρήση web 2.0 εργαλείων και ψηφιακών εφαρμογών για την καταγραφή ήχου  όπως τα Padlet και Audacity.

Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και εργαλεία

Το βιβλίο We Are Grateful: Otsaliheliga, Traci Sorell

Αποσπάσματα από το μυθιστόρημα Γαλήνη, Βενέζης Ηλίας, 1939

Για πληροφορίες σχετικά με τον πολιτισμό των ιθαγενών Αμερικανών:

https://www.history.com/topics/native-american-history/native-american-cultures#section_11 

https://bancroft.berkeley.edu/Exhibits/nativeamericans/index2.html 

http://www.masshist.org/photographs/nativeamericans/

https://www.childrensmuseum.org/sites/default/files/Documents/Educators/K-3_OneWithTheEarth_UOS.pdf 

Βίντεο με λεξιλόγιο της γλώσσας των Cherokee από το βιβλίο αναφοράς

https://www.youtube.com/watch?v=18reQ6cHfSQ&feature=youtu.be 

Δραστηριότητες και υλικό για το βιβλίο We Are Grateful: Otsaliheliga

http://www.judynewmanatscholastic.com/blog/2019/11/classroom-activity-we-are-grateful-otsaliheliga/  

Βίντεο της ΕΕ για τη σημασία της Αγροτικής Οικονομίας https://www.youtube.com/watch?v=kC7nt09wsdM

Απαιτούμενη προετοιμασία

Για την υλοποίηση του διδακτικού σεναρίου αξιοποιείται εξωτερικός χώρος και εργαστήριο Η/Υ. Σε περίπτωση αδυναμίας πρόσβασης σε εργαστήριο για την παραγωγή ηχητικών κειμένων, ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να τροποποιήσει τον τρόπο που θα εργαστεί με τα παιδιά αξιοποιώντας τα τεχνικά μέσα που διαθέτει και ζητώντας από τους μαθητές να εργαστούν σε ομάδες σε διαφορετικό χρόνο.

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές αναμένεται:

(α) σε σχέση με το γνωστικό αντικείμενο της Αγγλικής Γλώσσας: 1. να εντοπίζουν και να κατανοούν το περιεχόμενο, το είδος και τα βασικά χαρακτηριστικά ενός λογοτεχνικού κειμένου και να είναι σε θέση να μεταφέρουν το νόημά του, 2. να κατανοούν σύντομα βίντεο ή ηχητικά αποσπάσματα, 3. να δημιουργούν σύντομα, κατανοητά γραπτά (μηνύματα με οικολογικό περιεχόμενο) ή ηχητικά κείμενα (σύντομες ανακοινώσεις και σχολιασμούς) κατάλληλα για ραδιοφωνική εκπομπή στη γλώσσα στόχο, 4. να μπορούν να εκφράζουν την άποψή τους και να δικαιολογούν με απλό τρόπο μια επιλογή τους, 5. να αξιοποιούν γνώσεις που έχουν κατακτήσει από άλλα γνωστικά αντικείμενα και να τις εντάσσουν στη χρήση της γλώσσας στόχου.

(β) σε σχέση με τη χρήση της τεχνολογίας: 1. να κάνουν έρευνα στο διαδίκτυο αναζητώντας και εντοπίζοντας το κατάλληλο για την περίσταση υλικό, 2. να κάνουν χρήση ψηφιακού εργαλείου συνεργατικής μορφής προκειμένου να συνδιαμορφώσουν το τελικό ηχητικό αρχείο για μια ραδιοφωνική εκπομπή, 3. να κάνουν χρήση ψηφιακού εργαλείου για να κατασκευάσουν μια διαδραστική αφίσα  4. να καλλιεργήσουν τις δεξιότητές τους έτσι ώστε να μπορούν να αναλάβουν παρόμοιες πρωτοβουλίες στο μέλλον.

(γ) σε σχέση με τη μαθησιακή διαδικασία και τις γνώσεις για τον κόσμο, το περιβάλλον, την έννοια της αειφορίας: 1. να βελτιώσουν τις γνώσεις τους στην γλώσσα στόχο, παράγοντας γραπτά και προφορικά κείμενα αξιοποιώντας υπάρχουσες και νέες γνώσεις που απέκτησαν για έναν άλλο πολιτισμό αλλά και να κάνουν χρήση γραμματισμού από άλλα γνωστικά αντικείμενα για να κάνουν συνδέσεις με τον πολιτισμό και τις συνήθειες των ανθρώπων της χώρας τους, 2. να αναπτύξουν μια ποικιλία άλλων γραμματισμών όπως ο ψηφιακός (έρευνα και χρήση διαδικτυακών πηγών), ο πολυτροπικός (ανάπτυξη κειμένων με σύνθεση τρόπων σημείωσης όπως βίντεο, ηχητικά αποσπάσματα, κείμενο, εικόνα), ο κοινωνικός (ανάπτυξη επικοινωνίας και συνεργασίας με τους συμμαθητές τους, ενεργοποίηση δημοκρατικών διαδικασιών για τη λήψη αποφάσεων), ο διαπολιτισμικός (γνωριμία και ενσωμάτωση διαφορετικών πολιτισμικών στοιχείων), κριτικός (καλλιέργεια δεξιοτήτων για την επιλογή των ενδεδειγμένων για την περίσταση πηγών), συναισθηματικός (καλλιέργεια δεσμών αφοσίωσης για το καλό της κοινότητας, από κοινού ανάληψη ευθύνης), οικολογικός (ανάπτυξη ερευνητικής διάθεσης, κριτικής και δημιουργικής σκέψης για την προσέγγιση και κατανόηση των σύγχρονων περιβαλλοντικών προβλημάτων και της σχέσης/αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον, εικαστικός (καλλιτεχνική έκφραση μέσω αξιοποίησης σημειωτικών πόρων όπως βίντεο ή μουσικών αποσπασμάτων).

Εκτίμηση μαθησιακών ή άλλων δυσκολιών των μαθητών

Είναι πιθανόν να προκύψουν δυσκολίες εξαιτίας της έλλειψης πρόσβασης σε εργαστήριο Η/Υ και σε τεχνικό εξοπλισμό.

Τίτλος δραστηριότητας

1η διδακτική ώρα: Αναζητώντας τα κοινά σημεία δυο λαών διαβάζοντας στον σχολικό κήπο

Harvesting leaves and words

Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές αναμένεται να ανακαλέσουν και να αξιοποιήσουν λεξιλόγιο που σχετίζεται με τα φυτά και τα ζώα, την καλλιέργεια της γης και τη ζωή σε ένα φυσικό περιβάλλον.

Είδος δραστηριότητας

Συζήτηση, καταιγισμός ιδεών.

Εκτιμώμενη διάρκεια

5-10 λεπτά

Εργαλεία

Για τη δραστηριότητα αυτή μπορούν να αξιοποιηθούν: λεξικά εικόνων με λέξεις που σχετίζονται με τη ζωή των φυτών και των ζώων, χάρτινες ταινίες, χρωματιστοί μαρκαδόροι, μεγεθυντικοί φακοί.

Ενορχήστρωση τάξης

Οι μαθητές εργάζονται σε μικρές ομάδες στον σχολικό κήπο.

 

Ρόλος του εκπαιδευτικού

Υποστηρικτικός, διευκολυντικός, συντονιστικός.

Ενέργειες μαθητή

Οι μαθητές συγκεντρώνονται σε έναν εξωτερικό χώρο (ιδανικά στον σχολικό κήπο). Καλούνται να κοιτάξουν γύρω τους και να ανακαλέσουν λέξεις στη γλώσσα στόχο για το περιβάλλον, τη ζωή των φυτών και των ζώων που εντοπίζουν παρατηρώντας τον κήπο (trees, plant, seeds, trunk, branch, insect, worm, butterfly, nest,  grow fruit/vegetables, water the plants, fertilize, dig, pesticides, κλπ.). Οι μαθητές καλούνται να φωνάξουν δυνατά τις αγγλικές λέξεις, να τις γράψουν σε χρωματιστές χάρτινες καρτέλες και να τις βάλουν σε ένα καλάθι. Οι καρτέλες μπορούν να αξιοποιηθούν σε μάθημα με μικρότερες τάξεις ως υλικό αναφοράς ή να γίνουν ταμπέλες σήμανσης.

Τίτλος δραστηριότητας

1η διδακτική ώρα: Αναζητώντας τα κοινά σημεία δυο λαών διαβάζοντας στον σχολικό κήπο

Learning about the life of Native Americans

Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές αναμένεται να αποκτήσουν νέες γνώσεις για μια διαφορετική κουλτούρα, να κάνουν συνδέσεις με το δικό τους περιβάλλον, να συγκρίνουν και να αντιπαραβάλουν πρακτικές χρησιμοποιώντας τη γλώσσα στόχο και να κατανοήσουν ότι το φυσικό περιβάλλον υπήρξε ανέκαθεν βασικός παράγοντας στη ζωή των ανθρώπων.

Είδος δραστηριότητας

Καταιγισμός ιδεών.

Εκτιμώμενη διάρκεια

20 λεπτά

Πηγές

Για τη δραστηριότητα αυτή μπορούν να αξιοποιηθεί υλικό που είναι διαθέσιμο στους παρακάτω συνδέσμους:

https://www.history.com/topics/native-american-history/native-american-cultures#section_11  

https://bancroft.berkeley.edu/Exhibits/nativeamericans/index2.html  

http://www.masshist.org/photographs/nativeamericans/

Ενορχήστρωση τάξης

Οι μαθητές εργάζονται στην ολομέλεια στον σχολικό κήπο.

 

Ρόλος του εκπαιδευτικού

Υποστηρικτικός, διευκολυντικός, συντονιστικός.

Ενέργειες μαθητή

Οι μαθητές καλούνται να καθίσουν σε έναν κύκλο γύρω από ένα δέντρο στον κήπο του σχολείου και να περιεργαστούν βιβλία και υλικό, να εντοπίσουν εικόνες από τη ζωή των ιθαγενών της Αμερικής. Η συζήτηση κινείται γύρω από τη στενή σύνδεση των Αμερικανών ιθαγενών με τη φύση και οι παραλληλισμοί γίνονται με σύγχρονα γεγονότα και το κοντινό περιβάλλον των μαθητών. Δίνονται πληροφορίες για την κατοικία, τις συνήθειες, τη σχέση με το κυνήγι και τα ζώα, τον σεβασμό για τη μητέρα φύση που είναι διάχυτος στον πολιτισμό τους. Οι μαθητές ενθαρρύνονται να ανακαλέσουν γεγονότα που γνωρίζουν σχετικά με το θέμα, να κάνουν ερωτήσεις, να ακούνε τι φέρνουν οι συμμαθητές τους στον κύκλο. Εναλλακτικά, η δραστηριότητα θα μπορούσε να υλοποιηθεί σε εργαστήριο Η/Υ ή τη σχολική βιβλιοθήκη και να ζητηθεί από τους μαθητές να ερευνήσουν το διαδίκτυο για πληροφορίες τις οποίες και θα παρουσιάσουν σε όλη την τάξη.

Τίτλος δραστηριότητας

1η διδακτική ώρα: Αναζητώντας τα κοινά σημεία δυο λαών διαβάζοντας στον σχολικό κήπο

Humans and natural environment

Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Τα κείμενα επιλέχθηκαν με σκοπό να βοηθήσουν τους μαθητές να συνειδητοποιήσουν την εξάρτηση της ανθρωπότητας από το φυσικό περιβάλλον, τον αγώνα των ανθρώπων να κάνουν τη γη να αποδώσει καρπούς, καθώς και να δημιουργήσουν προβληματισμούς πάνω στη σχέση του ανθρώπου  και της άγριας φύσης.

Είδος δραστηριότητας

Κατανόηση κειμένου, διαμεσολάβηση, σύνταξη ενός μηνύματος

Εκτιμώμενη διάρκεια

20 λεπτά

Πηγές

Για τη δραστηριότητα αυτή αξιοποιούνται τα παρακάτω λογοτεχνικά αποσπάσματα

Bruchac, Joseph. The Bearwalker. New York: Harper Collins, 2007.

“…My   uncle   Jules   told   me   about   the Bearwalker.  Long ago, he said, there was a Mohawk village. One day people began to disappear. They would go out hunting or to work in the fields and never return. Were enemies ambushing them?  Was it some big animal that attacked silently and then carried off their bodies? No one knew. Then one day a hunter found something that filled him with fear. He ran back to the village to tell everyone. “I saw the tracks of a huge bear,” he said. “We have all seen  bear  tracks  before” another  hunter  said. “What is so special about bear tracks?” “Ah,” the  first  man  said, a  shiver  of  fear going  down  his  back  as  he  spoke, “these  were no ordinary tracks…”

Βενέζης Ηλίας. Γαλήνη. 1939.

“…Οι πατέρες τους και οι πρόγονοί τους ξέραν μονάχα τη γη, και πέρα από τα βουνά πάλι γη, χωρίς τέλος. Τους παρακολουθεί το χώμα σαν το  αίμα στις φλέβες τους. Δεν ξέρουν τι θα πει ξεκούραση. Δουλεύουν, σκάβοντας, με το ένστιχτο του ζώου που γυρεύει καταφύγιο. Ξέρουν πως η γη που θα ξεχερσώσουν θα τους δώσει τροφή και σπόρο…”

 

Ενορχήστρωση τάξης

Οι μαθητές χωρίζονται σε δύο ομάδες (Έλληνες πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία, μέλη της φυλής των Cherokee) προκειμένου να εργαστούν με βάση ένα φυλλάδιο εργασίας.

 

Ρόλος του εκπαιδευτικού

Υποστηρικτικός, διευκολυντικός, συντονιστικός. Βοηθά τους μαθητές να εντοπίσουν σε έναν χάρτη τις περιοχές που κινήθηκαν οι πληθυσμοί που ερευνώνται και συντονίζει την εργασία τους μέσω ερωτήσεων που θέτει. Χωρίζει τους μαθητές σε δυο ισοδύναμες ομάδες και επιβλέπει το σχηματισμό ζευγαριών.

Ενέργειες μαθητή

Οι μαθητές καλούνται  να συνεργαστούν με τα άλλη μέλη της ομάδας τους και να διαβάσουν το απόσπασμα που τους έχει ανατεθεί (ένα απόσπασμα από ένα βιβλίο με θέμα τις προκλήσεις της άγριας φύσης στην Αμερική και ένα απόσπασμα που αναφέρεται στις προσπάθειες των Ελλήνων προσφύγων να εγκατασταθούν στη μητρική γη αφού αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους στη Μικρά Ασία). Στη συνέχεια πρέπει να συζητήσουν και να καταγράψουν τις εικόνες από την καθημερινή ζωή των ανθρώπων και απαντώντας σε ερωτήσεις όπως «What are the main challenges people face in the two contexts? Can people leave the place? What can people do to be able to live safely in their land?» να συμπληρώσουν το φυλλάδιο εργασίας.

 

Τίτλος δραστηριότητας

2η διδακτική ώρα: Αναζητώντας τα κοινά σημεία δυο λαών διαβάζοντας στον σχολικό κήπο

Once upon a time…

Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές αναμένεται να περιγράψουν σκηνές από τη ζωή των  πρωταγωνιστών της ιστορίας και να είναι σε θέση να κάνουν συνδέσεις με τη δική τους πραγματικότητα μιλώντας στη γλώσσα στόχο. Η παγκόσμια αγωνία για τη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος, οι πολιτιστικοί κανόνες και οι αξίες που αναδεικνύονται πρέπει να τονιστούν σε αυτό το σημείο μέσα από συζήτηση με τους μαθητές.

Είδος δραστηριότητας

Ανάγνωση ενός βιβλίου για παιδιά με θέμα την καθημερινή ζωή των ιθαγενών της Αμερικής και τον τρόπο με τον οποίο εκδηλώνουν την ευγνωμοσύνη τους για τη μητέρα γη και τον κύκλο της ζωής.

Εκτιμώμενη διάρκεια

40 λεπτά

Πηγές

Για το σενάριο αξιοποιήθηκε το βιβλίο We Are Grateful: Otsaliheliga που υπήρχε στη σχολική βιβλιοθήκη. Με τον ίδιο τρόπο μπορεί να αξιοποιηθούν αντίστοιχα βιβλία.

Ενορχήστρωση τάξης

Οι μαθητές βρίσκουν ένα άνετο μέρος στον κήπο του σχολείου ή σε κάποιο άλλον χώρο (σχολική βιβλιοθήκη)  και κάθονται όλοι σε έναν κύκλο.

 

Ρόλος του εκπαιδευτικού

Υποστηρικτικός, διευκολυντικός, συντονιστικός. Ο εκπαιδευτικός συντονίζει τη συζήτηση με βάση ερωτήσεις όπως αυτές που ακολουθούν:

  • What matters to you? What do you notice about the world around you?
  • What are you grateful for? Why?
  • What ways do you show your gratitude?
  • Why is it important to reflect on both your blessings and difficult times?
  • What did you learn about the Cherokee and Cherokee traditions and culture? What more would you like to know?

Ενέργειες μαθητή

Οι μαθητές μοιράζονται και  διαβάζουν δυνατά στην ολομέλεια το κείμενο του βιβλίου. Στη συνέχεια συμβάλλουν στη συζήτηση με τα σχόλιά τους.

Τίτλος δραστηριότητας

2η διδακτική ώρα: Αναζητώντας τα κοινά σημεία δυο λαών διαβάζοντας στον σχολικό κήπο

A “thank you” note

Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές αναμένεται να περιγράψουν σκηνές από τη ζωή των  πρωταγωνιστών της ιστορίας και να είναι σε θέση να κάνουν συνδέσεις με τη δική τους πραγματικότητα μιλώντας στη γλώσσα στόχο. Τα πανανθρώπινα συναισθήματα, οι πολιτιστικοί κανόνες και οι αξίες που αναδεικνύονται πρέπει να τονιστούν σε αυτό το σημείο μέσα από συζήτηση με τους μαθητές.

Είδος δραστηριότητας

Γράφουμε ένα ευχαριστήριο σημείωμα για να κρεμάσουμε σε ένα δέντρο ή σε σημείο που θα επιλέξει η τάξη, τραβώντας μια φωτογραφία για το σχολικό ιστολόγιο.

Εκτιμώμενη διάρκεια

5-10 λεπτά

Πηγές

Το βιβλίο We Are Grateful: Otsaliheliga, ένα βίντεο με λεξιλόγιο στη γλώσσα των Cherokee https://www.youtube.com/watch?v=18reQ6cHfSQ&feature=youtu.be το οποίο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί μέσα στην τάξη πριν από τη συνεδρία στον κήπο για να αυξήσει το κίνητρο των παιδιών ή κάρτες σαν την παρακάτω από τον σύνδεσμο http://www.judynewmanatscholastic.com/blog/2019/11/classroom-activity-we-are-grateful-otsaliheliga/

 

Ενορχήστρωση τάξης

Οι μαθητές βρίσκουν ένα ήσυχο σημείο και εργάζονται ατομικά για να ετοιμάσουν το δικό τους σημείωμα.

Ρόλος του εκπαιδευτικού

Υποστηρικτικός, διευκολυντικός, συντονιστικός. Ο εκπαιδευτικός μοιράζει πολύχρωμες ταινίες χαρτιού και κορδόνι και ενθαρρύνει τους μαθητές να γράψουν ένα ευχαριστήριο μήνυμα στη φύση στο χρωματιστό χαρτί και στη συνέχεια να το αναρτήσουν στο σημείο επιλογή τους (π.χ. στα κλαδιά των δέντρων).

Ενέργειες μαθητή

Οι μαθητές ανακαλούν πράγματα που είδαν, μύρισαν, αισθάνθηκαν, άγγιξαν, άκουσαν όταν διάβαζαν την ιστορία. Σκέφτονται έναν προσωπικό λόγο για να αισθάνονται ευγνώμονες και τον καταγράφουν για να τον κοινοποιήσουν στη σχολική κοινότητα μέσω ενός ευχαριστήριου μηνύματος.

Τίτλος δραστηριότητας

3η και 4η διδακτική ώρα: Δημιουργώ ηχητικά μηνύματα για το μαθητικό ραδιόφωνο

Reporters in action

Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές αναμένεται να αξιοποιήσουν εργαλεία όπως το Audacity ή το Padlet προκειμένου να ηχογραφήσουν σύντομα μηνύματα στην Αγγλική γλώσσα με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος.

Είδος δραστηριότητας

Οι μαθητές εργάζονται σε μικρές ομάδες στο εργαστήριο των Η/Υ για τη δημιουργία σύντομων ηχητικών αποσπασμάτων τα οποία θα μεταδοθούν μέσω του μαθητικού ραδιοφώνου.

Εκτιμώμενη διάρκεια

Δυο συνεχόμενες διδακτικές ώρες των 45 λεπτών

Πηγές

Οδηγίες ραδιοφωνικής παραγωγής στο http://europeanschoolradio.eu/user-guides , σημειώσεις που κράτησαν οι μαθητές, υλικό και βιβλία που αξιοποιήθηκαν νωρίτερα.

Ενορχήστρωση τάξης

Η διδασκαλία γίνεται από κοινού με τον εκπαιδευτικό Πληροφορικής και Μουσικής.

 

Ρόλος του εκπαιδευτικού

Υποστηρικτικός, διευκολυντικός, συντονιστικός. Ο εκπαιδευτικός Μουσικής βοηθά τους μαθητές να επιλέξουν μουσικά κομμάτια για να επενδύσουν τα κείμενα τα οποία ηχογραφούνται και επεξεργάζονται με την εφαρμογή Audacity.

Ενέργειες μαθητή

Οι μαθητές θεωρείται ότι είναι εξοικειωμένοι με τη διαδικασία παραγωγής εκπομπών. Σε διαφορετική περίπτωση, θα πρέπει να προηγηθεί σχετική εκπαίδευση σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό Πληροφορικής. Αρχικά, καλούνται να συνθέσουν τα σύντομα μηνύματά τους στη γλώσσα στόχο (μπορεί να είναι σύντομες εκφράσεις όπως «Adopt an animal, show you care!»,  κάποια σύντομη αφήγηση δράσης του σχολείου, η εμπειρία τους και γνώσεις που απέκτησαν από τις προηγούμενες δραστηριότητες). Στη συνέχεια, τα ηχογραφούν και συνθέτουν την εκπομπή για το Ευρωπαϊκό Μαθητικό Ραδιόφωνο.

Τίτλος δραστηριότητας

5η διδακτική ώρα: Δημιουργώ μια ψηφιακή αφίσα για τους συμμαθητές μου στο εξωτερικό

A poster to remember

Διδακτικοί στόχοι / Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Οι μαθητές αναμένεται να δημιουργήσουν μια διαδραστική αφίσα στην οποία θα συμπεριλάβουν εικόνες, κείμενα, συνδέσμους σε ηχητικά αρχεία και υλικό που προέκυψε από την ενασχόλησή τους με το θέμα.

Είδος δραστηριότητας

Κατασκευή διαδραστικής αφίσας για την εμπέδωση και προβολή γνώσεων και εμπειριών που απέκτησαν οι μαθητές.

Εκτιμώμενη διάρκεια

45 λεπτά

Εργαλεία

Το εργαλείο Canva, αντίστοιχα παραδείγματα από άλλους μαθητές.

Ενορχήστρωση τάξης

Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες στο εργαστήριο των Η/Υ.

 

Ρόλος του εκπαιδευτικού

Υποστηρικτικός, διευκολυντικός, συντονιστικός. Ο εκπαιδευτικός βοηθά τους μαθητές με τη χρήση του εργαλείου Canva για τη δημιουργία της αφίσας και το διαμοιρασμό της.

Ενέργειες μαθητή

Οι μαθητές εργάζονται στην ολομέλεια και σε ομάδες προκειμένου να επιλέξουν το υλικό και να συνθέσουν την αφίσα. Συζητούν για τον τρόπο παρουσίασης του υλικού, τη διάταξη και τα εικαστικά στοιχεία της αφίσας (χρώμα, μοτίβα) σε σχέση με τα χαρακτηριστικά του κοινού στο οποίο απευθύνεται (συμμαθητές τους σε εταιρικό σχολείο στο εξωτερικό), τους στόχους που επιθυμούν να επιτύχουν (την προβολή όσων έμαθαν και θέλουν να μοιραστούν), τα χαρακτηριστικά του ψηφιακού μέσου (τρόπος διαμοιρασμού, δυνατότητες σχολιασμού από τον αναγνώστη, δυνατότητα έντυπης αναπαραγωγής).

Φύλλα εργασίας

Φύλλο εργασίας 1

(1η διδακτική ενότητα, δραστηριότητα 3)

Πηγές φωτογραφιών: https://thehistoryjunkie.com/mohawk-tribe-facts/ http://booksyros.blogspot.com/2015/11/blog-post_12.html

 

Extract 1: Bruchac, Joseph. The Bearwalker. New York: Harper Collins, 2007.

“…My   uncle   Jules   told   me   about   the Bearwalker.  Long ago, he said, there was a Mohawk village. One day people began to disappear. They would go out hunting or to work in the fields and never return. Were enemies ambushing them?  Was it some big animal that attacked silently and then carried off their bodies? No one knew. Then one day a hunter found something that filled him with fear. He ran back to the village to tell everyone. “I saw the tracks of a huge bear,” he said. “We have all seen  bear  tracks  before” another  hunter  said. “What is so special  about bear tracks?” “Ah,” the  first  man  said, a  shiver  of  fear going  down  his  back  as  he  spoke, “these  were no ordinary tracks…”

 

Extract 2: Βενέζης Ηλίας. Γαλήνη. 1939.

“…Οι πατέρες τους και οι πρόγονοί τους ξέραν μονάχα τη γη, και πέρα από τα βουνά πάλι γη, χωρίς τέλος. Τους παρακολουθεί το χώμα σαν το  αίμα στις φλέβες τους. Δεν ξέρουν τι θα πει ξεκούραση. Δουλεύουν, σκάβοντας, με το ένστιχτο του ζώου που γυρεύει καταφύγιο. Ξέρουν πως η γη που θα ξεχερσώσουν θα τους δώσει τροφή και σπόρο…”

 

Είδος αξιολόγησης

Για το συγκεκριμένο σενάριο χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της  αυτοαξιολόγησης από κάθε συμμετέχοντα χωριστά μέσω της κάρτας που ακολουθεί και  η οποία και συμπληρώθηκε από τους μαθητές με την ολοκλήρωση των συναντήσεων.  Επίσης, προτείνεται φύλλο αξιολόγησης στο οποίο οι  μαθητές καλούνται να αξιολογήσουν κάθε συνάντηση με την ολοκλήρωσή της και ενθαρρύνονται να συμπληρώσουν τυχόν σχόλια για βελτίωση.

Εργαλείο/α αξιολόγησης

Αξιολόγηση 1

Αξιολόγηση 2

Αντίκτυπος

Το παραπάνω σενάριο εντάσσεται στο πλαίσιο σχεδιασμού ενός διακρατικού σχεδίου εργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών Αγγλικής Γλώσσας του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ζωγράφου και του  Samcheok Girls’ High School στη Νότια Κορέα και ομάδας μαθητών (σχετικές πληροφορίες υπάρχουν στον ιστότοπο του σχεδίου American Library on wheels https://juliegy.wixsite.com/alow ενώ παρατίθεται πιο κάτω υλικό από ανάρτηση του συνεργαζόμενου σχολείου στο οποίο μελετήθηκε το ίδιο υλικό). Το διδακτικό σενάριο έχει υλοποιηθεί κατά το μεγαλύτερο κομμάτι του (λόγω αναστολής λειτουργίας των σχολείων δεν έχουν πραγματοποιηθεί οι συνεδρίες 4 και 5). Το τμήμα του σεναρίου που έχει υλοποιηθεί αξιολογείται θετικά τόσο ως προς την υλοποίηση των επιμέρους βημάτων όσο και στον τελικό απολογισμό των αποτελεσμάτων που είχε για τους μαθητές. Στα θετικά αποτελέσματα περιλαμβάνονται: 1. Η θετική επίδραση στην παρακίνηση των μαθητών και στην ενεργοποίησή τους, 2. Η σύνδεση που έγινε μεταξύ του μαθήματος της ξένης γλώσσας με την πραγματική ζωή και με μια ευχάριστη πλευρά του σχολείου, εκείνη της βιωματικής και συναισθηματικής εμπλοκής των μαθητών, 3. Η συνεργασία εκπαιδευτικών διαφορετικών ειδικοτήτων, 4. Οι ευκαιρίες που δόθηκαν για την ουσιαστική χρήση της γλώσσας μέσω της διερεύνησης θεμάτων και της βιωματικής προσέγγισής τους, 5. Οι νέοι ρόλοι που κλήθηκαν να αναλάβουν οι μαθητές (πρωταγωνιστές και συντονιστές της μάθησης, οργανωτές και συμμετέχοντες σε ομάδες) και οι εκπαιδευτικοί (διαμεσολαβητές, υποστηρικτές), 6. Ο αυξημένος βαθμός εμπλοκής των μαθητών στα δρώμενα της σχολικής ζωής (οι μαθητές ανέλαβαν πρωτοβουλίες και δημιούργησαν με στόχο την προβολή της εργασίας τους αλλά και του σχολείου), 7. Η συνεργασία και ο δημοκρατικός τρόπος λήψης αποφάσεων που λειτουργεί ως μοντέλο για την ζωή και εκτός σχολείου. Το σενάριο αυτό ευοδώθηκε σημαντικά λόγω των παροχών και εγκαταστάσεων που παρείχε ένας συγκεκριμένος σχολικός χώρος (εργαστήριο Η/Υ, σχολικός κήπος) και της αξιοποίησης βιβλίων και υλικού που απέκτησε το σχολείο λόγω συμμετοχής του σε ένα διακρατικό σχέδιο εργασίας. Σε περίπτωση που λείπουν αυτές οι υποδομές μπορούν  να γίνουν ανάλογες τροποποιήσεις ή πιθανόν και παράλειψη κάποιων βημάτων ή αντικατάστασης τους με άλλου τύπου βιωματική δραστηριότητα.

 

“I read 'we are grateful otsaliheliga'

Have you ever read this book? The reason why I chose this book is because Ι didn't read many English books, so I thought I would read a fairy tale book first, and I chose this book because I wanted to read the contents of this book because the pictures were colorful. I'll tell you what this book is about. Cherokee people say 'otsaliheliga' to express gratitude. Saying it is a reminder to celebrate the blessings of the Cherokee people and reflect on the struggle. They do something interesting by the season, and every season they say 'otsaliheliga' because they are happy. People in a country called Cherokee have a good relationship with each other, live farming, share food with each other, recall the sacrifices of their ancestors, and love their country. After reading this book, I felt cozy with beautiful paintings and peaceful contents! The author of this book is American, and I felt that she wanted American children to live in Cherokee or something in the future.”

Επεκτασιμότητα

Η λογική επεξεργασίας που υποδεικνύει το παραπάνω σενάριο μπορεί να εφαρμοστεί και σε άλλες θεματικές περιοχές που σχετίζονται με το σχολικό εγχειρίδιο της Αγγλικής  αλλά και σε άλλες ηλικιακές ομάδες. Για παράδειγμα, μια αντίστοιχη διαδρομή θα μπορούσε να είχε ως κεντρικό άξονα θέματα όπως τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, σημαντικά κοινωνικά προβλήματα (μετανάστευση, εκφοβισμός, σύγχρονος τρόπος ζωής). Με έναυσμα αποσπάσματα από διαφορετικά κειμενικά είδη (εφημερίδες, λογοτεχνικά κείμενα, αναρτήσεις σε κοινωνικά δίκτυα, σελίδες ημερολογίων, επίσημα έγγραφα), οι μαθητές μπορούν να οδηγηθούν στην επεξεργασία θεμάτων που τους αφορούν και να αναλάβουν πρωτοβουλίες και δράση που θα νοηματοδοτήσουν τη χρήση της ξένης γλώσσας.

Συνοδευτικό υλικό

Όνομα αρχείου Περιγραφή Τύπος αρχείου Μέγεθος αρχείου
fyllo_ergasias.docx Φύλλο εργασίας Microsoft Word XML 153 KB
evaluation_1.docx Αξιολόγηση 1 Microsoft Word XML 84 KB
evaluation_2.docx Αξιολόγηση 2 Microsoft Word XML 28 KB